CINERGY – kreativ samverkan och verktyg för regional tillväxt Regionala nämnden 14 september 2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Regional digital agenda för Östergötland
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Information Leonardo Da Vinci
Aktivering och Mobilisering inför Arbetslivsintroduktion
botnia-atlantica.eu Europeiska unionen
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Ett arbete med att etablera
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
AU Digital samverkan LO Process
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Regional digital agenda för Östergötland
Vägen till ett bra projekt
Interreg IV A Nord Gränslösa möjligheter Skellefteå 7 dec Pontus Albertsson, Forskare, AKMC, VLL HarshNet.
Projektstöd Västerbotten
Patientupplevd vårdkvalitet
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Programmet för lokalt och regionalt tillväxtarbete – Med fokus på lärande Hur, och vad lär vi oss av utvecklingsprojekt.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
EMC Energi- och miljökompetenscentrum I Dalarna Pågår Daniel Hägerby Högskolan Dalarna.
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
W w w. b a l t i c m a s t e r. o r g. AIS kl
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Regionalt utvecklingsprogram
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
WORKSHOPS - Effektiv Miljötillsyn – ett Projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
VÄLKOMNA! WorkShop 28 januari 2014 Samverkan i regionen och möjligheter med digitalisering inom patologi/cytologi.
Från Järnkraft till Hjärnkraft – en slingrande kreativ resa i träfiberland Om framgångar och motgångar i arbetet med att utveckla kreativa näringar i Västernorrland.
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Europas mest innovativa region 2020
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Genomförande Framtidens lärande Tre ledord: Tillgänglighet - Tillväxt - Konkurrenskraft Stärka e-lärandeutvecklingen i Skåne/Blekinge genom att bygga en.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Temagrupp Bild och form 20 september 2013.
Nya Landsbygdsprogrammet
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
Regional samverkan i Halland
Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak Stockholm 16 juni 2015 Linda Reinholdsson, projektrådgivare.
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
VÄLKOMNA! ÅRSSTÄMMA Verksamhetsberättelse tom Hälsans nya verktyg (HNV) är en ideell förening med målet att skapa tillväxt.
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
EU:s kulturprogram ( ). Programområden Programområde 1: Stöd till samarbetsprojekt (fleråriga kulturella samarbetsprojekt, kulturella samarbetsinsatser,
Varför behövs KOBRA? Framtidens kompetensförsörjning är en gemensam stor utmaning för Sverige, Norge och Danmark. Arbetsmarknaden förändras allt snabbare.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Gränslös samverkan.
EnergiEffektivisering av Byggnader i Arktiska Kommuner
Fokus Yrkesutbildning VO
Vad innebär regionbildningen?
Dialog för naturvård Claes Svedlindh Naturvårdsverket
Tidiga insatser för barn med NPF
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Introduktion till processen för balanserad styrning
Samverkansprojekt för bättre hälsa
FSO dagar 2019.
Presentationens avskrift:

CINERGY – kreativ samverkan och verktyg för regional tillväxt Regionala nämnden 14 september 2011

Cinergy – siffror, mål och resultat

Sifferfakta Pågår från januari 2011 till och med december 2013 Budget: euro Sju partners i tre länder Två tjänster utvecklas i projektet – Creative Agency och Cinergy Tool Kit

Mål Övergripande: • Förbättrat stöd till företagen • Underlätta gränsöverskridande samverkan mellan företag genom mäklarfunktioner • Ökad kompetens och attitydförändringar

Resultat Det vi har lovat att uppnå i projektet är: 1.Minst en Creative Agency i varje deltagande region 2.Ett digitalt Cinergy Tool Kit som används av alla regioner på engelska men också med regionala anpassningar

Partnerskapet i Cinergy

Partners Sju partners i tre länder: regionerna Västernorrland – Sverige, Kainuu – Finland och Derry – Nordirland

Associated Partners Totalt sex svenska, fyra finska, en nordirländsk, en norsk (ev två) och en skotsk. De finns med som experter, intressenter, deltagare, spridare av projektet etc. Ingen av dessa får betalt eller på något sätt del av projektets finansiering annat än i form av kostnader för t ex resor och uppehälle om vi tycker att det är angeläget att de är med.

Aktiviteter i projektet

Övergripande arbete (WP1) Som Lead Partner har Landstinget ansvar att se till helheten i projektet - att aktiviteter löper på, rapportering sköts och kontakten hålls mellan oss och sekretariatet för Norra Periferiprogrammets administration. Dessutom har vi ansvaret för kommunikationen och att kommunikationsmaterial för hela projektet tas fram.

Kommunikationsmaterial Logotyp – klar Webbsida – publiceras på fredag Broschyr – ligger hos tryckeriet Roll-ups – förslag ute hos partners, skicas på tryck snart Nyhetsbrev – No 1 klart i juli Presentation på NPP:s hemsida – klar, men ser just nu konstig ut

Operativ del 1 (WP2) I projektets första operativa del så har vi: 1.Inventerat företag inom både kreativa och traditionella näringarna för att hitta våra styrkor i regionerna och inom vilka områden det är mest framgångsrikt att driva piloter 2.Dokumenterat Good Practise för mäklarfunktioner, workshop-och utbildningmetodik och digitala plattformar i partnerländerna 3.Gjort SWOT-analyser för våra pilotområden och för möjligheter till gränsöverskridande samverkan mellan traditionella och kreativa företag.

Operativ del 2 (WP3) I projektet ska vi genomföra piloter i samverka mellan kreativa och traditionella näringar för att generera och utveckla idéer till produkter – nya produkter, design i konsumentprodukter eller förbättringar av existerande produkter.

….eller tjänster Design och digitala tjänster liksom kompetens från artister och konstnärer som resurser i de traditionella företagen men också utbud av tjänster och upplevelser i turismnäringen. I projektet testar vi metoder för att stötta denna överskridande samverkan och metodik mm samlas i ett Tool Kit.

Operativ del 3 (WP4) I den tredje delen ska arbetssätten implementeras i minst en Creative Agency i varje region – inom ramen för en existerande organisation, organisationer i samverkan eller en helt ny organisation. En Creative Agency ska fungera som ett stöd och en mäklare vid samverkan mellan traditionella och kreativa företagare.

Gudrun Lindberg Lead Partner Coordinator Cinergy.info Tack för att ni lyssnat!