Folkbibliotek Skolbibliotek. Folkbibliotek Skolbibliotek.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Källkritik.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Framtidens skola är redan här? Per Jönsson Thomas Lingefjärd.
Vem ska jag tro på?.
Workshop för GIS samordnare tisdag 18 mars kl – 15.00
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Filippa Mannerheim, pedagog, journalist och föreläsare.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
© Foto & layout: Gunilla Rudäng Då är lösningen inte långt bort. Jag är den ni letar efter! Letar ni efter ny administrativ personal? Varför får just ni.
Mål och betygskriterier
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
InfoComp Ett samverkansprojekt mellan skola och bibliotek om informationskompetens och lärande.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Källkritik På internet.
VART SKA VI…?.
Curt Nicolin Gymnasiet
Pedagogiskt ledarskap
Arbetsplan för skolbiblioteket
Planering.
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Nationella skolbiblioteksgruppen – vilka är vi? Bibliotek i folkhögskola och folkbildning, Centrum För Lättläst, DIK-förbundet, Föreningen Svenska Läromedel,
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Att övertyga ! Disposition och mall.
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Att söka information för PA/EE. Else-Britt Hellström Definiera informationsbehov Vad behöver jag för information? Hur ska jag använda den?
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Informationssökning, didaktik och lärande Louise Limberg LinCS Högskolan i Borås & Göteborgs universitet.
Läroplansträff fritidshem
Varför vi arbetar med lässtrategier och vad de ger oss
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Braås skola
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Mitt utvecklingssamtal 2015
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Maud Hell, skolbibliotekarie  Vikingaskolan, Lund F-9-skola  SBC, B&U, Folkbiblioteken, Lund.
Lägg till en inledande text här Samarbete lärare och bibliotekarie i digitaliserad skola - Södertörns högskola 11 november2014 Anette Holmqvist, Skolverket.
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Skolbibliotek Folkbibliotek Där det inte råder enighet beträffande vissa grundläggande principer, är det totalt meningslöst att göra upp gemensamma planer.
Aranäsgymnasiets bibliotek
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Ny statistik om behörighetsläget ur LL II-perspektiv.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Presentationens avskrift:

Folkbibliotek Skolbibliotek

Där det inte råder enighet beträffande vissa grundläggande principer, är det totalt meningslöst att göra upp gemensamma planer. Konfucius

Skolbibliotek och lärande 2017-04-03 Ett bra skolbibliotek bemannat under hela skoldagen... ...en självklarhet för varje elevs och lärares lärande! ....... Catotext ........ Men hur når vi dit? Jan-Anders Andersson Tjörn 0304-673038, 070-6016029, rektorja@msn.com

Skolbibliotek och lärande 2017-04-03 De svenska skolbiblioteken har i många fall en förskräckande låg standard. De ligger i sin utveckling långt efter folk- och högskolebiblioteken. Detta gäller såväl grundskolans som gymnasieskolans bibliotek, vilket har konstaterats i utredningarna; ”Skolbiblioteken i Sverige”. Rapport från Statens Kulturråd 1999:1 och ”Exploderar gymnasiebiblioteken?” Sveriges Allmänna Biblioteksförening 1997. I kommunerna har folkbiblioteken ofta i praktiken fått fungera som skolbibliotek utan att det har funnits någon egentlig beredskap eller särskilda resurser för det. Ur ”Biblioteksplaner – en idéskrift” Svensk Biblioteksförening sid.8 Jan-Anders Andersson Tjörn 0304-673038, 070-6016029, rektorja@msn.com

Skolbibliotek och lärande 2017-04-03 Skolbibliotek! Kan det liksom ”hus” betyda i stort sett vad som helst? ? Jan-Anders Andersson Tjörn 0304-673038, 070-6016029, rektorja@msn.com

Uppdraget ! ? Kunskapssyn Människosyn *Lärande/Utveckling   K O M P E T N S Kunskapssyn Människosyn *Lärande/Utveckling *Läsa och skriva *Söka o tolka information *Förmedla information, kunskap o. känslor *Rummet *Samlingen *Bemanningen ? ! Lust att läsa Lust att söka Lust att förmedla JA:-)

Skolbibliotek och lärande 2017-04-03 SÖKLUST LÄSLUST ? BIBLIOTEK Helvetesgapet ? Utifrån Gunilla Svingbys beskrivning av lärarens intentioner och det verkliga resultatet. Jan-Anders Andersson Tjörn 0304-673038, 070-6016029, rektorja@msn.com

Skolbibliotek och lärande 2017-04-03 Hem- och konsumentkunskap Samhällsvetenskap Idrott o hälsa Sveriges Demokrati Historia Franska Sn Gh Skin tromb Arb Jär Evol Vikingar IRA Öl Förf Gla skl Spanska Sälar FN Geologi Vatten Skåne Kina Karl XII Eld Fåglar Olja SEX Krig Ögat väder Mat Trafik Fysik Historia Filosofi Bild Kemi Svenska Sv 2 Engelska Teknik Psykologi Tyska Datorteknik Slöjd Biologi Matematik Jan-Anders Andersson Tjörn 0304-673038, 070-6016029, rektorja@msn.com

Skolbibliotek och lärande 2017-04-03 Sn Gh Skin tromb Arb Jär Evol Vikingar IRA Öl Förf Gla skl Sälar FN Geologi Vatten Skåne Kina Karl XII Eld Fåglar Olja SEX Krig Ögat väder Mat Trafik Sälar FN Geologi Vatten Skåne Kina Karl XII Eld Fåglar Olja SEX Krig Ögat väder Mat Trafik Sn Gh Skin tromb Arb Jär Evol Vikingar IRA Öl Förf Gla skl Sälar FN Geologi Vatten Skåne Kina Karl XII Eld Fåglar Olja SEX Krig Ögat väder Mat Trafik Sn Gh Skin tromb Arb Jär Evol Vikingar IRA Öl Förf Gla skl Sveriges Demokrati Historia STRATEGIER FÖR LIVET Sn Gh Skin tromb Arb Jär Evol Vikingar IRA Öl Förf Gla skl Sveriges Demokrati Historia Sälar FN Geologi Vatten Skåne Kina Karl XII Eld Fåglar Olja SEX Krig Ögat väder Mat Trafik Läsa och skriva Räkna Söka, bearbeta och värdera Umgås Förstå samband Lära att lära och arbeta Sälar FN Geologi Vatten Skåne Kina Karl XII Eld Fåglar Olja SEX Krig Ögat väder Mat Trafik Sälar FN Geologi Vatten Skåne Kina Karl XII Eld Fåglar Olja SEX Krig Ögat väder Mat Trafik Sn Gh Skin tromb Arb Jär Evol Vikingar IRA Öl Förf Gla skl Sveriges Demokrati Historia Sälar FN Geologi Vatten Skåne Kina Karl XII Eld Fåglar Olja SEX Krig Ögat väder Mat Trafik Sälar FN Geologi Vatten Skåne Kina Karl XII Eld Fåglar Olja SEX Krig Ögat väder Mat Trafik Sveriges Demokrati Historia Sveriges Demokrati Historia Jan-Anders Andersson Tjörn 0304-673038, 070-6016029, rektorja@msn.com

Skolans uppdrag ”Eleverna skall kunna orientera sig i en komplex verklighet, med ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt.” (Lpo94 s. 7 )

Aktuell forskning visar … ( 1/3 ) … att elever ofta söker ”det rätta svaret”. Även webben används som en lärobok där svaret på en skoluppgift kan hämtas. … att eleverna allt för lätt hamnar i en kultur av ”klippa och klistra”. … att när informationssökning behandlas som faktasökning blir inlärningsresultatet dåligt. (En bra sammanfattning om forskning kring skolbibliotek och informationssökning kan du läsa i kapitel 2, Textflytt och sökslump av Mikael Alexandersson, Louise Limberg mfl. ) Forts.

… också att: ( 2/3 ) Förmågan att värdera och kritiskt granska källor är en förutsättning för att självständigt kunna bedöma och bearbeta information. Eleverna inte lär bra sökstrategier ”av bara farten”. Det krävs en systematisk och medveten strategisk plan för att eleverna skall kunna tillgodogöra sig denna förmåga. Utformningen av skolbiblioteket återspeglar en skolas pedagogiska grundsyn. Forts.

Forskning visar också att en ( 3/3 ) framgångsrik lärprocess kräver: God läsförmåga och lässtrategi. God förmåga att själv författa texter. Förmåga att ställa ”forskningsbara frågor”. Förmåga att organisera och fullborda sina uppgifter.

Min definition av ”forskning”   Forskning är … … att med nyfikenhet, kompetens och efter överenskomna regler, leta upp och samla, gammal och ny, känd och okänd, information, erfarenhet och kunskap, samt dokumentera och sprida detta. (Fungerar både på Idas ”forskning” om kaniner och vetenskaplig forskning om stamceller.)   JA:-)

Vuxnas lärande – - en förutsättning för barns och ungdomars lärande. 1/2 Vuxnas lärande – - en förutsättning för barns och ungdomars lärande.

BRUK www.skolutveckling.se/kvalitetsarbete/bruk/ A - Pedagogisk verksamhet (Ex. A3.6, J3.5 ) J - Materiella resurser 2/2 BRUK

Skolbibliotek och lärande 2017-04-03 ”Det stora problemet är inte tekniskt utan mentalt.” Hur tänker du? Jan-Anders Andersson Tjörn 0304-673038, 070-6016029, rektorja@msn.com

För att ett skolbibliotek (en skola) skall bli framgångsrikt krävs … att hela skolan ”äger” och kommunicerar biblioteket som ett viktigt redskap för lärande. att det är bemannat av kompetent personal. att resurser till bibliotek och media har hög prioritet. att skolbiblioteket är en prioriterad punkt vid skolans konferenser och möte. att du som är ledare visar att du prioriterar biblioteket.

För övrigt anser jag att … Är din skola utrustad för att utveckla … … läs- och skrivlust ? … söklust ? … lust att dela med sig ? För övrigt anser jag att …

Skolbibliotek och lärande 2017-04-03 Lä(nk)s-tips (1/2 ) Sveriges regionala skolbiblioteksföreningar: http://www.skolbibliotek.se/ Skolbibliotek Öst har t.ex. gjort "tumregler" för beräkning av resurser för skolbibliotek på grundskolan och gymnasiet. 2. Myndigheten för skolutvecklings sida om skolbibliotek: http://www.skolutveckling.se/utvecklingsteman/skolbibliotek/ Under ”Material” finns tex ”Arbetsplan för skolbibliotek” och prenumeration av Skolbib-listan. 3. Nationella Skolbiblioteksgruppens hemsida: http://www.skolbiblioteksgruppen.se/ Här kan du bland annat ladda ner skriften ”Bemanna skolbiblioteken!” Jan-Anders Andersson Tjörn 0304-673038, 070-6016029, rektorja@msn.com

Skolbibliotek och lärande 2017-04-03 Lä(nk)s-tips ( 2/2 ) IFLA/UNESCO:s riktlinjer för skolbibliotek på svenska: http://www.ifla.org/VII/s11/pubs/sguide02-se.pdf Mycket konkret och praktisk! Textflytt och sökslump - informationssökning via skolbibliotek: Forskningsrapport Mikael Alexandersson och Louise Limberg mfl. http://www.skolutveckling.se/utvecklingsteman/skolbibliotek/material/ Affisch – UNESCO:s skolbiblioteksmanifest på svenska. Gratis från Svenska Unescorådet: http://www.unesco-sweden.org/informationsmaterial/listpubs.asp?CategoryId=3 Jan-Anders Andersson Tjörn 0304-673038, 070-6016029, rektorja@msn.com