Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka
Nacka kommun – kort presentation • invånare, växer vidare (2010: ) •18% invandrare •100 km2 •Stabil borgerlig majoritet •8 övergripande mål, bl a starkt medborgar- inflytande •Stor valfrihet med många privata anordnare •Hög datortäthet och stor datavana
Vår utmaning •Mer service •Högre kvalitet •Snabbare •Billigare •Större möjlighet att påverka
Vår strategi •Brett demokratiarbete (bokslut, attitydmätningar, bench-marking, öppenhet mm) •Mer tid åt värdeskapande aktiviteter •Gör medborgare, kunder, företag och ideella krafter till medaktörer •Ny organisation som ser till helheten •Inga förvaltningar •Gemensam ingång - kontaktcenter •Modern teknik ska utnyttjas fullt ut
Tekniken •e-strategi: •”Nacka kommun ska präglas av öppenhet och genomskinlighet.” •”All information skall i möjligaste mån finnas tillgänglig via självservicelösningar över Internet.” •Nacka24 •Integrerat affärssystem för ekonomi, personal och inköp, byggt på självservice •Detaljplaner på nätet och GIS •Nedsläckning av gamla system
Bagrund till Nacka24 •Stort behov av bra IT- stöd •Det gamla systemet fungerade inte. Mycket manuellt jobb •”Blanketthysteri”, dyrt och långa ledtider •Dålig överblick och köer •Inte konkurrensneutralt •Effektiviseringar en viktig drivkraft
Vad är Nacka24? •Ett kommunikationssystem – en mötesplats i cyberspace. Medborgare /kund Anordnare ”Kommunen” e-demokrati e-service e-effektivitet
Vad är Nacka24, forts •Kundvalen via internet i skola och barnomsorg sedan 2003 •Ett virtuellt elevregister, alltid aktuellt •Finansiering av verksamheten (check och peng) •Samlad och offensiv information •Inga blanketter – föräldrarna gör jobbet •Medborgarkonto – Bank-ID •Öppen plattform, inget verksamhetssystem
Erfarenheter så här långt •8 607 medborgarkonton •23% använt Nacka24 •Skolvalet snabbare, 95% inom utsatt tid •Första valet 10 minuter efter midnatt. Malaysia, New York, London… •Få behöver hjälp •Kortare köer
Erfarenheter, forts •Medborgarna nöjda •Felaktigheter med tidigare rutiner upptäcktes •Det kostar pengar, pay back på 5 år •Från 28 till anställda i skol- administrationen
Svårigheter •Utmaningen är inte tekniken, utan vanans makt. •Inga ”standards” än och inga färdiga system •PUL
Framgångsfaktorer •Gedigen analys och processkartläggning •Ingen IT-fråga, det handlar om styrning och verksamhets- utveckling •Samsyn politik – tjänstemän •Stegvis införande
Framtiden •Samarbete med andra •Äldreomsorg, hösten 2004 •Bygglov, våren 2005 •Gemensamt system för ärenden och dokument, 2005 •Aktivitetsbidrag, lokal- bokningar, alkohol- tillstånd, detaljplaner •Allmänna val 2010?
Tack! Ytterligare information: Telefon: