Att skriva projektrapport

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Material för projektarbetet
Advertisements

Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
KANDIDATUPPSATS.
Gymnasiearbetet p..
Ditt kvitto på en väl utförd utbildning
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Utvärdering av projekt
Högtidstal Retorik.
Tungelstaskolan f-9 framställt av Ylva, Lotta och Ronny
PROJEKTARBETE – PA1201 (100p) Introduktion Arbetsprocessen Loggbok
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
1 Projektbanken 022 Klicka någonstans så fortsätter bildspelet.
Rapportskrivning – rep.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Högskoleförberedelse
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Joakim Feldt & Eva-Lena Arefäll
Nationellt prov Sv1.
Teknisk rapportskrivning
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Centrala innehåll och kunskapskrav
Syftet med en personlig handlingsplan
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Riktlinjer för presentationer
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Centrala innehåll och kunskapskrav
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Idrottsfysiologi, tränings och tävlingslära 2
Kontraster.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Mari Elfving Lindeskolan i Lindesberg
Att övertyga ! Disposition och mall.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Utvärdering i HK?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Dubbelt så bra Arbetsplatslärande och en lärande organisation 2013.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Idrottsfysiologi, tränings- och tävlingslära 2 och träningslära 2
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Välkommen till Info om Projektarbete i åk3. Vad är ett projektarbete? 100 gypoäng Ca 100 timmar per elev Särskild handledare/lärare Särskild planering.
En guide för arbeten i SO
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
Projekt i Projektledningskursen och Introduktion till Projektbaserad produktutveckling (“IPP-kursen”
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Identitet Sömnadsprojekt
Presentationens avskrift:

Att skriva projektrapport

Detta händer under våren Slutprodukt (lämnas till handledare 8 april) Projektrapport Självutvärdering Muntlig redovisning (I aulan 3 maj)

1. Att presentera slutprodukten ”Presentationen av produkten kan se ut på olika sätt beroende på vad det är för slag av projektarbete. Uppsatser och andra former av skriftliga produkter kan diskuteras i seminarieform, en tjänst kan utföras, ett föremål eller praktiska metoder kan demonstreras.”

Olika slags arbeten innebär olika slags presentationsformer Ett praktiskt arbete t ex teaterföreställning, utveckla hudvårdsprodukter, sy kläder, UF-företag Ett teoretiskt arbete t ex diktsamling, jämförande analys av staden förr och nu, barnbok För båda varianterna behövs en kort muntlig presentation i aulan.

2. Att beskriva resultatet = rapporten ”I den skriftliga redovisningen av projektet resonerar eleven kring arbetet med framställningen av slutprodukten: Vilka överväganden har gjorts i arbetet? Vad blev resultatet av projektet? Om eleven skrivit en uppsats kan den skriftliga redovisningen vara en del av själva uppsatsen.”

Om slutprodukten är av praktisk karaktär behövs en separat rapport som beskriver och reflekterar över arbetsgången. Om slutprodukten är teoretisk, t ex en uppsats, kan (!) rapporten inrymmas i uppsatsen (t ex i metoden, i inledningen och i avslutningen.)

3. Självvärdering av arbetsgång och resultat ” Eleven beskriver skriftligt eller muntligt vad som gått bra och vad som gått mindre bra under arbetets gång, vilka lärdomar eleven dragit, hur resultatet blev i förhållande till ambitionen”

Självvärderingen är en förlängning av loggboken. Om du gjort ett praktiskt arbete bör självvärderingen presenteras inom rapporten. Om du skrivit en uppsats (och inte har någon separat rapport) bör självvärderingen presenteras på separat papper.

Rapportskrivande I rapporten beskriver du projektarbetet från första idé fram till din slutprodukt. Du synliggör hindren och hur du klarat att ta dig över dem. Viktigt att du själv utvärderar hur projektet har gått. Hälften av ditt betyg grundar sig just på att du reflekterat över din egen arbetsprocess och lärt dig något av den. Använd loggboken som källa när du skriver din rapport.

I rapporten ska du framför allt svara på följande två huvudfrågor: 1) Vad blev resultatet av ditt projekt jämfört med den ursprungliga idén ? 2) Varför blev resultatet som det blev? (Vad har du lärt dig om ditt arbetssätt i projektet? Vad skulle du göra annorlunda i nästa projekt ?)

Exempel på disposition Inledning (utgå från projektplan) Bakgrund Syfte Frågeställning Metod och material Undersökning/Resultat Slutsatser Diskussion Källförteckning

Viktiga datum 8 april Deadline för inlämning till handledaren. 3 maj kl 14.45 I aulan sker den muntliga presentationen av alla projekt-arbeten.