Effekter och upplevelser av kontakten med energi- och klimatrådgivare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EEF:s 6 steg till Energieffektivisering
Advertisements

Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning •HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
~ Den första mobiltelefonen ~
Patientenkät sommaren -13
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Kvalitativ analys - Analysprocess
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Att elda med pellets En konsumentundersökning bland 431 hushåll.
Hur nå ut till företag ? Fred Nordström.
Viktiga utgångspunkter
Energieffektivisering i landsbygdsbutiker i Örebro län
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
HSB - Panelundersökning 2
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
Markör Marknad och Kommunikation AB
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Den magiska tråden. Jag har gjort en höst halsduk. Den skulle vara varannan varm färg och varannan kall färg. Jag har bytt färg flera gånger.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Community Readiness Baseras på teorier om Community Developement -Organisationsteori -Psykologiteorier Har använts inom alkohol och drogmissbruk, våld.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
STs Arbetsmiljörapport 2010
Nationell NKI-undersökning Jobs and Society NyföretagarCentrumKundnöjdhet 2009 Fakta om undersökningen Målgrupp Personer som var på rådgivning hos.
Sammanfattning av varumärkesundersökning
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Undvik intervjumissarna
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Genomförd av CMA Research AB Kultur- och fritidsvaneundersökning Maj 2016 Ekerö kommun.
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Allhelgonaundersökning
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Medlemsundersökning 2016.
Enkät i gymnasieskolan 2015
Presentationens avskrift:

Effekter och upplevelser av kontakten med energi- och klimatrådgivare Resultat från 686 intervjuer med personer som varit i kontakt med rådgivarna, 2009

Urval Energi- och klimatrådgivare rekryterade intervjupersoner i samband med rådgivningstillfället De personer som tackade ja utgjorde ett bruttourval på 1242 individer, detta reducerades till ett urval på 1087 personer på ointresse att delta samt ogiltiga nummer 686 personer har intervjuats, en svarsfrekvens på 63 procent En uppföljning gjordes med 80 personer från 2008 års undersökning, dessa hade som avsikt att genomföra åtgärder inom sex månader

Frågeområden Anledning till kontakten med rådgivaren Upplevelse av kontakten med rådgivaren Information om den kommunala energi- och klimatrådgivningen Effekter av rådgivningen Förbättringsförslag Bakgrundsvariabler

De intervjuade 696 intervjuer genomfördes

Vilket område vill man ha information om? Exempel på annat: - Övrig uppvärmning - Radonmätning Bastal: 686

Varför kontaktar man energi- och klimatrådgivningen? Exempel på annat: - opartiska kontakt vid val av uppvärmning - vill minska energikostnad Bastal: 686

Har man planerat att göra åtgärd/inköp innan kontakten? Bastal: 686

Har man tidigare sökt kontakt med den kommunala energi- och klimatrådgivningen? Bastal: 686

Hur fick man kännedom om energi- och klimatrådgivningen? Exempel på annat: - seminarium - energibolag Bastal: 686

Upplevde intervjupersonerna att de fick den hjälp de behövde? Bastal: 686

Upplevelsen av rådgivarnas bemötande Bastal: 686

Var råden lätta att förstå? Bastal: 686

Några citat ”De pratade i klartext. De namnger inga företag, för det får de ju inte, men man får reda på energibesparingen, ungefär "Vilka är bäst, vilka ger det bästa resultatet?”” ”Ja, eftersom han gjorde tydliga kalkyler över alternativen. Lättförståligt för någon som inte har några kunskaper innan.” ”Det beror på vilka frågor man ställer, men han gjorde det tekniska begripligt. Även om jag kan lite teknik, så gör han det man vill veta förståeligt.”

Gavs det kompletterade material eller hänvisningar vid kontakten? Exempel på annat: - övriga hänvisningar - kalkyler/räkneexempel Bastal: 686

Ledde kontakten till ny kunskap? Bastal: 686

Några citat om ny kunskap ”Att det inte var lönsamt att investera i det jag tänkt göra så jag avstod.” ”Att det var ett bra val jag tänkt. Generellt vilka uppvärmningssystem som rekommenderas och vad respektive system har för olika vinningar.” ”Det var i princip som att ta in offerter. Men om man gör det har man bara företagens information att lita till. Med rådgivningens information var det bra, eftersom de talade om hur bra olika fabrikat var utifrån deras mätningar.” ”Fick reda på att många tror att det drar genom otätade fönster och så men att det ofta inte är där man förlorar energi utan på andra sätt. man gjort av med och så vidare.”

Hur togs kontakten med rådgivaren? Bastal: 686

Väntan innan kontakt Bastal: 519

Effekter Knappt hälften (44 procent) har gjort åtgärder eller inköp som följd av rådgivning Hälften uppger att de tipsat andra om energi- och klimatrådgivningen Exempel på åtgärder är: tätningsarbete, installation av värmepumpar eller bergvärme, bytt fönster, bytt till pelletspanna etcetera Två av tio säger att de planerar att göra åtgärder eller inköp inom de kommande sex månaderna.

Vad har åtgärden/investeringen lett till? Bastal: 686

I vilken utsträckning upplevs intervjupersonen haft nytta av rådgivningen? Bastal: 686

Har ROT-avdraget påverkat beslutet att genomföra åtgärd? Bastal: 389

Har någon form av energibidrag påverkat beslutet att genomföra åtgärd? Bastal: 389

Vilken informationskälla har haft störst betydelse för beslut? Bastal: 389

Förbättringsförslag citat (1) ”De är väldigt opartiska och det skulle vara skönt om de kunde ge mer direkta rekommendationer om vilka uppvärmningsalternativ som är bra och inte. Då tänker jag på märken och så vidare.” ”Det första jag tänker på är att det skulle vara lättare att komma fram till dem, jag sökte på Internet kom in på någon sida sedan vidare och vidare, länk efter länk. Så tillgängligheten skulle absolut kunna bli bättre. Sedan det jag var inne på tidigare; bemötandet, de skulle gärna få vara självsäkrare och professionellare.”

Förbättringsförslag citat (2) ”Det skulle vara bra om man kunde anlita någon som kommer och tittar på huset och som efter det kan ge en råd. Så att rådgivaren har mer insikt i vad han rådger om. Sen skulle det inte skada om man fick mer konkret information, ex. en broschyr eller liknande.” ”Ja, jag skulle vilja att man på något sätt får en skriftlig sammanfattning på det som sagts då man snabbt glömmer. Det skulle vara toppen, antingen att rådgivaren fyller i något formulär på en gång och lämnar eller att han skriver ihop en sammanfattning och skickar senare.”

Uppföljning av 2008 års undersökning - intervjuer med de som angav att de skulle genomföra åtgärd eller inköp inom sex månader

De intervjuade - uppföljning Bastal: 80

Effekter Drygt hälften (54 procent) har gjort åtgärder eller inköp som följd av rådgivning Hälften uppger att de tipsat andra om energi- och klimatrådgivningen Exempel på åtgärder är: isolering, byte av elpanna till värmepump, temepratursänkning, byte av oljepanna etcetera. Två av tio (23 procent) säger att de planerar att göra åtgärder eller inköp inom de kommande sex månaderna.

Anledning till att åtgärd inte genomförts Bastal: 36

Vad har åtgärd lett till? Bastal: 43

I vilken utsträckning upplevs intervjupersonen haft nytta av rådgivningen? Bastal: 80

Har ROT-avdraget påverkat beslutet att genomföra åtgärd? Bastal: 52

Har någon form av energibidrag påverkat beslutet att genomföra åtgärd? Bastal: 52

Vilken informationskälla har haft störst betydelse för beslut? Exempel på annat: - Energimyndigheten - eget sund förnuft - leverantören Bastal:52

Förbättringar - citat ”Betaltjänst för att få använda energikamera så man kan se vart det läcker energi.” ”Att de borde informera mer om att möjligheten finns, att få råd och tips därifrån.” ”Det krävs nästan hembesök. Det är en ganska stor uppgift att diskutera.” ”De får ju inte konkurrera med företagen. Där är knuten.” ”Det är så liten text på nätet. Jag såg inte vad som stod där.” ”Kunde ha mer utbildning för dem som behöver större stöd.”

Sammanfattning (1) Genomgående positiv bild av bemötande och nyttan av rådgivningen Rådgivningen har anses ha tydlig inverkan på åtgärder och inköp som görs Andelen som genomfört eller planerar att genomföra en åtgärd ökar jämfört med 2008 De flesta intervjupersoner har bara kontaktat rådgivaren vid ett tillfälle, då i samband med att man planerar en åtgärd/inköp.

Vanligaste frågeområdena rör värmesystem Sammanfattning (2) Många kontaktar rådgivaren för att få ny information. Alltså kommer rådgivningen in tidigt i beslutsprocessen. Andelen som upplever sig få ny kunskap är större än de som söker ny kunskap. Vanligaste frågeområdena rör värmesystem Telefonkontakt är den vanligaste kontaktformen, men direktkontakterna ökar

Att diskutera Åtgärder och beslut innebär ofta betydande investeringar vilket kan skapa oro. Flera efterlyser större mer personlig och djupgående rådgivning, t ex hembesök. Kan dessa behov mötas? Kan rådgivarna ge direkta förslag på lokala energikonsulter och fortfarande vara partiska? Det är fortfarande försvinnande få som frågar om klimatrelaterade frågor, förutom energi. Kan begreppet energi- och klimatrådgivare leda till förvirring?