Lena.gladh@botkyrka.se www.botkyrka.se/validering Modellen lena.gladh@botkyrka.se www.botkyrka.se/validering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kompetensinventering
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
FRÅN VÄSTERHAVET TILL VÄTTERNS STRAND
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Kompetensbedömning för intyg Åsa Haglund Arbetshandledare.
Valideringsprocessen
Centrala innehåll och kunskapskrav
STANNA Ett projekt för ökat stöd och delaktighet i etablering i Gävleborgs, Jämtlands och Västernorrlands län Projektet STANNA ska utveckla mottagandet.
Projekt PORTEN EN VÄG UT I ARBETSLIVET
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Finansieras av Arvsfonden Nytt Nödvändigt Nu. Samarbetspartners Finansieras av Arvsfonden Projektet Mainstreaming.
Kommunikation och samspel
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Valideringsprocessen
Socialtjänstens utrednings- och behandlingsinsatser
Att tillsammans påverka!
Projektledning.
Aktiviteter och upplevelser
Regionförbundet Östsam
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 1 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Validering av lärande OCN-metoden som en del av Lärlingsspåret.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
SASSAM står för… S trukturerad A rbetsmetodik för S jukfallsutredning och SAM ordnad rehabilitering - utifrån individens behov och försäkringskassans roll,
Marknadsföring och försäljning
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
1 Validering Regional arbetsgrupp
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hur kan vi förstå begreppet?
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
År 2: Genomförande – test av metod och modell.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Skolutveckling genom aktionsforskning
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Validering inom Lärarlyftet
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
Rapport psykosocial skyddsrond
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Workshop Arbetsplatslärande.
Bättre brukarinflytande 2017
Jobbförberedande insatser
UTKAST Rehabsamtal med arbetstagare
Drömarbetsplatsen.
Validering av reell kompetens för tillträde och tillgodoräknande
Ta del av riktlinjerna här
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

lena.gladh@botkyrka.se www.botkyrka.se/validering Modellen lena.gladh@botkyrka.se www.botkyrka.se/validering

Modellen Målgrupp Personer som står relativt nära arbetsmarknaden Målsättning Rusta personerna inför inträdet på arbetsmarknaden och öka känslan av kontroll över den egna situationen Metod Kombinera beprövade arbetssätt och metoder för att utforska, kartlägga, synliggöra och dokumentera individens generella kompetenser i relation till arbetsmarknadens krav.

Valideringsprocessen Fördjupad Kartläggning 7 veckor Min profil Kompetens- bedömning för intyg 4 veckor Intyg Avslut Validering 1 vecka Överlämning Översiktlig Kartläggning 1-2 samtal Anmälan Kartläggningsprofil ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING

Anmälan till validering Steg 1 – Översiktlig Kartläggning 1-2 samtal Information om Valideringsprocessen Kartläggning av kompetens inför validering Anmälan till validering ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING

Steg 2 – Fördjupad Kartläggning AS/Arbete Socialt samspel Perception/kognition Validering 4-6 undermoduler 2 veckor/modul Teori Eget arbete - kartläggning Individuella samtal Min profil ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING

Kompetensbedömning för intyg 4 veckor Testa erfarenheterna från den fördjupade kartläggningen på en arbetsplats Intyg ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING

Avslut validering 1 vecka Uppföljning av kompetensbedömning Utvärdering av valideringsprocessen Överlämning dokumentation ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING

Valideringsprocessen Fördjupad Kartläggning 7 veckor Min profil Kompetens- bedömning för intyg 4 veckor Intyg Avslut Validering 1 vecka Överlämning Översiktlig Kartläggning 1-2 samtal Anmälan Kartläggningsprofil ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING

Barometern vad man kan och hur man påverkas i olika situationer. 10 9 8 7 6 ett verktyg för att beskriva hur man känner sig, vad man kan och hur man påverkas i olika situationer. Rött står för STOPP, inte bra Gult står för VÄNTA, varning, oro Grönt står för KÖR. det är bra, lugnt, säkert och under kontroll 5 4 3 2 1

Min Profil Deltagaren sammanställer resultatet av barometrarna och det egna arbetet i fyra huvudområden: styrkor svårigheter strategier stöd – information till arbetsplatsen

Modul 1 Aspergers syndrom/arbete 1.1 Introduktion 1.2 Aspergers syndrom 1.3 Stress och energi 1.4 Den anställdes perspektiv 1.5 Arbetsgivarens perspektiv 1.6 Information till arbetsplatsen

Modul 2 Socialt samspel 2.1 Oskrivna arbetsregler 2.2 Oskrivna umgängesregler 2.3 Ömsesidig kommunikation 2.4 Att ingå i ett arbetslag

Modul 3 Perception/kognition 3.2 Tid och hjälpmedel 3.3 Organisera och planera 3.4 Min profil sammanställning

Modul 4 Validering 4.1 CV och presentationsbrev 4.2 Besök på arbetsplatsen 4.3 Kompetensbedömning – uppföljning 4.4 Valideringsprocessen – utvärdering Meritportföljen

lena.gladh@botkyrka.se www.botkyrka.se/validering Modellen lena.gladh@botkyrka.se www.botkyrka.se/validering