Huvudområde/övergripande tema: Hållbar utveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÅLLBAR UTVECKLING INTEGRERING I SAHLGRENSKA AKADEMINS 19 PROGRAM Barbro Robertsson.
Advertisements

Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Utbildning på universitet och högskolor
HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling HU2 Nätverket HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling - startades den 16 juni 2006 och vänder sig till.
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Ulf P Andersson GMV
Villkorligt antagna till master
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Policy för miljö och hållbar utveckling
En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –
Träning ger färdighet!.
Bildning / personlig utveckling
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
BOLOGNAPROCESSEN vad är det och vad kommer den att innebära?
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Arbetsuppgifter för GA och PA Joakim Lilliesköld.
HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet. HU GU är både.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. Miljöutbildning GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Högre utbildning för hållbar utveckling Ulf P Andersson
FORSKNING/ FORSKARUTBILDNING GRUNDUTBILDNING OMVÄRLDSBEHOV/KONTAKTER.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
Högskoleverkets granskning av pedagogik och ämnesdidaktik i lärarutbildningen Anders Jakobsson.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
NOU NOU EXAMINATIONSKOMMITTEER Examinationskommitté för avancerad nivå NOU Barnmorskeprogrammet 90hp Specialistsjuksköterske- programmen.
Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv
Hur blir man klok på universitetet?
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Den största Högskolereformen sedan 1977
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Riksintresseprojektet Övergripande syfte Förbättra förutsättningarna för en utveckling av landskapets kulturhistoriska värden i enlighet med.
Linnéuniversitetets alumnverksamhet. Utredning gjord En utredningsgrupp tillsattes våren Gruppen bestod av representanter från - Samtliga institutioner.
Konventsmöte 22 september 2009 Redovisning av utfall av enkät om planering inför ny lärarutbildning Inledning till diskussion om kompetensområden som kvalitetsaspekter.
Lärare nationella minoritetsspråk
Föräldrakraft En studie om implementering av ett föräldrastödsprogram i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust Inga-Lill Jakobsson Kontakt:
Kvalitetsarbetet vid BTH
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Landsbygdsnätverket Erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras och metoder utvecklas.
Det antropologiska basåret Välj kurser på vårt antropologiska smörgåsbord.
Avancerad nivå Grundnivå Forskarnivå Doktorsexamen Konstnärlig doktorsexamen Licentiatexamen Konstnärlig licentiatexamen Doktorsexamen Konstnärlig doktorsexamen.
Profilarbete för integrering av Hållbar Utveckling vid Mälardalens Högskola Projektledare: Birgitta Schwartz, Sylvia Waara, Peter Dobers (föräldraledig)
Introduktion till energieffektiviseringsnätverk. Program 9.30 Inledning – Landshövdingen, Magdalena Andersson 9.50 Presentationsrunda Nätverksmodellen.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2,
Något att tänka på när man söker pengar
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Ramverk för patientmedverkan
Välkommen till studentdagen 2016
Inför årsredovisningen (HST, HPR och övriga återrapporteringskrav)
Kvalitetssäkring.
NSHU – ny myndighet för främjande av högre utbildning
Presentationens avskrift:

Huvudområde/övergripande tema: Hållbar utveckling Nätverk för arbete med den nya utbildnings- och examens-strukturen inom högre utbildning Huvudområde/övergripande tema: Hållbar utveckling Marie Arehag 20061206

Avtal mellan NSHU och Chalmers (värdhögskola) Uppdrag att genomföra arbete med den nya strukturen under 1 år, slutrapportering senast 1 mars 2008. 300 kkr Villkor: Alla lärosäten (upp till kandidatnivå) inbjuds att delta i nätverket Huvudfokus på formulering av nivågrupperade lärandemål i den nya utbildnings- och examensstrukturen. + villkor om ekonomisk redovisning Marie Arehag 20061206

Resultatförväntan (generellt) Gemensamma ståndpunkter och tillämpningar gällande Mål för kurser och program på grundnivå och avancerad nivå samt utbildning på forskarnivå och andra aspekter av betydelse vid planering och genomförande av utbildningen, Tillträde till program som leder till generella och konstnärliga examina på avancerad nivå, och Tillträde till utbildning på forskarnivå Marie Arehag 20061206

Huvudfokus på formulering av nivågrupperade lärandemål Kurser och program ska anpassas till den nya strukturen Syfte: Främja studenters rörlighet Interagera med övriga NSHU-nätverk Verka för spridning av resultaten Marie Arehag 20061206

Lärandemål i examensordningen För alla examina: Kunskap och förståelse Färdighet och förmåga Värderingsförmåga och förhållningssätt Nivåer: Högskoleexamen Kandidatexamen Magisterexamen Masterexamen Licentiatexamen Doktorsexamen Dessutom lärarexamen (utan nivåindelning) Marie Arehag 20061206

I vår intresseanmälan Att HU2-nätverket kan utgöra bas för detta nätverkande som en väsentlig del av sin verksamhet. Terminsvisa träffar Webbplats via GMV: HU2.se NSHU-nätverket kan stödja alla HU2-aktiviter genom att NL-stråket är finansierat: vi kan kalla det NL-HU2 Marie Arehag 20061206

Vad ska vi göra för pengarna? Arbetstid för att nå ut till alla, upprätta kontakter (även med övriga NSHU-nätverk) samla o skriva o sprida förslag Skriva o förankra rapport Kostnader för 2 workshops (arr, luncher) Webbplats Marie Arehag 20061206

Vem gör vad? Projektledare: Sverker Molander, Sverker.Molander@chalmers.se Kontaktperson: Marie Arehag, Marie.Arehag@chalmers.se Reell kontaktperson: Anna Nyström Claesson, 031-772 2175 ancla@chalmers.se HU2-webb: Ulf Andersson, ulf.andersson@gu.se Värdhögskola för workshop i vår? Kontaktperson/er på alla lärosäten Marie Arehag 20061206

Ett år går fort.. Nå kontakt med alla lärosäten, alla discipliner (även ännu ej HU-engagerade) Insamling av exempel på lärandemål för grund- respektive avancerad nivå En workshop i vår - Var? (fler exempel, diskussion om lärandemål) Sammanställning, fler exempel, benchmarking Marie Arehag 20061206

Forts. ett år…. Förslag inför workshop II i höst – i GBG Rapport för synpunkter, kompletteringar Slutlig rapport klar senast 1 mars 2008. Marie Arehag 20061206

HU2.se Marie Arehag 20061206