Joensuun yliopisto PL 111 80101 Joensuu puh. (013) 251 111 fax (013) 251 2050 www.joensuu.fi STS–undervisning Science-Technology-Society Education SSI.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Centrala innehåll och kunskapskrav
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Föräldramöte 12 september 2011
Kursplaner (årskurs 7-9)
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Ulf P Andersson GMV
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Summering av brainstorm 2
En reviderad läroplan för förskolan
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Enhet Politik på människans och naturens villkor
HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Naturvetenskap och teknik i förskolan
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Människan eller naturen i centrum?.  Syftet med rapporten är att klargöra avsikten med de nationella miljökvalitetsmålen och belysa möjligheterna och.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Askersunds kommun
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Geografi Naturresurser, hållbar utveckling och befolkningsfördelning 1.
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Geografi Handlar om vår omvärld - men inte bara kartor!
Etik Moral Filosofi.
Ämnesdidaktik vid GU Att undervisa är att välja
Förmågor och centralt innehåll
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Arbetsgruppens förslag till allmänna riksomfattande mål och timfördelning för den grundläggande utbildningen Maj-Len Engelholm SV
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Varför?.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Moralfilosofins historia (MORIA) John Eriksson Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Naturkunskap i förskoleklass
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Lära för livet!.
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
Ungdomarnas medieanvändning
Diskussion gällande scoutingens värderingar
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Hållbar utveckling.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Presentationens avskrift:

Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) STS–undervisning Science-Technology-Society Education SSI –undervisning Science and Society Issues Education

Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Uppgift: •Vad i bilden anknyter till naturen? •Vad i bilden anknyter till teknologin? •Vad i bilden anknyter till människans vardag eller samhället? •Hur hänger dessa saker ihop med varandra?

Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013)

Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Principer i STS-undervisning •STS-undervisning innebär undervisning om naturfenomen på så sätt att naturvetenskaper i artificiellt upprättad miljö och social miljö anknytes till varandra • Om STS-undervisning kan man tala bara, om man planmässigt beaktar naturvetenskapers sociala och teknologiska sammanband i undervisningen Naturvetenskaper TeknologiSamhället Elev Naturmiljö Artificiellt upprättad miljö Social miljö

Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Mål i STS-undervisning •Bilda en stark bro mellan naturvetenskaper och elevs vardag • Höja elevs förståelse för fenomen som sammanbinder naturvetenskaper, teknologi och samhälle, också förståelse för deras växelverkan •Höja elevs möjligheter att klara sig i en värld som teknifieras mera och mera •Utveckla elevs förmåga att tänka, lösa problem och göra beslut •Uppfostra eleven till en ansvarig medborgare •Höja elevernas intresse för studier av naturvetenskaper

Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) För STS-undervisning karakteristiskt är: •Identifiering av lokala problem och utnyttjande av lokala resurser •Verkande i samhället •Personlig intresse •Tillämpning •Problemlösning •Undersökningsperspektiv •Bekanta sig med olika yrken och yrkesområden •Inriktning mot framtiden

Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Uppgift: 1. Läs artikeln 2. Vilka samhälliga frågor eller problem kan formas med stöd av artikeln?

Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Uppgift: Välj ett problem. Vilka saker i problemet anknyter till naturen? Vilka saker anknyter till teknologin? Vilka saker anknyter till samhället? Skriv på pappret.

Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) STS –undervisning: Case: Täljstenindustrin i Juuka Samhälle/vardag Vad betyder täljstenindustri för Juuka? Stenindustrin i Juuka - bakgrund, historia, ursprung (Tulikivi –video + intervjuer, fotos, traditionstig) - nuvarande tillstånd, betydelse, (ekonomi, sysselsättning, turism (Finska Stencentrum),betydelse för kommunen, byn, kulturlivet Teknologi Hurdan teknologi använder täljstenindustrin? Arbetande med täljsten (smycke?) Naturvetenskaper Varför finner man täljsten i Juuka? Var annanstans finns det täljsten? Hur har täljstenen formats? (Geologiska processer)? Täljstenens fysikaliska och kemiska egenskaper? Framtid Tillräcklighet av resurser Framtidsutmaningar och möjligheter

Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Avancering i STS-undervisning

Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Med STS-undervisning kan du nå: •Undervisningsmålen i miljö- och naturkunskap och STS •Målen och innehållet av olika temaområden till exempel: Deltagande, demokrati och entreprenörskap Ansvar för miljö, välfärd och en hållbar utveckling Människan och teknologin •Integrering av olika läroämne •Planering av temadagar och -veckor i skolan •Samarbete med skolans samarbetsorganisationer •Om man vill lyfta fram skolans särprägel (specialisering, klubbversamhet)