Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010
Detta ska du glömma: •Sändning •Budskap •Målgrupper
Information är ute! Kommunikation är inne! Interaktivitet Internet Nätverk Delning
Innehållet Vilka är det som deltar i kommunikationen? Vad är budskapet ? Samtalsämnet? Hur kommer vi i kontakt ?
Intentionsdjup? engagerar sig stöder känner till ? Vilka
Vilka nivåer vill vi påverka? •Projektnivån? •Organisationsnivån? •Lokal nivå? •Regional nivå? •Nationell nivå? •Transnationell nivå? •Strukturell nivå? Resultat Effekte r Strukturer
Vilka resultat är viktigast att sprida? •Hur bra vi är? •Svårigheter vi har? •Antal deltagare? •Arbetsmetoden? •Lösningsmodellen? •Samarbetsformen? •Processen? •Lärdomarna? Projekt Resultat Innovativ idé
Titta systematisktMålgruppBudskapMetod FackpressNya jobbMöte och webb MålgruppBudskapMetodResultat FöretagarnaNya jobbMöte och web20 deltagare
Besök Referensgrupp Användargrupp/Fokusgrupp Seminarier, konferenser etc Egna medier Massmedia Publika evenemang Kanaler: Besök Referensgrupp Användargrupp/Fokusgrupp Seminarier, konferenser etc Egna medier Massmedia Publika evenemang
Pressreleaser Trycksaker Tidningar Hemsida, Video Sociala medier
Överflöd av information - vanans makt är stor •Bättre med befintliga kanaler än nya. •Nytt medium kräver extra ansträngning
•Vilka forum träffas man i? •Vilka medier vänder sig till denna grupp? • Vilken kultur finns där? • Vilket tonläge gäller? Var finns målgruppen?
Välj press efter målgrupp och budskap! TV snabbt och stort Tidningar längre ”förbränning” Cyberrymden är oändlig
VAD ÄR INTRESSANT ATT BERÄTTA ? NYHETSVÄRDERING OBS OBS OBS: Hälsan tiger till Lokalt - Personligt - Problematiskt
Norrbottenskuriren 28 september 2010 Vill se nyttan av EU-bidrag LULEÅ. Ger de summor som kommunen satsar i EU- projekt valuta för pengarna.? Det ville Vänsterpartiet veta.. PRESSKLIPP
SYDSVENSKAN 25 februari 2009 Malmös näringsliv utvecklas med 26 EU-miljoner Ekonomi. Tusentals kurser och massor av nätverkande – med 26 miljoner kronor i EU-bidrag ska Malmös företag rusta för framtiden. Företagsakademien 2.0 drog i gång i går, med vidareutbildning av både anställda och företagsledare. PRESSKLIPP
The media is the message - storytelling Alltid beredskap för pressen! Håll ”projektidén^ i minnet! Berätta vad du håller på med! Glöm inte: ALLTING SIGNALERAR