Budgetering innebär: Upprättande Genomförande Kontroll av budget.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om Handelsbanken.
Advertisements

Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Vi gör det enklare för svenska
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
LEKTION 7 Analys och styrning HALMSTAD UNIVERSITY.
Att arbeta praktiskt.
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Centrala innehåll och kunskapskrav
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Samordnad individuell plan
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Reflektioner från föregående vecka
Marknadskommunikation i praktiken
Ekonomistyrning Budgetering & Kalkylering
Kapital Varför binder man kapital i företag
Affärsidé - företagets vägvisare
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Oktoberrapport Oktoberrapport
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Ekonomistyrning Kap 26 Ekonomistyrning - budgetering.
Budget Företagets planering i siffror
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Organisera företaget.
Föreläsning
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Från ideologi till verklighet
UFAB i Uddevalla och Shanghai
Proteinrik glass gjord på svensk kvarg
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
C IT - Service Budgetsystem c IT - Service Problem Budgeteringen tar tid Budgeteringen är svåröverskådlig Informationsbrist mellan avdelningar Ett.
Organisationsteori MÅL, STRATEGI OCH EFFEKTIVITET
Christoffers Clothing Company
Ta pulsen på ditt företag! – Health Check™ NyföretagarCentrum tar nu steget från att kostnadsfritt hjälpa entreprenörer igång med att starta nya företag,
Analyser Budget K16 FÖR2 Styrmedel Nytta eller skada?
Kapitel 15 Budgeten.
Budget och budgetering
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Gjutning-, skärande bearbetning och montering av aluminiumkomponenter
Ekonomi och användbarhet? Finns det något samband ? Vivian Vimarlund.
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
04/06/ Balanserade kunskapsflöden - därför behövs wfmd.org Balans i hela verksamheten > delarna.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Skellefteå – en framsynt tillväxtkommun, attraktiv att bo och verka i Skellefteå – årets tillväxtkommun! Nöjda medborgare och kunder (1) God livsmiljö.
© Controllerfunktionen Planeringsavdelningen. © Controllerfunktionen Verksamhetsidé SLU utvecklar kunskapen om de biologiska naturresurserna och människans.
Personlig försäljning Kap. 2
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Budgetering Vision Verksamhetsidé Mål Nyckeltal. Konkreta mål kan uttryckas i form av nyckeltal Tex. antal personal per boende.
Beslut i kommunfullmäktige
Vision Verksamhetsidé Mål Nyckeltal
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Sälja en produkt eller tjänst
Seminarium Affärsidé & Budget
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel 2016
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel
Kap. 1 Planera sortimentet
Presentation av affärsplan
Lanpro Internetwork AB
Introduktion till processen för balanserad styrning
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Gnosjö kommuns styrmodell
Rekommendera en strategi
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Presentationens avskrift:

Budgetering innebär: Upprättande Genomförande Kontroll av budget

Strategisk planering Vision Affärsidé Strategisk plan Budget Nuläge Operativa planer

Budgeteringens syften Traditionell indelning planering Strategisk analys Fastställa övergripande mål Budgeter på lång och kort sikt Omsätter abstrakta strategiska mål till konkreta planer samordning - samband mellan olika avdelningar, operationer - samband mellan planer, beslut och ekonomi kontroll och prestationsbedömning - vad skall t.ex. årets ökning i omsättning eller försäljningsbidrag jämföras med?

Annan (modernare) indelning: Resursfördelning Delegering Åtagande Informationsspridning och inlärning Beteendepåverkan

Beteende påverkan - ”budgetspelet”: få foten innanför dörren ”undvika” ett mycket dyrare alternativ vi måste vara up to date manipulera mål manipulera bokföringen manipulera operationerna

Budgeteringsmetoder Uppifrån-ned -fördelar? Nedifrån upp -fördelar? Iterativ metod Nollbasbudgetering -fördelar? Aktivitetsbaserad budgetering Budgetsikt Budget för ny produkt för hela dess produktlivslängd Budget för julfesten Fast budget Rörlig budget för olika sysselsättningsgrader Rullande budget

Budgeteringens roll varierar beroende på företagets situation: I olika företag varierar: säkerheten med vilken man kan göra prognoser och behoven att göra beslut som låser företaget på lång sikt HÖG PROGNOSSÄKERHET LÅG PROGNOSSÄKERHET Utan långsiktiga låsningar kontroll parera (=anpassa sig) Långsiktigt låsande planera spekulera

Verksamhetens art och budgetering Budgetering i handelsföretag Centrala aktiviteter Viktiga delbudgeter Viktiga nyckeltal Inköp Inköpsbudget Inköpsavd kostn/inköp Lev.skulder omloppshastghet Lagerhållning Lagerbudget Lagrets omoppshastighet Försäljning Försäljningsbudget Vinstmarginal Oms.ökning Administration Administrations- budget Adm.kostn / oms

Var skall man börja? Marknads- förings- budget Administra- Tionskostn. Lager- budget Inköps- budget Försäljnings- budget Likviditets- budget Balans- budget Resultat- budget

Budgetering i tjänsteproducerande företag Centrala aktiviteter Viktiga delbudgeter Viktiga nyckeltal Personal Personalkostnads- budget Kvaltetsmått? Oms /anställd Försäljning Försäljningsbudget Förs per anställd Förs per timme Administration Admin.kostnads budget

Budgetering i varuproducerande företag Centrala aktiviteter Viktiga delbudgeter Viktiga nyckeltal Inköp Råvarulager Bearbetning Produkter i arbete Anläggningar Färdigvarulager Försäljning Administration

Tillverknings budget Försäljnings budget Inköps- budget Tillverkn.- kostnads budget Marknads- förings budget Lagerbudget Admin.kostn budget Investe- rings budget RESULTAT BUDGET LIKVIDITETS- BUDGET BALANS- BUDGET

Budgetering i kunskapsföretag Centrala aktiviteter Viktiga delbudgeter Viktiga nyckeltal Personalens tid personalbudget debiteringsgrad Kunskap skolningsbudget personal-omsättning Försäljning

Försäljningsbudgeten Produkt A Produkt B Region Esbo Region Helsingfors Region Vanda Kundgrupp X Kundgrupp Y Försäljningsbudget

Beaktas i försäljningsbudgeten Prisutvecklingen på produkten Kundernas framgång och ekonomi Nuvarande interna processer och kapacitet Gjorda strategibeslut och vidtagna åtgärder Val av kunder Val av marknader Nya produkter Kreditvillkor

Mängderna i försäljningsbudgeten kan budgeteras genom prognoser om försäljningen till varje nuvarande kund eller kundgrupp + försäljning till nya kunder som vi tror att kommer till avdrag för försäljning till kunder som vi tror att faller bort = budgeterad försäljning