1 Plug-in hybrider en utveckling som påverkar elbranschen FERAs årsmöte 21 maj 2007
2 Innehåll Bakgrund Projektets uppläggning Teknikutvecklingen Marknadsutveckling Fyra scenarier Påverkan på elnäten Påverkan på koldioxidutsläpp En samlad svensk satsning Slutsatser Resultatredovisning
3 Bakgrund Projektets syfte: –” Syftet med detta Elforskprojekt är att ge en fördjupad och relevant kunskap om pug-in elhybridfordon (laddningshybrider), deras tekniska parametrar, krav på laddningsinfrastruktur, energiförbrukningsmönster och marknadsutveckling i Sverige och Norden. –Vidare analyseras hur utsläppen och oljeberoendet från transportsektorn kan komma att förändras”
4 Projektets uppläggning Informationsinhämtning – –Internet – –Rapporter – –Seminarier – –Pågående FoU – –Material från projektdeltagare Resultat – –Analyser och bedömningar – –Syntes och förslag – –Rapporter – –Presentation
5 Teknikutvecklingen
6 Teknikutvecklingen Hybridiseringen innebär att nya motorkoncept kommer att utvecklas. T.ex: –Sterling, Radmax, Free-piston..
7 Teknikutvecklingen –Ångmotorn Steam Engine Diesel Engine
8 Teknikutvecklingen Elmotorer kommer att kosta kring 10€/kg –Effektkapacitet ca 1 kW/kg –Dvs närmare 5 ggr mer effektiv än en konventionell motor Verkningsgrad: –Konv: 25% –El: 90% Kraftelektronik –SiO 2 SiC
9 Teknikutvecklingen Nya motorstyrningar (Tex. ”fyrkvadrant”), nya motorer med dubbla rotorer, effektivare permanentmagneter
10 Batterier en nyckelteknologi
11 Superkondensatorer
12 Marknadsutveckling Vad pågår hos fordonstillverkarna?
13Elhybrider
14 Personbilstrafiken i norden Sverige –4.3 miljoner fordon 6.3 miljarder mil, km/år Norge –2.5 miljoner fordon 3.9 miljarder mil, km/år Danmark –2.0 miljoner personbilar, 2.2 miljarder mil, km/år Finland –2.4 miljoner personbilar, 4 miljarder mil, km/år Norden –11.2 miljoner personbilar, 16.4 miljarder mil, 44 km/dygn, km/år.
15 Körsträckor för personbilar
16 Drivmedelsförbrukning Tabell 1.1: Drivmedelsförbrukning i norden under 2005 Drivmedel SverigeDanmarkFinlandNorge Bensin Diesel Biodrivmedel Totalt (miljarder liter)
17 Tillväxten hos personbilsflottan Tillväxt på ca 1.8 % per år sedan 1965
18 Nybilsregistrering
19 Drivkrafter för laddningshybrider Hybrid Laddningshybrid Kr/100 km
20 Fyra scenarier ADAM Tillväxt på 0.5%, skrotning 5% Låg marknadsandel PHEV (10%) Batterikapacitet 6,6,7,8,8 kWh BEATA Tillväxt på 1%, skrotning ca 5-6% Medelhög marknadsandel PHEV (25- 16%) Batterikapacitet 6,6,7,8,8 kWh DAVID Tillväxt på 1.8%, skrotning 7.7% Hög marknadsandel PHEV (38-33%) Batterikapacitet 8,8,10,10,10 kWh CECILIA Tillväxt på 1.5%, skrotning 5-7.7% Hög marknadsandel PHEV (25, 30, 25 %) Batterikapacitet 8,8,8,8,10 kWh
21 Antalet laddningshybrider
22 Energiförbrukning TWh Beräkningarna antar ca 16% förluster
23 Effektbehovet MW
24 Drivmedelsförbrukningen för personbilar Ca 25% minskning av drivmedelsbehovet fram till 2020
25 Alternativa drivmedel Etanol, FAME etc.. Scenario 4 innebär att 3 miljoner laddningshybrider förbrukar drygt 1.8 miljarder liter drivmedel –Om 25% drivs på alt. bränslen svarar det mot ca 450 miljoner liter (reduktion av drivmedelsbehov med 10%) –Om 50% drivs på alt. bränslen svarar det mot ca 900 miljoner liter (reduktion av drivmedelsbehov med 20%)
26 Utsläpp av CO 2
27 Påverkan på elsystemet Laddningsinfrastruktur –Nattladdning –Dagsladdning –Snabbladdning –Elkvalitet –Laddning under färd –”Egen elproduktion” Elproduktionsmix i framtiden –Sverige –Norden –EU25 –Distribuerad småskalig elproduktion
28 Påverkan på elnätet
29 Många sätt att ladda Egen produktion hemma Laddningsstationer Köpcentra, P-hus Garage Jobbet Induktiva sätt Hyrsläp
30 Laddningsinfrastruktur Laddningsbehovet är styrbart inom relativt vida gränser (långsam, medel, snabb) Effektbehov hos laddningshybrid kan jämföras med en dammsugare, diskmaskin etc. Typ 230V 10A 1-fas 230V 16A 1-fas 400V 16A 3-fas 400V 32A 3-fas 400V 63A 3-fas Max laddningseff ekt (kW) Tid för full laddning (100%) 5.1 tim2 tim1tim 20min20 min12 min
31 Laddningshybrider Utrymme för innovativa idéer finns 10-årig uppfinnare föreslår bagagekärra för batteripaket
32 Laddning under färd Trådlös induktiv pulsad överföring Magnetfält –40 kHz –100 A –0.1 sek –0.2 m –10 m intervall RFID krets Kraft elektronik Fordonsidentifikation Laddningsöverföring 0.1 kWh
33 Forskning och utveckling Forskningsområde KTHCTHLTHLiUUULuleåHalmstad Förbränningsmotorer●●● Bränsleceller●●● Elektriska Maskiner●●● Energilager●●● Kraftelektronik●● Styr & Regler●●●● Hybridfordon●●●
34 Tänkbar fortsättning Upphandling av laddningshybrider –Gemensam kravspecifikation –Upphandling av stort antal laddningshybrider Pilottester av plug-in fordon som del i kraftnätet –Nordiskt projekt? Nya induktiva laddningssystem –FoU –Pilotförsök Miljövänliga (småskaliga) laddningsanläggningar –Pilotanläggningar (Sol, Vind)
35 Resultatredovisning Vad vill vi uppnå? –Stimulera utvecklingen i rätt riktning –Miljön, sysselsättning och ekonomi Till vem vänder vi oss? –Politiker, beslutsfattare, allmänhet Hur skall resultatet presenteras? –Enkelt och gripbart
36 Slutsatser Laddningshybrider kommer med stor sannolikhet att marknadsföras före 2010 Motorteknologierna ger effektivare förbränning, större valfrihet för alt. bränslen etc. Batterier kommer sannolikt att bestå av Li-jon och klara energimängder mot 6-8 kWh Prestanda hos laddningshybrider kommer att vara i paritet med konventionella fordon En kraftig tillväxt (10-30%) av laddningshybrider kräver måttliga energimängder (<10 TWh) Påverkan på elnäten kommer att vara måttliga Egen produktion av miljövänlig el är sannolik
37 Japanresa 2007 Studieresa September 2007 Besök vid Japanska –Bilföretag –Organisationer –Myndigheter –Forskningsinstitut Grupp om max 14 pers Sociala arrangemang, guidning etc.