Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Projekt. Varför startades projekt Carpe? Funktionshinderområdet är litet i varje kommun men för brett för att varje enskild kommun ska klara av att fylla.
Mediet är inte budskapet om sociala medier och den digitala tidsåldern Lars Ilshammar, Luleå
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
- att överföra budskap, påverka, mm
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Nationell besökshantering
Anna Bolander - Campus Lidköping
Välkommen till Mid Sweden European Office -
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Vänsterskolan Medieskolan.
Lokalgrupper och temagruppers organisering
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Projekt ”Inget Extra Liv” Motorförarnas Helnykterhetsförbund Regissör: Fredrik Davidsson Motorförarnas Helnykterhetsförbund ”Inget Extra Liv” En kampanjfilm.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Att hålla en presentation
Svenskt Internet Governance Forum Innehåll 1.Inledening 2.Bakgrund definition 3.Vision och Mission 4.Comittment, ämnen genomförande 5.Frågor och sver 1.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Europeiska socialfonden stöder projekt som främjar kompetensutveckling och motverkar utanförskap.
Om CARPE Projekt.
Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Kommunikationsplanens delar
V AD ÄR DET FÖR SAKER SOM VÅRA POLITIKER BEHÖVER BRY SIG OM …
Alumnundersökning Presentation Nätverksträffen för karriärvägledare och Alumnkoordinatorer 26 oktober 2013 Magnus Lindqvist Alumnkoordinator MALMÖ HÖGSKOLA.
Styrning Mina meddelanden
Välkommen till ESF:s seminarium
VERKSAMHETSPLAN Verksamhetsplan UPPDRAG / SYFTE 2.VERKSAMHETSINRIKTNING Vision Mål 3.ORGANISATION 4.AKTIVITETER Autosport International,
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Det digitala kulturarvets framtid Norvalla, Vörå
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
4. Kanaler och forum, hemsidor, press och media Alvesta 11 februari 2010 Jacob Schulze.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Hall projektet är i full gång! Vi är en liten grupp som jobbar för att entusiasmera och få bygden att satsa både pengar och energi i ett hallbygge.
“We don’t talk business – we make the opportunity to do business” THE SWEDISH DREAM EVENT THE SWEDISH DREAM.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Kulturarvsportaler – mötesplats för samverkan. För oss i Västernorrland började allt redan på 1990-talet….
Konferens och evenemang KTH / Universitetsförvaltningen / Avdelningen för kommunikation och internationella relationer.
Drygt 9/10 av alla intäkterna utgörs således av medlemsavgifterna (den del som överförs till förbundet) plus annonsintäkter i Veteranen; 5 % är statliga.
Marknadskommunikation och mediaval
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Marknadsföring av Projekt X
Linnéuniversitetets alumnverksamhet. Utredning gjord En utredningsgrupp tillsattes våren Gruppen bestod av representanter från - Samtliga institutioner.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Bb. Avfall Sverige Branschorganisationen för avfallshantering och återvinning 400 medlemmar – kommuner, kommunbolag - Privata företag är associerade medlemmar.
Massmedia.
Linnéuniversitetet Om Länsbibliotek Sydost Två län: Blekinge och Kronoberg 13 kommuner Finansieras av Region Blekinge och Landstinget Kronoberg.
SAMMARBETSPARTNERS.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Massmedia.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Bygglärarkonferens Norrköping
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Säkert Bondförnuft Avslutningsseminarium 28 – 29 november 2013.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Kommunikationsstöd FTK
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Massmedia.
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
”Modersmål genom Internet” Modersmål i Biskopsgården
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Kulturskolornas strategidokument
Presentationens avskrift:

Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010

Detta ska du glömma: •Sändning •Budskap •Målgrupper

Information är ute! Kommunikation är inne! Interaktivitet Internet Nätverk Delning

Innehållet Vilka är det som deltar i kommunikationen? Vad är budskapet ? Samtalsämnet? Hur kommer vi i kontakt ?

Intentionsdjup? engagerar sig stöder känner till ? Vilka

Vilka nivåer vill vi påverka? •Projektnivån? •Organisationsnivån? •Lokal nivå? •Regional nivå? •Nationell nivå? •Transnationell nivå? •Strukturell nivå? Resultat Effekte r Strukturer

Vilka resultat är viktigast att sprida? •Hur bra vi är? •Svårigheter vi har? •Antal deltagare? •Arbetsmetoden? •Lösningsmodellen? •Samarbetsformen? •Processen? •Lärdomarna? Projekt Resultat Innovativ idé

Titta systematisktMålgruppBudskapMetod FackpressNya jobbMöte och webb MålgruppBudskapMetodResultat FöretagarnaNya jobbMöte och web20 deltagare

Besök Referensgrupp Användargrupp/Fokusgrupp Seminarier, konferenser etc Egna medier Massmedia Publika evenemang Kanaler: Besök Referensgrupp Användargrupp/Fokusgrupp Seminarier, konferenser etc Egna medier Massmedia Publika evenemang

Pressreleaser Trycksaker Tidningar Hemsida, Video Sociala medier

Överflöd av information - vanans makt är stor •Bättre med befintliga kanaler än nya. •Nytt medium kräver extra ansträngning

•Vilka forum träffas man i? •Vilka medier vänder sig till denna grupp? • Vilken kultur finns där? • Vilket tonläge gäller? Var finns målgruppen?

Välj press efter målgrupp och budskap! TV snabbt och stort Tidningar längre ”förbränning” Cyberrymden är oändlig

VAD ÄR INTRESSANT ATT BERÄTTA ? NYHETSVÄRDERING OBS OBS OBS: Hälsan tiger till Lokalt - Personligt - Problematiskt

Norrbottenskuriren 28 september 2010 Vill se nyttan av EU-bidrag LULEÅ. Ger de summor som kommunen satsar i EU- projekt valuta för pengarna.? Det ville Vänsterpartiet veta.. PRESSKLIPP

SYDSVENSKAN 25 februari 2009 Malmös näringsliv utvecklas med 26 EU-miljoner Ekonomi. Tusentals kurser och massor av nätverkande – med 26 miljoner kronor i EU-bidrag ska Malmös företag rusta för framtiden. Företagsakademien 2.0 drog i gång i går, med vidareutbildning av både anställda och företagsledare. PRESSKLIPP

The media is the message - storytelling Alltid beredskap för pressen! Håll ”projektidén^ i minnet! Berätta vad du håller på med! Glöm inte: ALLTING SIGNALERAR