Resenärernas roll i den nya kollektivtrafiklagen Luleå 2013-02-28 Kurt Hultgren generalsekr Resenärsforum.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Allmän trafikplikt En vägledning.
Advertisements

Regionala trafikförsörjningsprogram
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Planeringssamverkan, klippt ur verksamhetsplanen I Samtrafikens verksamhet ingår att genom planeringssamverkan samordna bytestider och skapa bra förutsättningar.
Målorienterade strategiska processer
Vad innebär val av vårdenhet?
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
Resenärsperspektivet inom kollektivtrafiken Transportforum 2011 Linköping Gunnel Färm ordförande Resenärsforum.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Caj Skoglund Direktiv Närsjukvård NLL Vissa övergripande förutsättningar –Demografi och befolkningsutveckling Från invånare år 1995.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Kollektivtrafikbarometern 2013
Den kommersiella busstrafiken – En del av trafikförsörjningsprogrammet Magnus Forsberg – Så kan den kommersiella trafiken bidra till kollektivtrafikens.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Christer Olson Kollektivtrafikbarometern 2012 Högsby Utdrag.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Hur skall vi implementera en lyckad avreglering? Resenärsforum
Utredningen om en ny kollektivtrafiklag Utredningen om en ny kollektivtrafiklag N 2008:03.
EU-gruppen RIKTLINJER. Riktlinjer EU engagemang Allmänna riktlinjer för medverkan i planering och genomförande av.
Vi blir Region Jönköpings län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Ansvaret för den allmänna kollektivtrafiken i Västra Götaland.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Val av transport till resmålet.
Vem blir kollektivtrafikmyndighet? 4 regioner 8 landsting 6 samverkansorgan 3 kommunalförbund REGIONALA TRAFIKFÖRSÖRJNINGSPROGRAM.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Kulturdepartementet Nationell samordning för en positiv supporterkultur och mot våld och annan brottslighet i samband med idrottsevenemang Agneta Blom.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Töreboda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Nationell EBH-träff – Osäkerheter och projektrisker Ulf Larsson, Naturvårdsverket.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Swebus AB Trafikslag: Buss Sträcka: Umeå – Mo i Rana.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Presentationens avskrift:

Resenärernas roll i den nya kollektivtrafiklagen Luleå Kurt Hultgren generalsekr Resenärsforum

Resenärsforum - en ideell förening resenärsperspektivet på nationell nivå Samverkar med ett trettiotal regionala och lokala resenärsgrupper - ett nätverk med drygt 6000 personer

Resenärsforum – medlem i Sveriges Konsumenter EPF European Passengers’ Federation som samlar 33 organisationer i 19 länder

 Fri etablering  Regional Kollektivtrfikmyndighet länsvis  RKM politiker-RKM förvaltn-operatörer  Trafikförsörjningsplan beslut senast 1 okt  Upphandlad trafik endast när Allmän trafikplikt beslutats Ny kollektivtrafiklag 1 jan 2012

 Koll viktig för samhällsutvecklingen  Dynamisk marknad, större valfrihet  Tydligare roller strategi-operativa åtg  Bättre förutsättning styra övergripande  Mål anges nationellt och regionalt  Fler resor med kollektiva färdmedel Lagstiftningens syfte

 Med RKM i angränsande län  Med övriga berörda myndigheter, organisationer, kollektivtrafikföretag  Med näringsliv och resenärer  Landsting ska samråda med kommuner  Lagen föreskriver samråd

 Medborgarnas möjlighet påverka  Relation mellan RKM oc h intressenterna  Intressenteran är många  Integrera i processen för trafikförsrjningsprogram  Värdeskapande – inte en kostnad Varför samråd?

 Uppfylla lagens bokstav  Utarbetat förslag på remiss  Eventuella ändringar  Myndigheten beslutar   Levande kontinuerlig process  Process i samförstånd  Beslutet tas för en period Två sätt att se på samråd

Kollektivtrafiken finns för resenärernas skull  Öka kollektivreseandelen !?  Resenärerna väljer själva  Endast attraktivitet kan locka fler

Resenärernas åtta krav 1.Linjenätet visas på karta med alla linjer 2.Samma hållplatser och terminaler för alla bolag 3.Samlad information alla turer och bolag 4.Resenärsmedverkan - löpande samråd

… resenärernas åtta krav forts… 5. Gemensamt betalsystem (både kredit och “börs”) 6. Periodkort finnas 7. Tillgänglighet såväl nära till som med funktionsnedsättning 8. Alla välkomna även utan mobil, med kontanter

 Kombinera   Varje skarv ökar risken och osäkerheten  Resenärens krav är HELA sträckan  Ingen har ansvar för bytesplatserna Köra bil är enkelt Åka tåg och buss är svårt

Tågresor mest obokade platser  80 procent av resorna är regionala eller lokala  Planerade resor ska vara lika pålitliga, bokat el obokat  Många resor görs med månadskort (motsv) och är tidsmässigt strikt bundna och kräver god komfort  Stor del av resenärernas tid och ekonomi

Det är bytet som skapar osäkerhet och oro  Inväntar anslutningen?  Kan jag lita på den information jag fått?  Kommer jag hinna trots tunga väskor/ barnvagn/bångstyriga ungar/onda ben…?  Fungerar hissen eller rulltrappan?  Finns det någon att fråga?  Något biljett-trassel?

Internet och mobiler räcker inte!  En stor del av befolkningen har inte alla de finesser som krävs. Alla är inte teknikroade.  Två tredjedelar av resenärerna har ingen nytta av detta. Och de som redan befinner sig på resa…  Kontantlösa köp? Sms-trassel??  Telefonservice dygnet runt

Rättigheten att få betala på vettigt sätt Krav att kunna betala med kreditkort på alla länsbolag Ordna inom 6 månader! Tågoperatörerna klarar detta redan

 Information under resan och vid byten  Störningar händer, ska hanteras  Bytena är strategiskt viktiga Systemet ska fungera – informationen är bara ETT medel

Resenärsgruppen ungdomar - en mycket viktig brukarkategori för kollektivtrafiken  Den grupp som har störst andel koll-användare  Betraktas av många trafikföretag som en plåga  Känner sig missaktade, illa bemötta  Om de bemöts seriöst, så blir även alla övriga det!

Vad får resenärerna att ge upp?  Opålitlighet  Dålig turtäthet  Dåliga byten  Men också bristande information och att det är så krångligt

Trygghet genom enkelhet i betalningen även andra bolag, även utom länet  Kompatibla kort inkl platsbokn  Månadsbiljett plus  Respluskort för alla som vill köpa  Kreditkort användbart överallt  Endagskort i alla städer köpbart

Pålitlighet är ett krav  En tidtabell – inte två parallella  Vilseledande punktlighetsstatistik  Byten som garanteras  Information är ett åtagande  Störningar mäste hanteras på bra sätt (de finns!) 

 Långväga resor enligt EU 1371/2007   Regionala resor inga riktiga regler  Bara ensidiga löften  Pendlare helt utan ersättning – dock enstaka good-will-åtgärder Ersättningsregler

”Trafikledningen” - vad gör den??  Någon utsedd person för resenäsperpektivet måste finnas – samråd mellan operatörer hela trafikdygnet  Ansvar för resenärernas pågående resor  Skräckexempel på “tågomsorg”

Desinformation får inte förekomma  SJs “dubbla tidtabeller” – vilseledande (vadå “teknisk ankomsttid”?)  “Tio minuters ytterligare försening??  “Biljetter gäller inte”  Plötsligt inställd tur utan ersättning och inf

Ersättning i poäng  Betyder bara ‘eventuell 50 procents rabatt’  Poängen kan inte användas till vad som helst  Poängen upphör gälla efter viss tid  Låtsasersättning!

Dialog med resenärerna  Kan bidra med verkliga erfarenheter  Kan bidra med att påvisa resbehov eller nya lösningar  Eliminerar missförstånd  De verkliga brukarna, de betalar en stor del

Löpande dialog  Inte bara remiss på färdiga planer  Träffas tre-fyra gånger om året  Glöm inte angränsande län  Glöm inte resenärernas behov t/fr fjärrtåg  Glöm inte resenärernas kombinationer med kommersiella operatörer

Resenärsforum Samverkan genom dialog, tack!