Projektbeskrivning för Affärschansprojekt VILNIUS 2007.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synergator Consulting Business Development & Management Copyright 2009 Verktyg för Företagsutveckling.
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Handelskammaren erbjuder en kvalificerad exportutbildning i Internationell B2B försäljning under hösten Utbildningen riktar sig till personer inom.
UTVECKLA DINA INTERNATIONELLA AFFÄRER
Det moderna svenska inrikesnätverket
Varför är det viktigt att mäta?
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Vi gör det enklare för svenska
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Affärsutvecklingscheckar varor och tjänster samt internationalisering
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Kompetensplattform Halland
Det moderna svenska inrikesnätverket
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Vår tekniska plattform, vår lyhördhet för kundens processer och affärer, vår förmåga att dra till oss rätt kompetens och vår kraftfulla satsning på.
Programmet för affärsutvecklingscheckar -Internationalisering 23 maj 2013 Sophia Litsne Regionutvecklingssekretariatet.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
En introduktion till SEB Way
Energikartläggning i stora företag
Dispositif d’Evaluation des moyens et modes de Communication Internationale De l’Entreprise A Leonardo da Vinci project coordinated by the Chalon/Saône,
STANNA Ett projekt för ökat stöd och delaktighet i etablering i Gävleborgs, Jämtlands och Västernorrlands län Projektet STANNA ska utveckla mottagandet.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
EU-plattform Näringsliv Skåne Business Region Skåne.
Våra kunders behov Behov
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
Affärsidé - företagets vägvisare
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
1:a Möte Offert process Avsluts process
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Regionalt nätverksmöte 22 september 2011 IPKs nya vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet Heléne Säll Matsson/IPK.
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Att tillsammans påverka!
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
DECIDE – 3 resultat Audit process Standardiserad Europeisk Auditorer: Utbildning Ackreditering Online audit tool Insamling av information Test och behovsanalys.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
Projektet DUBBELT SÅ BRA. P rojektet DUBBELT SÅ BRA delfinansieras av ESF-rådet och är ett PO1-projekt Budget är på drygt 10 miljoner Projekttiden är.
Anders Granbom Dalarna Peter Liljekvist Värmland
Ta pulsen på ditt företag! – Health Check™ NyföretagarCentrum tar nu steget från att kostnadsfritt hjälpa entreprenörer igång med att starta nya företag,
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Regionala styrkor och branschkluster i Helsingborg-Helsingör
Energikartläggning i stora företag
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Framtidskartläggning
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Incitament för energieffektivisering Bakgrund till projektet: -Ett projekt finansierat av Nationella regionalfondsprogrammet Att stödja övergången.
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Beloppet på fördelas enligt följande
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Nätverk för energieffektivisering (EEnet)
Sälja en produkt eller tjänst
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Presentation av affärsplan
Kortsiktig /Långsiktig effekt
På väg mot nya riktlinjer för landstingets internationella arbete
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Västvärlden, Sverige och Söderhamn står inför en mycket stor utmaning och stora möjligheter beträffande flyktingmottagandet Söderhamns kommuns vision:
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
PROGRAMMÅL 1 Effektmål 2030 Etappmål 2021
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Projektbeskrivning för Affärschansprojekt VILNIUS 2007

AFFÄRSCHANSPROJEKT - Möjlighet för småföretag att skapa internationella affärer •Affärschansprojekten har lanserats för att främja internationaliseringen av svenska småföretag, dvs. företag med färre än 50 anställda och lägre omsättning än EUR 10 miljoner. •Affärschansprojekten genomförs av Exportrådets utlandskontor. •Företagen erbjuds en subventionerad och standardiserad tjänst bestående av tre delar, som ger en plattform för etablering på en specifik marknad: 1.Marknadscheck – en snabb, kortfattad översikt, men ändå anpassad efter kundens behov. Tar upp ämnen såsom branschkaraktäristik, etableringsproblematik, kund- och partnerinformation, konkurrenssituation etc. Innefattar även förslag på möjliga samarbetspartners. 2.Besöksprogram – möten på marknaden med relevanta aktörer såsom potentiella kunder och partners, distributörer, underleverantörer eller agenter. 3.Uppföljning – efter besöket presenteras en handlingsplan med en rekommendation för hur affärsmöjligheterna kan utnyttjas på bästa sätt. Företagen får även hjälp att genomföra de rekommenderade aktiviteterna. •Avgiften för deltagande i ett Affärschansprojekt är subventionerad, projekten delfinansieras av särskilda medel inom Exportrådet.

•Genomförande av en övergripande kartläggning. •Vad utmärker den nya marknaden? •Vilka potentiella kundsegment kan identifieras för mina tjänster/produkter? •Vilka säljkanaler visar störst potential? •Förslag på potentiella affärspartners. •Initiera diskussioner med potentiella affärspartners. •Fördjupad kunskap om kunders och samarbetspartners potential. •Utbyte av erfarenheter. •Framtida samarbetsmöjligheter. •Handlingsplan. •Stöd i t. ex. förhandlingar, uppföljning av möten, att ta fram samarbetsavtal etc •Diskussioner kring nästa steg och långsiktig försäljning. AFFÄRSCHANSPROJEKT BESTÅR AV STÖD I TRE FASER Affärschansprojekten hjälper småföretag att ta steget in på en ny marknad Market Check Phase 1 Visiting Programme Phase 2 Follow-up Phase 3

GENOMFÖRANDET AV EN MARKNADSCHECK GER OSS ETT BRA BESLUTSUNDERLAG FÖR NÄSTA STEG … etc, etc, etc

BESÖKSPROGRAMMET RESULTERAR I EN AFFÄRSDIALOG MED KUNDER OCH SAMARBETSPARTNERS •Affärsmöten bokas och genomförs med de företag som visar störst potential och intresse. –Mötena genomförs tillsammans med projektteamet från Exportrådet. –Exportrådet förbereder mötena tillsammans med kunden och summerar resultatet av varje möte samt nästa steg för respektive företag. –Resulterar i fördjupad kunskap om kunders och samarbetspartners potential. Besöksprogrammet innebär direkta möten och fördjupade affärsdiskussioner med de affärspartners som visade störst potential i steg 1

EXPORTRÅDET STÖDJER I UPPFÖLJNINGEN AV BESÖKSPROGRAMMET •Exportrådet ger stöd i uppföljningen efter besöksprogrammet. –En handlingsplan tas fram för det fortsatta arbetet. –Fokus på att driva affärsprocessen framåt, t.ex. genom kontakter med lokala advokater/jurister för utformning av samarbetsavtal. –Alla kontakter och företag som ingår i undersökningen dokumenteras och överlämnas till företaget i form av en databas. –Vårt verktyg blir ert verktyg.

TIDSPLANEN FÖR GENOMFÖRANDET AV STEG 1-2 ÄR CA 5-8 VECKOR Workshop 1Start up Workshop 2 Continuous dialogue 4-6 weeks 1-2 weeks Business?! Market Check Phase 1 Visiting Programme Phase 2 Follow-up Phase 3

“VI GÖR DET ENKLARE FÖR SVENSKA FÖRETAG ATT VÄXA INTERNATIONELLT” Exportrådet i Litauen Konstitucijos avenue 7 LT Vilnius Litauen tel.: fax: