Evalueringsmodeller.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Varför är det viktigt att mäta?
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Att bygga målstyrt Underhåll
Vilken riktning och hurudana tjänster ?
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
BRUK En introduktion.
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
FÖRETAGSPRESENTATION
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
En introduktion till SEB Way
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Processer P r o resurser c styrning e s mätning förbättring mål
Processorienterat förbättringsarbete
Hållbart Campus - miljöledningssystem
Ledningssystem i sjukvården
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Strategisk kompetensförsörjning
Välkommen till Ledardagen!
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Energi med ansvar O-P Luhta Teollisuuden Voima Oy Olli-Pekka Luhta Teollisuuden Voima Oy MILJÖ- OCH KVALITETSCERTIFIERING Seminarium om KVALITET.
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Standarder för kvalitetsledningssystem
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Modell för Utveckling av ledningssystem
Tillsammans för världens säkraste vård
Detta är God Vård.

Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Samordnad individuell plan (SIP)
Nya föreskrifter och allmänna råd
Kvalitetssäkring ISO 9000.
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Vad är arbetsmiljö-/kvalitets-/miljörevision?
Edita Bobergs AB Rapport från Periodisk revision. P1
Uppföljning och utvärdering
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Energiledning Utbildningsblock inom projektet ENIG
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Strategiska perspektiv på verksamheten
NEA Seminarium 7 december 2004
Presentation vid Internrevisionsdagarna
Citat från kammarkolegiets förstudie om managementkonsulter
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Kapitel 15 Budgeten.
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Beställning av tjänster
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Personalpolitisk inriktning
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Personalekonomiska beräkningar Kari Jess Fil dr i socialt arbete Uppsala universitet.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Varför all denna utvärdering?
Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Evalueringsmodeller

Kvalitetsledningskriterier eller -modeller som använts inom socialvården och hälso- och sjukvården 2000 och 2004 (Stakes, Aiheita 8/2001) Modell eller kriterium som använts Soc -00 -04 H o S H o S -04 Finlands kvalitetsp./EFQM 25 % 16 35 % ISO 9000-standarder 23 % 20 34% 31 SHQS (tid. Kings Fund) 11 % 14 % 10 ITE 41 % 43 32% 30% PIENET 16 % 11 8 % 3 Andra (inbegr. varken lab. eller patol. ackr.) 28 % 26

social- och hälsovårdstjänster (SHQS – Gemensam utvärderingsmodell SFS ISO 9001 Kvalitetsledningssystemets krav: Processlik verksamhetsmodell där tyngdpunkten lagts på föreståelse och uppfyllelse av kraven, resultaten av processernas prestationsförmåga och effektivitet samt ständig förbättring av processer enligt objektiva mätningar EFQM Europeiska kvalitetsprismodellen: I verksamheten accentueras Processer, Ledarskap, Personal, Samarbetspartnerskap och resurser, Verksamhetsprinciper och strategier I resultaten accentueras Kundresultat, Resultat av prestationsförmåga, Personalresultat och Samhälleliga resultat Beaktats även i ITE-kriterierna Balanced Scorecard (BSC) Balanserad styrning Styrningsperspektiv: ekonomiskt, interna processers, inlärnings och tillväxts samt kundens Kvalitetsprogram för social- och hälsovårdstjänster (SHQS – tid. King`s Fund): Organisationens strukturella förutsättningar att producera god kvalitet (bl.a. ledarskap, servicesys- temets verksamhetsprinciper, kundcentrering, samarbete mellan yrkesgrupper och utveckling av yrkeskunskaper) CAF, Gemensam utvärderingsmodell inom offentliga förvaltningen: Utvärderingsområdena bl.a. ledarskap, verksamhetsprinciper och strategier personal, administration av personal och förändringar

Blankett för slutsatser och Checklista: vad olika delar ITE-produktpaket ) Självvärderings- blankett: Evaluerings- instruktion + vokabulär frågor (25) DaghemITE ITEbas ITEsingle ITEbyrå   Sam-man-fattning av resultat:kvalit- tetspro-fil Blankett för slutsatser och fortsatta planer Checklista: vad olika delar i ett bra företag kunde omfatta

Evalueringsskala Kvalitetsprismodell Standardbaserad företaget bör visa prov på hur de beskrivna metoderna tillämpas i praktiken om varje observerad avvikelse skrivs en rapport Kvalitetsprismodell poängsättning (0–1 000), som lägger vikten vid bevis, positiv utveckling och utmärkt prestationsförmåga i evalueringsrapporten lyfts företagets starka sidor och det som utvecklas fram

VERKSAMHET © 1999 EFQM. RADAR Scoring Matrix®

RESULTAT

Standardens krav: SFS-EN ISO 9001:2000 Ledningssystem för kvalitet – Krav 7 Tuotteen toteuttaminen 7.1 Tuotteen toteuttamisen suunnittelu Organisaation tulee suunnitella ja kehittää prosessit, jotka tarvitaan tuotteen toteuttamiseen. Tuotteen toteuttamisensuunnittelun on oltava yhdenmukainen laadunhallintajärjestelmän muiden prosessien vaatimusten kanssa. Tuotteen toteuttamisen suunnittelussa organisaation tulee määrittää soveltuvin osin a) tuotteen laatutavoitteet ja -vaatimukset b) tuotekohtaisesti tarve luoda prosessit, laatia asiakirjat ja hankkia resurssit c) tuotekohtaisesti tarvittavat todentamis-, kelpuutus-, seuranta-, tarkastus- ja testaus-toimenpiteet sekä tuotteenhyväksymiskriteerit d) tallenteet, jotka tarvitaan osoittamaan, että tuotantoprosessit ja niissä syntyvät tuotteet täyttävät asetetut vaatimuk-set. Suunnittelun tulosten tulee olla organisaation toimintatapoihin soveltuvassa muodossa.

Balanced Scorecard Kaplan, Norton 2002

Talkkari 2003

Evaluering och auditering (1) Evaluering är verksamhet där det som evalueras granskas enligt vissa kriterier bostadsköp, skolbetyg, kvalitetspris Vid auditering försöker man hitta eventuella avvikelser från kraven hos det som granskas bilbesiktning, testanläggning, ISO 9000

Evaluering och auditering (2) I praktiken är evaluering och auditering liknande verksamhet identifikation av utvecklingsobjekt identifikation av starka sidor ISO9000: auditering - systematisk, oberoende och dokumenterad process där man evaluerar enligt auditeringen i vilken utsträckning överenskomna auditeringskriterier har uppfyllts

Evaluering och auditering (3) Ordet auditering förekommer ofta i samband med olika standarder (certifiering) "Vårt kvalitetssystem har auditerats enligt ISO 9000-systemet" Kvalitetsprismodellerna stöder evaluering "Ständig förbättring stöds genom systematiska (EFQM) självvärderingar"

Evaluering och auditering (4) Auditeringskravet ställs vanligen av kunden. Auditeringen utförs ofta av en oberoende tredje part (certifiering), men kunden kan även själv auditera sin leverantör. Evaluering, särskilt självvärdering, är till sin karaktär frivillig verksamhet som ofta strävar efter positiv publicitet (t.ex. kvalitetspristävlingar).

Fastställa nyttan Det lönar sig att fundera ut målen på förhand uppfylla kundkraven identifiera utvecklingsobjekten jämföra, benchmarking, osv. Evaluering är inget kall allokering av resurser för evaluering och utveckling ansöknings- och årsavgifter, granskningsavgifter

Vems uppgift Extern evaluering utförs av en utomstående evalueringssgrupp under ledning av huvudevalueraren (formell kompetens). I evalueringen deltar i princip alla som hör till organisationen.

Kostnader De största kostnaderna orsakas av organisationens lönekostnader för eget arbete. Användning av standarder och kvalitetsprismodeller är gratis, men anskaffning av materialet i fråga kostar. Extern evaluering och certifiering kostar alltid.

Organisering Till ledningens skyldigheter hör att uppställa mål och ge resurser samt att besluta om infallsvinkeln (t.ex. ISO9000). Organisationen skaffar sig förmåga (kvalitetschef, utvecklingschef el. dyl.) att administrera den valda modellen. Självvärdering/intern auditering!

Ur den evaluerades perspektiv Det är inte nödvändigt att förstå kvalitetsstandarderna och kvalitetsprismodellerna evalueringsarbetet måste göras enkelt evalueringsresultaten måste vara föreståeliga efter att man beslutat vad som ska förbättras övergår man till konkret utveckling

Utmaningar det är trevligare att evaluera än att evalueras objektivitet (= sanningsenlighet) dokumenteringskrav kombinera kvantitativ och kvalitativ information utnyttja tyst kunskap påbörja utvecklingsarbete

Källor ABC 200, Laatujärjestelmän sertifiointi. 5. painos 1997-08-12. SFS-Sertifiointi Oy.www.sfs-sertifiointi.fi/ The EFQM Excellence Model - Suomenkielinen käännös 1999. Laatukeskus.www.laatukeskus.fi/ Holma Tupu – ITE-itsearviointimalli. Kuntaliitto 2006. Kaplan, Robert S.: Strategialähtöinen organisaatio - tehokkaan strategiaprosessin toteutus. Kauppakaari 2002 Suomen Standardoimisliitto SFS. ISO9000-2000. www.sfs.fi/luettelo/index.html