Lokal pedagogisk planering i förskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
En förskola att förundras i!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Möta utmaningar………………
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
1 Tekniken i skolans 13 år Anders Nyström, Adj. Teknik Ur Ny Teknik sept Rubrik Teknikens baksmälla Naturvetenskap och teknik har det rykte de förtjänar.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
En reviderad läroplan för förskolan
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Förskolan mellan hav och skog
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Förskolan Ekot´s modell för
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Läroplansnätverk förskola
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd BedömningGenomförandeUtvärderingBedömningGenomförandeUtvärdering Tydligt Förutsägbart Begripligt Tydligt Förutsägbart.
Introduktion - pedagogisk
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Förskoleklassen Torpshammar
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Förskolan Ekot´s modell för
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Entreprenöriellt lärande Låta eleverna släppa fram sina eldsjälar.
Hur kan vi förstå begreppet?
Introduktion - pedagogisk
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Läroplansträff Välkomna.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Introduktion - pedagogisk. Organisation & roller Förskolechef Ki Andersson Pedagogiska handledareVaktmästare & Lön & IT Maria Tsingos & Linda StenbergConny.
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Fritidslyftet år 2 läsår 16/17
Presentationens avskrift:

Lokal pedagogisk planering i förskolan Plocka ut de mål i läroplanen som barnen ska få möjlighet att träna på Hur får vi syn på vilka effekter som aktiviteterna har haft på barnens lärande? Hur gör vi en pedagogisk dokumentation som beskriver utvecklingen av förskolans verksamhet? Inled med en kartläggning av barnens förförståelse Vilka aktiviteter ska vi genomföra med barnen så att de får träna på målen som beskrivs?

Checklista för förskolans personal Plocka ut de mål som finns i läroplanen som är aktuella inför valt arbetsområde Vilka aktiviteter ska genomföras med barnen? Vilken tid har vi till förfogande? Vilket material behöver vi använda oss av/ köpa in? Hur kan målet tränas in via leken? Hur stimulerar vi barnens kreativitet och lust att lära? Hur får vi med barnen i planeringsarbetet av hur vi ska träna på målen?

Checklista för förskolans personal Hur fördelar vi arbetet mellan oss i arbetslaget? Vem leder barngruppen och vem är ansvarig för att arbetat dokumenteras Hur kan vi se vad barngruppen har för förkunskaper? Hur kan vi göra det? Hur kan vi se att barngruppen har utvecklats under arbetsområdet? Vilken pedagogisk dokumentation ska vi genomföra? Video, digitalfoto, barnintervjuer, loggbok, portfolio, observationer vid samling mm

Checklista för förskolans personal Hur ska vi genomföra aktiviteterna via lek så att de genomsyras av kreativitet, lust, nyfikenhet och företagsamhet? Hur ska ni organisera aktiviteter som stödjer barnens självförtroende och tillit till sin egen förmåga? Hur tränar vi barnens förmåga att iaktta, reflektera, kommunicera, söka ny kunskap Hur tränar vi om något barn vill fördjupa sig i en enskild fråga och söka svar och lösningar?