Företag i handeln Butiker, grossister, e-handelsföretag, torghandel, småföretag, kedjor, internationella storföretag, köpcentra, försäljning till konsumenter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Är du vår nya kollega i Stockholm?
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Centrala innehåll och kunskapskrav
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
PRYO, PRAO, Miljöpraktik, APU, APL, LPA, LIA
Stefan Arbrink Agneta Torstensson
Yhmyndigheten.se Myndigheten för yrkeshögskolan ”Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att försörja arbetslivet med rätt kompetens i rätt tid vilket.
Att arbeta praktiskt.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
AU Digital samverkan LO Process
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
Betyg och förmågor.
Att styra med kompetens
Strategisk kompetensförsörjning
Bedömning.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Valideringsinfo.se En webbportal för samlad information om validering i Sverige. Yh-myndigheten i samverkan med Högskoleverket, Verket för högskoleservice,
Yrkeslärarnas roll i det svenska utbildningssystemet några reflektioner från Stefan Skimutis Myndigheten för yrkeshögskolan.
Välkommen till ESF:s seminarium
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Tänka nytt eller har vi tänkt färdigt?
Läroplansträff Välkomna!.
Reseproduktion och försäljning
Uppdrag validering Björn Scheéle
Yhmyndigheten.se Lanseringskonferens valideringsinfo.se.
Aktiviteter och upplevelser
Förskoleklassen Torpshammar
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Marknadsföring och försäljning
Ett arbetsmarknadspolitiskt instrument
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Intro Entreprenörskap i skolan. UppdragetUtgångspunkterAktiviteter.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Yhmyndigheten.se. Några av Yh-myndighetens uppdrag Besluta om vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan Besluta om statligt stöd till dessa utbildningar.
Yrkeshögskolan. Vad är Yrkeshögskolan? Yrkeshögskolan är ingen institution utan är en utbildningsform. Den är till för de som vill utbilda sig till ett.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Modell för bättre matchning mellan utbud och efterfrågan
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Förutom yrkeskunskaper…
Anläggningsbranschens kompetensdag
Ta del av riktlinjerna här
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Handledarutbildning Steg 2.
Göteborgsregionens kompetensråd
Företagets intressenter
Presentationens avskrift:

Företag i handeln Butiker, grossister, e-handelsföretag, torghandel, småföretag, kedjor, internationella storföretag, köpcentra, försäljning till konsumenter och företag – handeln omfattar det mesta

Handelns roll Samordnar tillverkarnas utbud och kundernas efterfrågan VARUFLÖDET - Inköp/ import - Transport - Lager KUNDMÖTET - Butiksmiljö - Service & försäljning - Marknadsföring - 200 000 jobb - Omsätter 1 200 miljarder kr - 41 000 företag - 220 000 jobb - Omsätter 570 miljarder kr - 56 000 företag

Yrken i handeln Försäljare Inredare Marknadsförare Ekonomer Ledare Logistiker IT-expert Inköpare Designer Lagerarbetare Trendanalytiker Etablerare E-handelsexpert Affärsutvecklare m fl…över 100 totalt!

Rekryteringsbehov: heta yrken Säljare Visual merchandisers, dekoratörer Butikschefer, varuhuschefer Bagare Pharmaceuter Dietister Livsmedelsingenjörer HR-personer IT-spetskompetens Ekonomer Inköp

Yrkeshögskolan och arbetslivet ”Vid utformningen av yrkeshögskolans utbildningar och deras innehåll ska arbetslivet ha ett avgörande inflytande och dess krav ska vara utgångspunkt vid kvalitetssäkring och utvärdering.” - betänkandet ”Yrkeshögskolan. För yrkeskunnande i förändring”, s 12. Relationen till arbetslivet Dimensionering Arbetslivet förutsätts få ett starkt inflytande också över myndighetens prioriteringar och beslut. En kvalificerad omvärlds-bevakning med inriktning på förändringar av kompetensbehoven på arbetsmarknaden är en förutsättning för att myndighetens verk-samhet ska vinna respekt och upplevas som legitim. Myndigheten måste ha breda kontaktytor såväl mot företag, myndigheter, branscher och näringslivsorganisationer som mot arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer. Synen på yrkeskunnande Kvalitetskriterier och kvalitetssäkring

Synen på yrkeskunnande - Idag beskrivs yrkeskunnande, kompetens och kvalifikationer på olika sätt ”Att vara yrkeskunnig … innebär att man är kompetent för en viss uppgift…” (Per Erik Ellström: Kompetens utbildning och lärande i arbetslivet, Stockholm 1992) Utredaren föreslår att Ellströms modell för att skilja mellan uppgiftsrelaterade (kunskap, förmåga, färdigheter) och normativa (attityder) kvalifikationer används vid planering och utveckling av utbildningar Kunskap delas upp i fyra olika former: fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet. (Läroplansutredningens betänkande Skola för bildning (SOU 1992:94) utbildningarna måste kvalitetssäkras med utgångspunkt i arbetslivets behov (får eleverna jobb) och krav (möter utbildningen arbetslivets kompetenskrav). ”Beskrivningen av yrkeshögskolan måste börja i ett försök att karaktärisera den kunskap och syn på kunskap som avses prägla yrkeshögskolans utbildningar.” ”Utbildningarna inom yrkeshögskolan ska i hög grad baseras på kunskaper, färdigheter och erfarenheter som genereras och utvecklas vid produktionen av varor och tjänster. Denna kunskap är inte alltid systematiskt dokumenterad, men det betyder inte att den inte tål reflexion och analys. Det saknas ofta en traditionell vetenskaplig grund för denna kunskap och den bearbetas sällan i akademisk forskning.” Arbetslivet förutsätts få ett starkt inflytande också över myndighetens prioriteringar och beslut. En kvalificerad omvärlds-bevakning med inriktning på förändringar av kompetensbehoven på arbetsmarknaden är en förutsättning för att myndighetens verk-samhet ska vinna respekt och upplevas som legitim. Myndigheten måste ha breda kontaktytor såväl mot företag, myndigheter, branscher och näringslivsorganisationer som mot arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer.

På jakt efter en gemensam syn på kompetens SIS standard SS 63 40 70 ”Ledningssystem för kompetensförsörjning” ger följande definition av begreppet kompetens: kompetens är ”Förmåga och vilja att utföra en uppgift genom att tillämpa kunskap och färdigheter” Vid definitionen av kompetens har följande innebörd lagts bakom orden: Förmåga = erfarenhet, förståelse och omdöme att omsätta kunskaper och färdigheter Vilja = attityd, engagemang, mod och ansvar Kunskap = fakta, metoder – att veta Färdigheter = att kunna utföra i praktiken – att göra

Svensk Handels syn på kompetens Förmågor, ex: att lyssna, tala att planera att analysera att ta initiativ Kunskaper, ex: affärsförståelse yrkeskunskaper ämneskunskaper baskunskaper Vilja, ex: energisk engagerad motiverad Färdigheter, ex: klara högt tempo läsa, räkna, skriva hantera verktyg, fordon, apparater Värderingar, ex: passa tider ärlighet kostnadsmedvetenhet empati Kompetens förvärvas genom erfarenheter, utbildning mm. Att kunna cykla är ett exempel på kompetens som som skapas genom erfarenhet. Det är svårt att beskriva och förmedla förmågan att cykla. Kunskapen är tyst och förmågan att cykla utvecklas genom att människan tar del av de outtalade regler som gäller för cykling, dels genom att se hur andra gör, dels genom att själv prova, och därigenom lära sig att cykla. - Kompetens är att kunna omsätta kunskaper och färdigheter i praktisk handling för goda resultat med hjälp av vilja och värderingar

Yrkeskompetens och generell kompetens Yrkeskompetens är mer situations- och rollspecifik Generell kompetens är mer allmängiltig Grundläggande läsförmåga och matematiska färdigheter Förmåga att kommunicera effektivt i skrift och tal Fungera produktivt och effektivt i grupper, arbetslag Förmåga att relatera till andra ”emotional intelligence” Datakunskaper Lära att lära: förmåga till kritiska iakttagelser, reflektion tänkande om tänkandet, och kreativitet. (Are there key competencies critical to economic success? Levy & Murmane, 1999.)

Handelns behov av generell kompetens Strukturomvandling gör att generella kompetenser är viktiga - Få har samma jobb och uppgifter längre än 5-10 år - Arbetsplatserna förändras, liksom koncept, organisationsformer och kunderbjudanden - Helhetsförståelse och baskompetens är en viktig grund för att yrkeskompetensen ska ge resultat - Lärförmåga och problemlösning behövs i en föränderlig bransch och omvärld

Handelns behov av yrkeskompetens Rekrytering görs utifrån kortsiktiga, specifika behov. Uppgifter söker utförare. - Goda resultat kräver god yrkeskompetens inom exempelvis sälj, ledarskap, butikskommunikation, inköp, logistik, IT, ekonomi - Att omsätta kunskaper i praktisk handling sker alltid i en specifik situation, en yrkeskontext

Handelsföretagens önskelista är lång! Kundbemötande 91,3% Etik & Moral 78,3% Ledarskap 69,6% Ekonomi Grundläggande logistik Social kompetens 65,2% Affärsmannaskap 52,2% Engelska Organisation och Ledarskap Grundläggande inköp 47,8% Varumärkeshantering 39,1% Entreprenörskap Konsumentköplagen och liknande lagar Förhandlingsförmåga 34,8% Marknadsföring Mer avancerad logistik 30,4% Mer avancerat inköp 26,1% Distributionskunskap Miljökunskap & Socialt ansvar 21,7% Gäller butikssäljare och ledare

Butikssäljarkompetens Säljkompetens intresse och motivation av att påverka andra människor. har egen motor, är fokuserad på att nå säljresultat och trivs med högt tempo Servicekompetens förmågan och intresse av att hjälpa andra förmågan att kunna möta människor av olika slag i skilda situationer Strukturkompetens - att kunna planera och organisera uppgifter - hålla ordning och reda Kommunikativ kompetens - att på olika sätt kunna formulera och dela med sig av information - att kunna möta människor av olika slag och lyssna, förstå och göra sig förstådd Initiativtagande kompetens tar egna initiativ och kan sätta planer i handling har stark drivkraft och hög energinivå Samarbetskompetens förmåga och vilja att vara en lagspelare är lyhörd och har förmåga att ta till sig andras idéer och tankar Etisk kompetens ha en god uppfattning om lagar och regler, om vad som är rätt och orätt ha god arbetsmoral, hög integritet och uppvisa pålitlighet. nästan 70 % av de som slutar handla ien butik anger dålig service som orsak Dessa 7 kompetenser har tagits fram av Handelns Valideringsråd genom intervjuer med företag om vilka kompetenser som är viktigast för en butikssäljare.

Dimensioneringen ”Initiering av ny utbildning ska ske huvudsakligen i ett samspel mellan arbetsliv, utbildningsanordnare och andra intressenter på lokal eller regional nivå.” Arbetslivet förutsätts få ett starkt inflytande också över myndighetens prioriteringar och beslut. En kvalificerad omvärlds-bevakning med inriktning på förändringar av kompetensbehoven på arbetsmarknaden är en förutsättning för att myndighetens verk-samhet ska vinna respekt och upplevas som legitim. Myndigheten måste ha breda kontaktytor såväl mot företag, myndigheter, branscher och näringslivsorganisationer som mot arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer.

Vilken av följande faktorer är viktigast för ditt företags kompetensbehov? Arbetslivet förutsätts få ett starkt inflytande också över myndighetens prioriteringar och beslut. En kvalificerad omvärlds-bevakning med inriktning på förändringar av kompetensbehoven på arbetsmarknaden är en förutsättning för att myndighetens verk-samhet ska vinna respekt och upplevas som legitim. Myndigheten måste ha breda kontaktytor såväl mot företag, myndigheter, branscher och näringslivsorganisationer som mot arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer.

Validering ”En strukturerad bedömning av en persons reella kompetens för att klara en uppgift, en yrkesroll” Viktig fråga för handelns parter. Vår gemensam, nationella syn på handelskompetens är basen för vår dialog med skolor och myndigheter Fördelar med validering Ökad rörlighet och bättre matchning på arbetsmarknaden Mer arbetslivsrelevanta utbildningar Förbättrade metoder för rekrytering och kompetensinventering Större utvecklingsmöjligheter inom yrken och branscher Arbetslivet förutsätts få ett starkt inflytande också över myndighetens prioriteringar och beslut. En kvalificerad omvärlds-bevakning med inriktning på förändringar av kompetensbehoven på arbetsmarknaden är en förutsättning för att myndighetens verk-samhet ska vinna respekt och upplevas som legitim. Myndigheten måste ha breda kontaktytor såväl mot företag, myndigheter, branscher och näringslivsorganisationer som mot arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer. Validering bör ges en central roll för att mäta kvalitet i YH, och för att koppla samman YH med arbetslivet.

Handelns Kompetensråd Ett partsgemensamt råd (med adjungerade företagsrepresentanter) ger valideringsmetoden tyngd och trovärdighet Företag och anställda är viktiga målgrupper, deras intressen bör tillgodoses En nationellt grepp för hela handeln för att säkra kvalitet och likvärdighet, så att intygen blir gångbara. Administrera intyg, utbilda bedömare, utveckla definitioner och metoder Driva utvecklingsprojekt

Valideringsupplägg Självskattning Intervju Teoretiskt prov Arbetspsykologiska tester Praktiska uppdrag – rollspel och gruppövningar Coachande återkopplingssamtal

Att lära ut yrkeskompetens ”praktik”; LiA, APL Rollspel, övningar, uppgifter uppgifter, dagböcker, coachning skolförlagt lärande