Samtalet På Arbetsplatsen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Kanske är vi goda vänner i ett år...
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Svenska som andraspråk
Patientenkät sommaren -13
Metodstöd.
Förhandling MBL Och Samverkan.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Pronomen.
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Kollektivavtalet.
Högtidstal Retorik.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Det va en gång en katt och hund del 1
Sagan om björnen.
Intervju inför ViV-projektet.
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Dom, de eller dem? Förklaring.
Elva tips inför en intervjusituation
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Instruktioner BF12A – BF12B
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
Läroplansnätverk förskola
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö.
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Mening eller fråga TRYCK F5.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Arbete med avsnittet pågår Utdrag ur utkast Kenneth Flood Alf Susaeg utdrag#1.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Att tala lön med sin chef
Grundutbildning Arbetsplatsombud. 5 Skyddsvallar som skyddar Det fackliga löftet.
FLISAN! Här får vi följa med Flisan som ska besöka Hörselverksamheten och göra en hörselkontroll. Häng med!
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
Anställningsintervjun
Välkommen till utbildning som yrkesföreläsare! Vad gör Tria Trias samarbete med ST, SKTF och Unionen Yrkesföreläsningar Ditt uppdrag Hur går det till?
Att argumentera.
Diskussionstillfälle 4
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
pedagogisk dokumentation
Det va en gång en katt och hund del 1
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Personligt brev.
Utdrag ur bildspel från möte hos Svenska kyrkan. Deltagare Kenneth Flood, diakon Alf Susaeg Första utdraget; bilderna Andra utdraget Bilderna.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Socialpsykologi.
Kommunikationspass Jag heter
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Kundanalysen har flera syften
Argumenterande tal i en np-version
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Presentationens avskrift:

Samtalet På Arbetsplatsen

Tänk igenom vad du vill säga om Kommunal Förberedelser: Vad är vår värdegrund och ideologi? Vad är vår styrka? Hård fakta Mjuk fakta Hur bygger vi hop till en bra helhet

Avtala tid och passa den Vad ska jag ha med mig för material? Hur lång tid får det ta? Vart ska vi samtala (Enskilt är att föredra. Boka hellre plats och tid än att göra det här och nu.)

Genomförande Se till att ni är ostörda Var öppen och lyssnande Ställ motfrågor och följdfrågor Gör klart att samtalet endast sker mellan er två. Ingen annan behöver få veta vad ni pratar om.

Genomförande Börja med väder och vind Börja inte argumentera för kommunal. Faktafrågor – Vad har du gjort tidigare? Vad vet du om Kommunal? Har du varit med i facket tidigare? Har du haft kontakt med fackliga företrädare tidigare?

Genomförande Lyssna in läget och ställ öppnande frågor som: Hur menar du? Hur upplevde du det? Vad tycker du är viktigt? Hur skulle du vilja ha det?

Genomförande Följdfrågor – Då markerar du och fördjupar ditt och Kommunals intresse för personen. Vad menar du när du säger så? Berätta lite mer om detta? Har jag uppfattat det rätt att du är tveksam eller?

Argumentation Här kan det vara bra att som utgångspunkt använda det som den andre har svarat som utgångs punkt. Börja med att reda ut missförstånd och redogör för fakta - Försvara dig inte Tänk på att det är upplevelser och dom är alltid sanna för dem som upplevt dem.

Erbjudandet Lägg fram erbjudandet om medlemskap Ja Nej Nja Bestäm om uppföljning, ny träff - När och hur

Uppföljning Se till att uppföljning görs Ta dig tid att träffa personen igen oavsett om han / hon gått med eller inte