Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

Effektivisering av identitets- och kontohantering vid UmU
Geografisk information i Ljusdal ATT BYGGA GIS I KOMMUNEN Exemplet Ljusdal Åsa Jadelius Geografisk information i Ljusdal.
Rekrytering till underhåll – framgångskriterier och fallgropar Baserat på en undersökning av Filip Adielsson, hösten 2011 Version 1.
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Mål för insatsen ”Utbildningen ska, med utgångspunkt från individens behov, kunna kombineras med förvärvsarbete eller andra aktiviteter, t.ex. arbetslivsorientering,
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Nationella Nätverket NATIONELLA NÄTVERKET NAVIGATORCENTRUM • april 2010 Nationella Nätverket Med bidrag från Ungdomsstyrelsen 2008,
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Ett arbete med att etablera
VISION Kommunplaner – strategisk planering
BUDGETDIALOG 24 APRIL 2013 MILJÖ- OCH BYGGNADSNÄMNDEN 2013 ADM/LEDNINGMILJÖKART/MÄT/GISBYGGLOV 2012 ADM/LEDNINGMILJÖPLANBYGGLOV PLAN MBF.
Digitalisering i Sverige Nordiska konferensen 10-12/6 2008
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
KVALITET & STYRNING I VARA KOMMUN
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Workshop för GIS samordnare
Bibliotekens utveckling och behovet av samordning Mötesplats inför framtiden Borås, 13 oktober 2004 Gunnar Sahlin.
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
- en del av svensk idrott. Svensk idrotts nya verksamhetssystem.
MIIS 2003 – User Identity Lifecycle Management
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
Sven-Håkan Olsson ny_aerendehantering_v1.ppt
Socialdemokraterna i Region Skåne Budget 2010 Ett Skåne i arbete!
GIS Arena Dalarna. GIS-Arena GIS Arena Dalarna Projektägare: Falu kommun Region Dalarna Dalatrafik Borlänge kommun Falu kommun EU Mål 2 Norra.
Claes Johannesson och Charlotte Dingertz Utbildningsförvaltningen
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Gränslös vård och omsorg Morgonrock, Norrbottens Läns Landsting, 18 april Jörgen.
Välkomna! 1. Mobilitet i förändring – privatliv och arbetsliv vävs ihop! Johan Andersson Systems Engineer.
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
IT-funktionen, Inge Hansson 1
Finns det möjlighet att påverka mellan valen? SCB:s Medborgarundersökning – ett alternativ? Johan Wilén Enheten för demokratistatistik Statistiska centralbyrån.
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Läget i Golfsverige, en trolig utveckling och varför spelrätter.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Hur gör vi i Upplands Väsby kommun Lena Kanström 1:e vice ordförande i Social- och äldrenämnden.
Tilläggsfrågor och jämförelser med andra Stockholmskommuner Medborgarundersökning 2012 Utförd av Statistiska centralbyrån.
European Union Projektfakta ESSet ESSet etapp I Budget inkl kommunernas eget arbete –C:a 1,7 milj kr Finansiering –Länsstyrelsen och deltagande kommuner.
MED KUNDVAL HAR NACKABORNA MAKTEN ÖVER SIN SERVICE.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
NEA Seminarium 7 december 2004
Valfrihet inom hemtjänsten Åsa Samnegård Projektsamordnare LOV Vård och Omsorg, Trosa Kommun.
DIVISION Opererande specialiteter Den tretvinnade tråden – att använda länet som helhet för att nå resultat. Ett förbättringsarbete vid länets ÖNH-mottagningar.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
1 Jag tänker berätta om vår förändringsresa… Från en relationsorienterad kultur till en resultatorienterad kultur… och om de styrmedel vi använt.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
Kvalitetsarbetet under och framåt. Arbets- och företagsenhetens kvalitetsarbete Affärsmässighet Kunden är alltid i fokus! Nacka kommuns kvalitetsarbete.
Kundvalet. Medborgarna kan välja Hemtjänst 1992 Skola 1992/1993 Barnomsorg 1994 Ledsagning & avlösning 1998 Särskilt boende, äldre, 2001 Familjerådgivning.
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
Korta noteringar från borden
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Effektkarta för extern webbplats
Presentationens avskrift:

Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka

Nacka kommun – kort presentation • invånare, växer vidare (2010: ) •18% invandrare •100 km2 •Stabil borgerlig majoritet •8 övergripande mål, bl a starkt medborgar- inflytande •Stor valfrihet med många privata anordnare •Hög datortäthet och stor datavana

Vår utmaning •Mer service •Högre kvalitet •Snabbare •Billigare •Större möjlighet att påverka

Vår strategi •Brett demokratiarbete (bokslut, attitydmätningar, bench-marking, öppenhet mm) •Mer tid åt värdeskapande aktiviteter •Gör medborgare, kunder, företag och ideella krafter till medaktörer •Ny organisation som ser till helheten •Inga förvaltningar •Gemensam ingång - kontaktcenter •Modern teknik ska utnyttjas fullt ut

Tekniken •e-strategi: •”Nacka kommun ska präglas av öppenhet och genomskinlighet.” •”All information skall i möjligaste mån finnas tillgänglig via självservicelösningar över Internet.” •Nacka24 •Integrerat affärssystem för ekonomi, personal och inköp, byggt på självservice •Detaljplaner på nätet och GIS •Nedsläckning av gamla system

Bagrund till Nacka24 •Stort behov av bra IT- stöd •Det gamla systemet fungerade inte. Mycket manuellt jobb •”Blanketthysteri”, dyrt och långa ledtider •Dålig överblick och köer •Inte konkurrensneutralt •Effektiviseringar en viktig drivkraft

Vad är Nacka24? •Ett kommunikationssystem – en mötesplats i cyberspace. Medborgare /kund Anordnare ”Kommunen” e-demokrati e-service e-effektivitet

Vad är Nacka24, forts •Kundvalen via internet i skola och barnomsorg sedan 2003 •Ett virtuellt elevregister, alltid aktuellt •Finansiering av verksamheten (check och peng) •Samlad och offensiv information •Inga blanketter – föräldrarna gör jobbet •Medborgarkonto – Bank-ID •Öppen plattform, inget verksamhetssystem

Erfarenheter så här långt •8 607 medborgarkonton •23% använt Nacka24 •Skolvalet snabbare, 95% inom utsatt tid •Första valet 10 minuter efter midnatt. Malaysia, New York, London… •Få behöver hjälp •Kortare köer

Erfarenheter, forts •Medborgarna nöjda •Felaktigheter med tidigare rutiner upptäcktes •Det kostar pengar, pay back på 5 år •Från 28 till anställda i skol- administrationen

Svårigheter •Utmaningen är inte tekniken, utan vanans makt. •Inga ”standards” än och inga färdiga system •PUL

Framgångsfaktorer •Gedigen analys och processkartläggning •Ingen IT-fråga, det handlar om styrning och verksamhets- utveckling •Samsyn politik – tjänstemän •Stegvis införande

Framtiden •Samarbete med andra •Äldreomsorg, hösten 2004 •Bygglov, våren 2005 •Gemensamt system för ärenden och dokument, 2005 •Aktivitetsbidrag, lokal- bokningar, alkohol- tillstånd, detaljplaner •Allmänna val 2010?

Tack! Ytterligare information: Telefon: