Värdskap, upplevelser och försäljning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Vision – Värdegrund – Mål
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
PUBLIKT ENTREPRENÖRSKAP
Jan Ahlström •f 1950, •civilekonom SSE 1973 •Idag: Affärsängel, Återfallsentreprenör & Styrelseledamot •Driver och äger idag ett privat riskkapitalbolag;
Barnanpassad utredning
Samhällsekonomi 2.
Ny frikostighet Filipperbrevet. Paulus tar emot – och ger…  Tar emot Jesu tilltal  Ser klart  Får förlåtelse  Får förtroende.
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Positiva tecken - de som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20% till 30%. - de som ägnar sig åt korta stunder av kontemplation och.
Kort Leaderpresentation * Landsbygdsprogrammets mål
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Intervju inför ViV-projektet.
SATSA PÅ ENTREPRENADJOBB! - där finns pengar att tjäna!
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Bygg upp min kyrka! Jesus Kristus är grunden Vi är Guds medarbetare
Vård- och omsorgs-(college)
Affärsidé - företagets vägvisare
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Ta ställning och handla!
Områdesutveckling Torpa
Nannette Büsgen Facebook/Volontär i Nacka Twitter/volontarinacka Instagram/volontarinacka.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Förslag till planering kapitel 12
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Mare Boreale - för samverkan i Bottenvikens kust- och skärgårdsområde
I 80 kommuner finns någon form av lokal paraplyorganisation
Val av transport till resmålet.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Världsklass 2015 ”Tillsammans utvecklar vi Örnsköldsvik”
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Uppstart projekt oktober 2014
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Vad skiljer partierna åt?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Timrå – en stark kommun i en växande region. Varför en vision? En vision är en positivt laddad uppfattning om en önskad framtid. Att enas om en gemensam.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Korta noteringar från borden
Skövde! välkommen till.
Produktion, handel och transport
Vad innebär regionbildningen?
Religion.
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Presentationens avskrift:

Värdskap, upplevelser och försäljning - Galvsjön, Arbrå Mariahilfer, Wien Kreativa sektorn – upplevelseindustrin Integration och mångfald Politikerakademin Urban.laurin@telia.com www.urban-laurin.com www.framtidsbygd.se

Hur man utvecklar affärer genom ett välkomnande värdskap samt genom att skapa upplevelser och aktiv försäljning Vad gör ni när ni kommer hem? Vad kan ni/vi göra tillsammans?

Och vilka? Det offentligas ansvar Det privatas effektivitet Det ideellas engagemang

Att mötas över gränserna

Samverkan Aktörer av många olika slag, med skilda erfarenheter. Samverkan över traditionella gränser. Konkurrens och samarbete (co-opetition).

Välkomnande och öppenhet En öppen och välkomnande atmosfär - dela med sig. Särskilt viktigt att nya aktörer välkomnas – bjuds in.

Öppna ögonen Visionära aktörer har en nyckelroll. Lär av andras misslyckanden. Kundorienterad utveckling.  

Hur ska vi arbeta? Klassisk öppen dialog – inte komma överens. Inled ett samtal som ständigt fortsätter. Studiecirkel - Folkbildning

Några utmaningar? Fri vård för barn hotad Tar saken i egna händer – boende på glesbygden fixar bredbanden själva Man försöker ta död på glesbygden Kyrkan vill bli av med kostnader Tomma lokaler slukar miljoner Lustigt att kommunen inte får ut mer av Rydal Tuff konkurrens om elever Öka inte trängseln i centrala Borås

Och så var det Rydal Rydalsfabriken – en stolt symbol Rydals Designcenter gick i graven Vinterförvara husvagnar Inga fler pengar till något projekt Mark missat möjligheterna med kulturturism

Välkommen till Mark Här i Mark lever vi i harmoni med naturen. Mark är en attraktiv kommun med många små och medelstora orter som alla präglas av gemenskap. Här värnar vi om varandra, vår hembygd och vår livskvalitet. Ett blomstrande föreningsliv och ett gott företagsklimat erbjuder stora möjligheter om du vill förverkliga dina idéer. Här är det läge för det goda livet!

Marks webb De milsvida skogarna, dalgångarna, hundratals sjöar och åar inbjuder till spännande aktiviteter i vildmarken, men även till att koppla av och bara njuta av läge för det goda livet i Mark.  Under Upptäck Mark beskrivs också vad varumärket Mark står för och du finner hårda fakta om kommunen i form av statistik. Här hittar du även vilka möjligheter det finns att åka kollektivt och lite annat smått och gott som är bra att veta.

Turistinfo Marks turistbyrå Marks turistbyrå finns i kommunhuset i Kinna. Här kan du få tips på shopping, utflyktsmål, aktiviteter, boende mm i Mark, men du hittar även broschyrer från hela Sverige och de nordiska länderna hos oss. Du kan också lösa fiskekort för de flesta fiskevårdsområdena i Mark, hyra flytväst och få hjälp med att boka övernattning. Vi hjälper gärna till att lägga upp rundturer i Tygriket för bussresearrangörer och andra. Besök oss på vår hemsida www.vastsverige.com/mark  där du får tips om allt du kan se, göra och uppleva i Mark. Välkommen!

Välkommen till Mark I sydvästra Västergötland på gränsen till Halland ligger Mark. Här handlar du högklassig textil till förmånliga priser i Tygrikets alla fabriksförsäljningar och textilbutiker. De milsvida dalgångarna, hundratals sjöarna och åarna inbjuder till spännande aktiviteter i vildmarken, men även till att koppla av och bara njuta.

Äta Mark Casablanca – Kina och sushi Kvarnens café Napoli Pizzeria Bergs Skafferi café Kina-Thai Framnäs – pasta, pizza, kebab Och ännu mer pizza och Asien Plus sju julbord

Men vad måste vi tänka på först? Vilka affärer ska utvecklas? Vilka är produkterna? Kund och marknad!!!! – saknas ofta Vad är en upplevelse? Vad ska vi ha service, värdskap och försäljning till?

Typiska åsikter Så har vi aldrig gjort Det är annorlunda här Det ska vara riktiga jobb Ingen som är från byn ska tro att dom är nåt Ingen som inte är från byn ska tro att dom är nåt Nånannanismen

Entreprenörskap ”Den som får någonting gjort” Att vara företagsam Föreningar Offentliga

Vad händer? Globalisering Det går fort Upplevelseekonomi/drömmarnas samhälle/transformationsekonomi Upplevelseindustri/Kreativa näringar

Varför behövs du? Företagare – marknaden vill ha det du erbjuder Anställd – varför har du ett jobb?

Vad behövs? Marknadsföring? Produktutveckling - affärsutveckling? Helhetstänkande – landsbygden som: Plats att bo och leva på Upplevelse och destination

Från produkt till kund och marknad

Kund och marknad Vilka kunder? Vilka marknader? Prissättning? Hur sker kvalitetskontrollen?

Vilka är era kunder? Vilka produkter? Turister Allmänheten Skolor Företag Myndigheter Organisationer Medborgare

Var finns era kunder?

Vem avgör om det är en upplevelse eller inte? Vad är en upplevelse? Vem avgör om det är en upplevelse eller inte?

Service, värdskap och försäljning Service – behandla kunden som du vill bli behandlad Värdskap – behandla gästen som den vill bli behandlad Men ni måste ju sälja också – och komma ihåg vem gästen är

Värdskap Välkommen Låt mig få ta hand om dig Konsten att få människor att känna sig välkomna

Smaka på orden Kund – sälja till Gäst - gästfrihet

Värdskap är när man får något utan att man behöver be om det. Vad innebär detta? Värdskap är när man får något utan att man behöver be om det.

Varför värdskap? Mening, glädje, framgång, stolthet, tacksamhet Realisera kraften i mötet mellan människor Lönsamma kunder Skickliga talanger i företaget Värdeskapande partners

Värdskap i praktiken Tjänande Helhet – du är ansiktet utåt (inte mitt fel?) Ansvar – du eller hänvisa? Omtanke Kunskap Dialog – vem ska förstå?

Det goda mötet Vara nyfiken Bjuda in – lyssna Förtroende för varandra Ständigt reflekterande över våra erfarenheter

Hur vi agerar mot gäst och varandra Personlig Positiv Påläst Professionell Vision: ge minnesvärda upplevelser

Lyssna på gästen Fråga inte bara vad gästen tycker Vilka problem upplever gästen? Systematisera kritiken – följ upp (ex. Clarion)

Vi ska ju sälja också Gäst att ta hand om Kan det bli för gulligt? Vi måste ju tjäna pengar!

Att ta betalt

Hur sätter man pris? Hur ser kalkylen ut? Hö? Kan man ta olika pris av olika kunder? Bypris på krogen eller smöret?

Vad är kvalitet? Vem avgör vad som är kvalitet? Vad menar vi med kvalitet? Vågar vi vara ärliga mot varandra? Hur sker kvalitetskontrollen?

Tyst kunskap – kunskap i handling Vardagens kunskap Reflektion i handling Lyssna i vardagen Ständigt lärande Svårt med marknadsundersökning?

Konst och kultur – var finns ni? Konsten ser med andra ögon Konst och kultur som upplevelse Konst, kultur och hållbar tillväxt

Går det överallt? Upplevelser, kreativa näringar, turism, mat och måltid – är det landsbygdens sätt att överleva? Vara rättvis och smeta ut överallt? Koncentrera till dragarna? Hur blir det med hållbarheten?

Hållbar utveckling – hållbart värdskap Miljö/ekologi Social Ekonomisk Kulturell – lokal identitet Hållbara bygder Entreprenörer för hållbar utveckling Energi – transporter – flyget? Mineraler – bakterier – havsdammsugare 3 D printers

Stora utmaningar Samhället en pensionsskuld på 300 miljarder per år Välfärden - gapet mellan framtida behov och resurser – 2035 skatten höjas 15% Många 85+ som lever länge (från 240 000 till 450 00) Färre som arbetar Brist på arbetskraft, särskilt på landsbygden Alla städer räknar med stor befolkningsökning

Hur ser det ut? Massor med projekt Entreprenörerna mognar Ingen långsiktighet Ingen samordning Inget kunskapsutbyte Anställda tar det mesta Entreprenörerna mognar Ställer krav Klarar sig själva

Hur ska vi lyckas? Lokalt, regionalt Underifrånperspektiv Entreprenörsstyrt – inte anställda ledare Fler som producerar Högre förädlingsgrad Lokal identitet Samverkan producent – restaurang – turism Samverkan små och stora Stimulera nätverk av entreprenörer Det måste smaka bra

Hur klarar vi det? Högre skatter? Vi betalar privat? Effektiviseringar? (1% jämfört med 15%) Samhällsentreprenörskap Kan själv? Behöver samhället ta hand om oss? Näringslivsutvecklare Landsbygdsutvecklare Företagens alla främjare (I Uppland 35 st)

Partnerskapets kraft! Leader en utmaning och möjlighet: Samordning behövs Entreprenörer i centrum Färre projektledare Långsiktig överlevnad Kundens perspektiv Lokal spetskompetens Att ställa krav Partnerskap som samlad utvecklingsmotor

Och i praktiken – vag gör ni? Värdskap Upplevelser Försäljning Tas om hand eller vara entreprenör?

Och hur är det egentligen? Borås tidningar – Mark en fattig kommun Dagens Nyheter – Mark nr 104 av 290 kommuner – befolkningsutveckling +8% på 30 år (Åsele -35%) Är det synd om er eller….?