Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
Advertisements

Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Omnibus Express v. 50 IKEA Försäljnings AB December 2009
Kärnkraftsopinionen november 2006 T Analysgruppen vid KSU:Hans Ehdwall Synovate Temo: Arne Modig, John Almering Datum:
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
1 Unga om sin boendesituation 28 juni 2012 Projekt © Novus.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
TIMBRO 17 december 2012 TIMBRO Timbro Landsbygd, politik och reformer.
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Idrottslärare om astma
Så kan vi tänka oss att använda en skatteåterbäring 1 • Ingela Gabrielsson Privatekonom
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Novus Opinion ”Allmänheten om bemanningsföretagen”
Novus Boende i Västra Götaland om frivilligt arbete November 2010 Västra Götaland Arne Modig 2046.
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Resultatredovisning Arbetsmiljö och stress. 1. En av tio skyddsombud anser att det är svårt att på deras arbetsplats kombinera arbete med familj/fritid.
Pensionsplanering dröm och verklighet Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Projektföljeforskning
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Novus Group International AB ”Allmänhetens inställning till klimatmålen och bostadssektorn” Riksbyggen & HSB – 22 juni 2009.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
TV4 Valet av ny partiledare för Socialdemokraterna Mars 2011 Irena Busic.
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
RAPPORT: PRIVATA TJÄNSTEMÄN OM ATT VOBBA & VABBA 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
1 Allmänheten om bonus och vinstdelning Rapport från opinionsundersökning 9 april 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Kartläggning Rektorers syn på skolkurator-funktionen
© Synovate Ungas attityder till rökning
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
1 Allmänheten om ljudböcker Rapport från opinionsundersökning 7 april 2009 Lars Björkman Viktor Wemminger.
Novus Stockholmare om frivilligt arbete November 2010 Stockholm Arne Modig 2046.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Novus Boende i Dalarna och Gävleborg om frivilligt arbete November 2010 Dalarna och Gävleborg Arne Modig 2046.
HALMSTAD KULTURFÖRVALTNING - KULTURUNDERSÖKNINGEN 2015 Anna Ragnarsson Senior Consultant Tel: Kontakt: Maria Gellert.
1 Novus Opinion Allmänheten om olovlig nedladdning och streaming av TV-program Jenny Franzén.
Allmänheten om frivilligt arbete och integration
Presentationens avskrift:

Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER Kontakt: Maria Sundvik Datum: 18 December 2012 Konsult: Jenny Andersson Tel: 0720 700 410 E-post: jenny.andersson@novus.se

Bakgrund och syfte Bakgrund 2017-04-03 Bakgrund och syfte Bakgrund I denna mätning har vi kartlagt barnfamiljers vanor, kunskap, attityder kring områden som rör tv-tittande i både Sverige och Finland. Denna rapport avser Sverige. Markerade signifikanta skillnader i rapporten är jämfört mot totalen Genomförande Undersökningen har genomförts med webbintervjuer i Novus Sverigepanel. Totalt genomfördes 503 med barnfamiljer, dvs hushåll med hemmavarande barn under 18 år, i Sverige. Undersökningen har genomförts under perioden 30 november-14 december 2012.

Kort om genomförandet Själva genomförandet Ett urval ur panelen dras. Dessa får en inbjudan till undersökningen via mail. Undersökningen beskrivs kort för att öka svarsfrekvensen. I mailet finns en länk som man klickar på och kommer då direkt till formuläret. Målgruppen svarar på frågorna och skickar iväg svaret. När undersökningen är slutförd databearbetar Novus svaren. Novus webbpanel Novus webbpanel består av drygt 35 000 panellister. Panelen rekryteras bl.a. via telefonintervjuer och är riksrepresentativ avseende ålder, kön och region i åldersspannet 16-79 år. Eventuella skevheter i panelstruktur avhjälps genom att ett riksrepresentativt urval dras från panelen. Vi vårdar vår panel väl genom så kallad Panelmanagement. Det innebär bl.a. att vi ser till att man inte kan delta i för många undersökningar under en kort period, inte heller i flera liknande undersökningar. Vi har också ett system för belöningar till panelen.

SAMMANFATTNING HDTV

Sammanfattning HDTV Hälften tittar inte på HDTV idag Drygt fyra av tio anser sig inte veta så mycket om HDTV Drygt var tionde vet inte om deras platt-TV är en HDTV Drygt två av tio fick information om vad HDTV är i samband med köp av platt-TV Knappt en av tio svarade ”alla rätt” på vad som behövs vara anpassat för att se på HDTV

Sammanfattning HDTV Drygt var tredje använder CA-modul/digitalbox med HD idag Bra bild är det viktigaste vid köp av ny TV

RESULTAT HDTV

Hälften tittar inte på HDTV idag 2017-04-03 Hälften tittar inte på HDTV idag Fråga: Tittar du på HDTV idag? BAS: Samtliga (n=503) 8

Drygt fyra av tio anser sig inte veta så mycket om HDTV 2017-04-03 Drygt fyra av tio anser sig inte veta så mycket om HDTV Fråga: Hur mycket anser du dig veta om HDTV? Fler män (31%) och färre kvinnor (4%) anser sig veta i stort sett allt om HDTV (4-5) 18% 43% BAS: Samtliga (n=503) 9

Drygt var tionde vet inte om deras platt-TV är en HDTV 2017-04-03 Drygt var tionde vet inte om deras platt-TV är en HDTV Fråga: Vilken typ är den TV du huvudsakligen tittar på? Fler män (38% av) och färre kvinnor (23%) tittar på platt-TV med full HD Fler kvinnor (18%) tittar på annan platt-TV men vet inte om det är en HDTV Stockholmare (15%) tittar i högre utsträckning på Smart-TV BAS: Samtliga (n=503) 10

2017-04-03 Drygt två av tio fick information om vad HDTV är i samband med köp av platt-TV Fråga: Om du har köpt någon form av platt-TV, fick du då information om vad HDTV är i samband med köpet? Fler i åldern 36-45 år (29%) fick information om vad HDTV är i samband med köpet. Åldersgruppen 46+ år (56%) fick i högre utsträckning ingen information om HDTV i samband med köpet. BAS: Samtliga (n=503) 11

2017-04-03 Knappt en av tio svarade ”alla rätt” på vad som behövs vara anpassat för att se på HDTV Fråga: Känner du till vilken eller vilka av följande, om någon, som behöver vara anpassade för HD för att du ska kunna se på HDTV? Män Kvinnor 62% 30% 62% 21% 40% 11% 13% 4% 5% 4% 4% 1% 1% 0% 16% 54% 3% 3% ALLA RÄTT (dvs TV-kanalerna, platt-TV:n, digitalboxen och HDMI-kabeln (och inget annat) svarade 9%. Fler män (15%) och färre kvinnor (3%) Färre i ålder 36-45 år (28%) känner inte till Färre i åldern 46 år+ (40%) har svarat platt-TV:n BAS: Samtliga (n=503) 12

Drygt var tredje använder CA-modul/ digitalbox med HD idag 2017-04-03 Drygt var tredje använder CA-modul/ digitalbox med HD idag Fråga: Använder du en CA-modul (för digitalkort direkt i tv:n) och/eller digitalbox med HD idag? Fler män (44% ) använder CA modul/digitalbox med HD BAS: Samtliga (n=503) 13

Bra bild är det viktigaste vid köp av ny TV 2017-04-03 Bra bild är det viktigaste vid köp av ny TV Fråga: Om du skulle köpa en ny TV idag, vad skulle då vara viktigast för dig? Att TV:n … Fler kvinnor (34%) anser att bra ljud är viktigast Fler män (27%) anser att ”rätt” tekniska anslutningar är viktigast BAS: Samtliga (n=503) 14

BAKGRUND

2017-04-03 Bakgrundsfrågor Fråga: Kön och Ålder BAS: Samtliga (n=503)

2017-04-03 Bakgrundsfrågor Fråga: Region BAS: Samtliga (n=503)

Välkommen att kontakta oss på Novus! Frågor? Välkommen att kontakta oss på Novus! Jenny Andersson Tel: 0720 700 410 jenny.andersson@novus.se

Kort om Novus Novus är ett oberoende och politiskt obundet undersökningsföretag som startade 2006. Novus Group består idag bl a av. - Novus Opinion - Novus Marknad - Novus Loyalty Novus är ett fullserviceföretag inom undersökningsbranschen Novus är noterat på Aktietorget sedan juni 2007 Novus har sitt kontor på Saltmätargatan i Stockholm. Idag arbetar 23 personer på Novus Dagens näringsliv kräver snabba beslut och omedelbar tillgång till korrekt beslutsunderlag, gärna till en rimlig kostnad – detta tillhandahåller Novus Novus kombinerar modern teknik som webb och sms med erfaren analys- och undersökningskompetens och möter därmed marknadens krav på ett sätt få andra undersökningsföretag gör