Servicemannaskap Per Lilliehorn Lilliehorn Konsult AB.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Att förstå anonymiteten (översättning från
Att identifiera och utveckla ledare
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Centrala innehåll och kunskapskrav
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Intervju inför ViV-projektet.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Centrala innehåll och kunskapskrav
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Ordet kommer ifrån latinet och betyder gemensam.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Konferens och evenemang
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Mattis Bergquist
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Smittspårarutbildning
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Presentationens avskrift:

Servicemannaskap Per Lilliehorn Lilliehorn Konsult AB

Matteus 7: 12, 1917 års översättning Den gyllene regeln… Därför, allt vad I viljen att människorna skola göra eder, det skolen I ock göra dem.. Matteus 7: 12, 1917 års översättning

Agenda Service och bemötande som begrepp Målgrupper och servicebehov Kommunikation och service Produktkännedom och service Marknadsföring och service Kultur och kulturkrockar Missnöjda gäster och service Service och kvalitet

Begreppet service Skillnaden mellan varor och tjänster Skillnaden mellan olika typer av service Betydelsen av gott värdskap Hur service uppfattas Service = ett konkurrensmedel De personliga egenskaperna vid service och bemötande

Kunden Vad förväntar sig en kund? Hur bemöter vi våra kunder? Om inte vi tar hand om vår kund gör någon annan det

Vad är service? Kommer från latinet (servitum) och kan betyda Kundtjänst Betjäning Tillsyn Översyn Här i betydelsen, tjänsteförsäljning, som ställer krav på Omtanke Respekt Attityd mot kunder med flera

Varor och tjänster Det är skillnad mellan varor och tjänster Olika slags service skiljer sig åt ”Gott värdskap” Service kan uppfattas olika Service är ett konkurrensmedel Vikten av goda personliga egenskaper vid service

Varor och tjänster Varor = prylar Tillverkade Förädlade Lätta att se och ta på Tjänster Kan inte kännas, smakas, höras eller luktas på innan köp Kan inte separeras från den som ger tjänsten Köper man och förbrukar samtidigt Det är själva servicen, tjänsten, som är produkten

Teknisk service Service kan också vara opersonlig Service utan att en människa som du ser som är inblandad Exempel Sedelautomat som ger dig fel belopp En buss som inte kommer

Service i vår bransch? Vad är det? Diskussion i grupp Vad är karaktäristiskt för ”vår produkt”? Hur byggs paketet av tjänster upp? På vilket sätt skiljer sig begreppet service i fastighetbranschen från annan tjänsteförsäljning, till exempel besöksnäringarna? Hur kan förvaltaren arbeta?

Service i fastighetsbranschen En kombination av hårda och mjuka faktorer Fastigheten och dess skick är en väsentlig del av produkten Service och underhåll spelar en viktig roll Angränsande verksamheter eller hyresgäster är också en del av produkten

Gott värdskap Tjänande före egennytta Ansvar före ignorans Helhet före delar Omtanke före likgiltighet Kunskap för arrogans Dialog före konflikt

Gott värdskap, är att Få människor att känna sig välkomna Se dem vi möter - kunder, klienter, patienter, studenter Gott värdskap Service Bemötande Kvalitet Vänskap Gästfrihet Välkomnande och öppet föhållningssätt till människor och de situationer vi möter

Kund Leverantör Extern kommun. Personlig Kommun. Gap 4 Personliga behov Förväntad service Upplevd service Service- leverans Service specif. Ledning. bild Gap 5 Gap 3 Gap 2 Senaste upp-levelsen Gap 1

Servicekvalitet ”Bra service är att leverera den service kunden förväntar sig. Fantastisk service är att överträffa kundens förväntningar!”

Personliga egenskaper Artig Effektiv Engagerad Finkänslig Flexibel Kommunikativ Kunnig Lyssnande Lugn Lyhörd Noggrann Positiv Pålitlig Tillgänglig Tjänstvillig Trovärdig Ödmjuk

Service sammanfattning Service är en tjänst Teknisk service är opersonlig Personligt bemötande är att ta hand om en person Bemötande är viktig Ett gott värdskap är en förutsättning för att ta hand om kunder Service är något du kan konkurrera med De personliga egenskaperna för att ge bra service är viktiga

DLX = Det lilla extra Oväntad service Mer service än du förväntar dig ”Walk the extra mile”

Målgrupper/servicebehov Vad är en målgrupp? Vilket servicebehov har olika målgrupper? Vilka förväntningar har olika grupper av kunder? Vad är rutinmässig service? Vad är icke-rutinmässig service?

Målgrupp Varje företag måste känna sin målgrupp Med målgrupp menas olika grupper av kunder Ett marknadssegment är en ytterligare indelning av kunder Rutinmässig service – ges till alla kunder Icke-rutinmässig service – ges när det oväntade händer

Exempel på målgrupper F & B = Food & Beverage SVH = Mat, service, handel SV = Sällanköpsvaror/handel Service = Till exempel penningväxling m m Andra dimensioner Grad av exklusivitet Image Unikt?

Förväntan/upplevelse Förväntad servicenivå Upplevd servicenivå Bra bemötande Missuppfattningar Det lilla extra Otillräckliga resurser Oväntad service Dåligt genomförd tjänst Bra värdskap Överdrivna löften

Kommunikation och service Kommunikation sker bland annat med Det talade ordet Det skrivna orget Kroppsspråk – hållning, gester och miner Kläder och attityder Grad av närhet/kommunikationszoner

Det talade ordet Telefon Bilden av företaget Telefonregler, svarstider Hur talar man i telefon Viktigt kommunikationsmedel, sparar resurser Det personliga mötet

Kroppsspråk Säker på sig själv Osäker på sig själv God balans genom att stå med båda fötterna stadigt på marken Står med tyngden på ena foten eller benen i kors God kroppshållning, rak i ryggen Kroppen är ihopsjunken Lugna smidiga rörelser som man lätt kan följa Ryckiga och plötsliga rörelser Kraftfull röst Talar tyst

Det skrivna ordet Anpassa meddelandet till mottagaren Tydlighet Bekräfta beställning skriftligt Dokumentation!

Kläder och attityder ”Det handlar om vilka signaler man sänder ut. Kläder har man inte bara för sin egen skull” Magdalena Ribbing

Uniform med mera Kläder kommunicerar med omgivningen Uniform, varför? Förstärka yrkesrollen Lätta att känna igen Olika slags uniformer? Kostym Halsduk Slips Andra kläd- eller utseendekoder? Hur göra med inhyrd personal? Till exempel driftpersonal?

Kommunikationszoner Intima zonen – kärleks- och familjerelationer Personliga zonen – för personer som känner varandra (vänner/arbetskamrater Sociala zonen – möte med främmande människor, t ex första mötet med en kund Offentliga zonen – större sammanhang (teater/föreläsning)

Produktkännedom/service Den som ger service måste ha kännedom om sin produkt Vad är produktkännedom i vårt företag? Kännedom om kontraktet och dess innehåll Byggnadens tekniska egenskaper Förvaltningskonceptet, struktur Förvaltningens organisation Ekonomiska spelregler Spelregler för tekniska förändringar Servicemandat

Marknadsföring och service Vad menas med marknadsföring En marknadsföringsmodell Vikten av att ”känna sin marknad” Olika marknadsföringsmodeller

Marknadsföringens grunder All marknadsföring bygger på att förstå kunden och sin marknad Alla som arbetar i ett företag är också marknadsförare Det finns ett brett spektrum av kanaler för marknadsföring – från traditionell reklam till sociala medier Marknadsföring är en service till eventuella kunder för att dessa snabbt ska förstå företagets produkter/tjänster

Marknadsföringens mål Marknadsföringen har fyra viktiga mål Hitta nya kunder Behålla och sälja mer till gamla kunder Ge information och bygga upp en positiv bild av företaget Öka försäljning och lönsamhet

Alla är marknadsförare! Alla anställda arbetar som marknadsförare, genom God service Trevligt bemötanade, och att Skapa förtroende för företaget

5P-modellen Produkt = Vilken vara eller tjänst ska erbjudas? Pris = Vilket pris ska varan eller tjänsten ha? Plats = Var ska varan eller tjänsten säljas? Påverkan = Hur ska varan eller tjänsten marknadsföras? Personal = Vilken kundservice ska finnas? Hur ska kunderna bemötas?

Service/andra kulturer Globalisering Kulturkrockar Fördomar Skrivna och oskrivna regler

Globalisering Företagen blir mer och mer internationella Företagen ställer upp sina egna standarder för till exempel FM-tjänster Koncernspråket är allt oftare engelska Men Glöm inte ”All business is local”

Kulturkrockar Olika förväntningar i olika kulturer Vilka koncept fungerar i en annan kultur? Hur fungerar ett svenskt café? Hur fungerar ett franskt café?

Missnöjd kund Vikten av att göra rätt Vad är värdeskapande? Hanteras en missnöjd Missnöjda kunder Servicemandat Det handlar inte om att göra det mesta möjliga för kunden – det handlar om att göra det bästa möjliga för kunden!

Vad är bra service? Service finns när den upplevs av kunden Servicekvalitet finns bara när kundens förväntningar uppfylls eller överträffas ”Bra service är inte att bjuda på det som kostar – det är att bjuda på det som inte kostar”

Hantera missnöjd kund Behåll lugnet – lägg dig inte på försvar! Skyll inte på någon annan även om du är ”oskyldig”! Tagga ner! Låt dig inte drass med i ett högt aggressivt tonläge! Låt kunden berätta! Bekräfta kunden med ditt kroppsspråk! Be om ursäkta och visa förståelse! Tala om att du tänker se till att det inte händer igen! Fråga vad du kan göra för att kompensera missnöjet!

Kvalitet = Att överträffa förväntningar! Ständig förbättring!

Vad är kvalitet? Enligt Wikipedia ”En produkts (vara eller tjänst) förmåga att tillfredsställa lagstiftarens krav och helst överträffa, kundernas framtida behov och förväntningar i ett bestämt sammanhang”. eller Kvalitetssystemens definition ”Alla sammantagna karaktärdrag hos ett objekt eller en företeelse ( t ex en verksamhet) som ger dess förmåga att tillfredsställa uttalade eller underförstådda behov”

Kvalitetsvariabler Materiella förutsättningar, objektet Pålitlighet Svarsbenägenhet Kompetens Artighet Trovärdighet Trygghetskänsla Tillgänglighet Kommunikation Förståelse för kunden

Kvalitet innebär Nöjd ägare Nöjd kund Nöjd personal

PDCA - Utvecklingscirkeln Planera Verkställ Kontrollera Agera

”Plan” – Planera! Identifiera problemet! Analysera problemet! Föreslå en eller flera lösningar! Identifiera viktiga parametrar och planera lösningarna!

”Do” – Utför! Genomför lösningen! Gör en stabil process och samla mätvärden!

”Check” – Kontrollera! Samla in data! Utvärdera data! Om lösningen är bra vidare till ACT annars åter till PLAN! Skatta processens duglighet!

”Act” – Verkställ! Implementera och standardisera lösningen! Åter till PLAN för att ständigt förbättra processen!

Demings 14 punkter 1 [2] Skapa ett klimat för långsiktiga beslut och ständig förbättring! Övergå till det nya kvalitetstänkandet! Sluta försöka kontrollera in kvalitet! Minska antalet leverantörer och värdera dem inte enbart efter pris! Förbättra ständigt varje process! Ge alla möjlighet att utvecklas i sitt arbete! Betona ledarskap!

Demings 14 punkter 2 [2] Fördriv rädslan! Riv ner barriärerna mellan avdelningarna! Sluta med slogans! Vidta åtgärder istället! Avskaffa ackord! Ta bort hindren för yrkesstolthet! Uppmuntra till utbildning och vidareutveckling! Vidta åtgärder för att få igång förändringsprocessen!

De åtta slöserierna Överproduktion. Det värsta! Orsakar flera andra! Väntan - på att någonting ska hända Lager - att lagra mer än vad som är nödvändigt Rörelse - onödiga rörelser när medarbetarna utför sina jobb Omarbete - reparationer och omarbete som inte tillför något värde för kund Överarbete - att göra mer arbete än vad kunden kräver Transporter - onödiga transporter Medarbetarnas outnyttjade kreativitet

Ständig förbättring!