Budgetering innebär: Upprättande Genomförande Kontroll av budget
Strategisk planering Vision Affärsidé Strategisk plan Budget Nuläge Operativa planer
Budgeteringens syften Traditionell indelning planering Strategisk analys Fastställa övergripande mål Budgeter på lång och kort sikt Omsätter abstrakta strategiska mål till konkreta planer samordning - samband mellan olika avdelningar, operationer - samband mellan planer, beslut och ekonomi kontroll och prestationsbedömning - vad skall t.ex. årets ökning i omsättning eller försäljningsbidrag jämföras med?
Annan (modernare) indelning: Resursfördelning Delegering Åtagande Informationsspridning och inlärning Beteendepåverkan
Beteende påverkan - ”budgetspelet”: få foten innanför dörren ”undvika” ett mycket dyrare alternativ vi måste vara up to date manipulera mål manipulera bokföringen manipulera operationerna
Budgeteringsmetoder Uppifrån-ned -fördelar? Nedifrån upp -fördelar? Iterativ metod Nollbasbudgetering -fördelar? Aktivitetsbaserad budgetering Budgetsikt Budget för ny produkt för hela dess produktlivslängd Budget för julfesten Fast budget Rörlig budget för olika sysselsättningsgrader Rullande budget
Budgeteringens roll varierar beroende på företagets situation: I olika företag varierar: säkerheten med vilken man kan göra prognoser och behoven att göra beslut som låser företaget på lång sikt HÖG PROGNOSSÄKERHET LÅG PROGNOSSÄKERHET Utan långsiktiga låsningar kontroll parera (=anpassa sig) Långsiktigt låsande planera spekulera
Verksamhetens art och budgetering Budgetering i handelsföretag Centrala aktiviteter Viktiga delbudgeter Viktiga nyckeltal Inköp Inköpsbudget Inköpsavd kostn/inköp Lev.skulder omloppshastghet Lagerhållning Lagerbudget Lagrets omoppshastighet Försäljning Försäljningsbudget Vinstmarginal Oms.ökning Administration Administrations- budget Adm.kostn / oms
Var skall man börja? Marknads- förings- budget Administra- Tionskostn. Lager- budget Inköps- budget Försäljnings- budget Likviditets- budget Balans- budget Resultat- budget
Budgetering i tjänsteproducerande företag Centrala aktiviteter Viktiga delbudgeter Viktiga nyckeltal Personal Personalkostnads- budget Kvaltetsmått? Oms /anställd Försäljning Försäljningsbudget Förs per anställd Förs per timme Administration Admin.kostnads budget
Budgetering i varuproducerande företag Centrala aktiviteter Viktiga delbudgeter Viktiga nyckeltal Inköp Råvarulager Bearbetning Produkter i arbete Anläggningar Färdigvarulager Försäljning Administration
Tillverknings budget Försäljnings budget Inköps- budget Tillverkn.- kostnads budget Marknads- förings budget Lagerbudget Admin.kostn budget Investe- rings budget RESULTAT BUDGET LIKVIDITETS- BUDGET BALANS- BUDGET
Budgetering i kunskapsföretag Centrala aktiviteter Viktiga delbudgeter Viktiga nyckeltal Personalens tid personalbudget debiteringsgrad Kunskap skolningsbudget personal-omsättning Försäljning
Försäljningsbudgeten Produkt A Produkt B Region Esbo Region Helsingfors Region Vanda Kundgrupp X Kundgrupp Y Försäljningsbudget
Beaktas i försäljningsbudgeten Prisutvecklingen på produkten Kundernas framgång och ekonomi Nuvarande interna processer och kapacitet Gjorda strategibeslut och vidtagna åtgärder Val av kunder Val av marknader Nya produkter Kreditvillkor
Mängderna i försäljningsbudgeten kan budgeteras genom prognoser om försäljningen till varje nuvarande kund eller kundgrupp + försäljning till nya kunder som vi tror att kommer till avdrag för försäljning till kunder som vi tror att faller bort = budgeterad försäljning