Välkomna på miljöträff! Tema: Egenkontroll 13 november 2013

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Tvärvillkor Vanligaste bristerna 2009 Larm i stallar m.m. om djurskydd Nya tvärvillkor 2011 Livsmedelssäkerhet Bevattningsregler.
CE-märkning av byggprodukter
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Avvikelsehantering våren 2013 av företagen som erhållit avvikelser
Miljö och Hälsa Översikt om viktig lagstiftning för företag
Ett mer miljöanpassat byggande Lars Jarnhammar.
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Landstinget i Östergötland
Miljosamverkanvasterbotten.se Miljösamverkan Västerbotten och Egenkontroll med fokus på riskbedömning Umeå, 20 februari 2013 Lisa Redin Projektledare Miljösamverkan.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Vanliga fel vid riskbedömning
SORKANALYS Systematisk risk- och konsekvensanalys vid organisatorisk förändring. HE LAGERSTRÖM AB.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Varuinformationsblad
Vems ansvar? vad kan vi göra?
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
§ 41 Räddningstjänstlagen
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Johan Sundqvist, Miljöchef
Landstingets miljöarbete
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Hygienrutiner i förskolan
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Arbetsmiljöverkets vision
Förberedelser för arbetet
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Riskhantering Säkrare resultat genom systematisk riskhantering
Miljöriskhantering vid miljöfarliga verksamheter
Arbetsmiljöns regelverk – låg hippfaktor eller…
Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet & Svenska Bilsportförbundet
Modell för Utveckling av ledningssystem
Kemikalietillsyn Patrik Karlsson Miljöförvaltningen i Landskrona stad
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Lars Asteborg, Medicinteknisk samordnare Tillsynsavdelningen
Nya föreskrifter och allmänna råd
Nedlagda kommunala deponier
MILJÖBALKESUTBILDNING FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET DAG 2
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Miljö Helsingborg & 15 Bo Sundwall Move Forward with Confidence.
REACH EUs nya kemikalielagstiftning Göran Ahlin Candor Sweden AB
Egenkontroll enligt Miljöbalken
Riskbedömningar & hanteringsinstruktioner
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Mälarlänsutbildningen 28 sept
Vinster med förebyggande företagshälsovård
IED-Statusrapporter Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Träff Miljökonsulter Rune Brandt. Miljöskydd Länsstyrelsen Miljöinspektörer kommun Branschspecifik TVL Länsmiljöträff Miljöchefer 2 ggr/år.
1 Marknadskontrollrådets seminarium ”Din produkt, ditt ansvar ” Nalen 21/ Olika roller, olika ansvar: Tillverkare, importör, distributör Göran Lundmark,
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Presentation 4: Hur kan jag veta om nanomaterial finns på min arbetsplats?
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Miljöcertifiering VHC Hela SLU certifierat 2016
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Ny elsäkerhetslag den 1 juli 2017 – en sammanställning av innehållet i det nya elsäkerhetsregelverket.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Samverkan.
EGENKONTROLL ENLIGT MILJÖBALKEN ENLIGT ABP-FÖRORDNINGEN
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Intern styrning och kontroll
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Presentationens avskrift:

Välkomna på miljöträff! Tema: Egenkontroll 13 november 2013

Program Presentationsrunda Allmänt om egenkontrollen Fika Ansvar (4 §) Dokumenterade rutiner (5§) Riskbedömning (6§) Kemikalieföreteckning (7§) Ställ frågor under tiden!

Miljöbalken berör alla Miljöbalkens regler ska följas av alla Miljöbalken lägger ansvaret på dig som verksamhetsutövare att självständigt följa miljöbalkens regler och eventuella beslut. Egenkontrollen är den metod du ska använda!

Vilka krav finns om egenkontroll? Alla som bedriver en verksamhet eller vidtar en åtgärd har ett kontrollansvar, det innebär att: fortlöpande planera och kontrollera verksamheten för att kunna förebygga genom egna undersökningar hålla sig underrättad om verksamhetens miljöpåverkan lämna förslag på förbättrande åtgärder, om myndigheten begär det (Miljöbalken 26 kap 19 §)

Förordningen om verksamhetutövarens egenkontroll Är din verksamhet tillstånds- eller anmälningspliktig enligt 9, 11-14 kapitlet miljöbalken omfattas du dessutom av kraven i förordningen om verksamhetsutövarens egenkontroll (1998:901) Ställer krav på dokumentation

Egenkontroll – ett krav och ett verktyg Verktyg för att uppfylla miljöbalkens krav Ger verksamhetsutövaren kunskap om den egna verksamhetens miljöpåverkan. Bra metod för att identifiera på vilka områden som åtgärder behöver vidtas. Skapar ett systematiskt arbete som bidrar till förbättringar Verksamheten ska kunna motivera omfattningen på egenkontrollen, miljökontoret avgör om omfattningen är tillräcklig.

Arbetsmetod Ett ständigt pågående arbete i 4 steg Planera verksamheten med avseende på miljöpåverkan Genomför kontrollen av verksamheten Följa upp resultat av kontrollen Förbättra kontrollen

Ta reda på problembilden. Lagkrav, riskbedömning. Vilka åtgärder kan vidtas? Utse miljöansvariga Ta reda vilken kompetens som finns/saknas

Områden med miljöpåverkan har identifierats Sprid kunskap, engagera personalen Vidta åtgärder, fördela ansvar Ex: utbildning, resurser, rutiner för skötsel och underhåll

Följ upp verksamhetens miljöpåverkan Efterlevs rutinerna? Är de ändamålsenliga? Dokumentera! Analysprotokoll, mötesanteckningar, utvärderingar.

Åtgärda bristerna som upptäckts Sträva efter god kontroll över riskerna, förbättra verksamheten och minska miljöpåverkan. Ex utbilda personal, förbättra en rutin, kontrollera att rutinerna gäller. Sätt upp mål för miljöarbetet, plan för hur målet ska nås, tidplan, ansvarig.

Tillsyn över egenkontrollen Miljökontoret granskar och bedömer företagets egenkontroll Företaget ska kunna motivera omfattningen Inspektion på plats, dokumentgranskning Finns ingen generell regel över omfattning, utgår från det enskilda företagets miljöpåverkan och dess risker. Hänsyn tas till verksamhetens omfattning och komplexitet.

Stöd i arbetet Branschorganisationer Fastighetsägarnas egenkontroll från Socialstyrelsen Egenkontroll – en fortlöpande process Handbok 2001:3 Naturvårdsverkets faktablad Bra stöd i arbetet med egenkontroll Gäller för C-verksamheter, men metoden som beskriv är tillämpbart på andra verksamheter också. Innehåller teori, förslag på arbetsmetod och tillsynstips

Miljöledningssystem Exempel på miljöledningssystem: ISO 14001 EMAS Egenkontrollförordningen ställer krav på dokumentation. Företag som arbetar enligt ett miljöledningssystem integrerar de dokument som krävs i sitt egna ledningssystem. Exempel på miljöledningssystem: ISO 14001 EMAS Miljödiplom Svensk Miljöbas

Ansvarsfördelning 4 § ”För varje verksamhet ska finnas en fastställd och dokumenterad fördelning av det organisatoriska ansvaret för de frågor som gäller för verksamheten enligt miljöbalken, föreskrifter som meddelats med stöd av miljöbalken, samt domar och beslut rörande verksamhetens bedrivande och kontroll meddelade med stöd av de författningar som avses i 1 och 2”

Ansvarsfördelning Fördela ansvaret för de arbetsuppgifter som måste bli utförda. Den som är högst ansvarig för verksamheten bör fördela uppgifterna Fördela ansvar så långt ut i organisationerna som det fordras. Varje uppgift måste tilldelas, antingen en namngiven person på en viss befattning eller en person med en bestämd funktion. Ex: Chefen NN för Y-enheten eller operatörerna för X-maskinen Räcker inte att skriva: ”x-avdelningen”

Ansvarsfördelning Personen som tilldelats uppgiften måste vara välinformerad om vad som ligger i uppdraget, ha tillräckliga kunskaper för uppdraget och ha tillräckliga befogenheter och resurser för att genomföra det. Dokumentation ska finnas som visar hur uppgifterna fördelats. En allmän formulering om att lagar och förordningar ska följas är inte tillräcklig. Överträdelse  Miljösanktionsavgift

Exempel 1

Exempel 2

Exempel 2

Rutiner 5 § ”Verksamhetsutövaren ska ha rutiner för att fortlöpande kontrollera att utrustning m.m. för drift och kontroll hålls i gott skick, för att förebygga olägenheter för människors hälsa och miljön. Det som föreskrivs i första stycket ska dokumenteras.”

Vilka rutiner är nödvändiga? För de områden som har störst miljöpåverkan För skötsel och underhåll av maskiner, avläsning och kalibrering Skapa god ordning och kontroll Utse ansvariga för respektive område Hantering av avfall/farligt avfall Hantering av kemikalier Avvikelsehantering Transport

Vad innehåller en bra rutin? Vad som ska göras. Vem som ska göra det. Hur arbetet ska utföras. Hur det ska dokumenteras. När det ska utföras.

Johan arbetar på en mindre verkstadsindustri. Han ser en oljefläck på golvet, torkar upp den och frågar sig: ”Varför är det olja på golvet?” Han upptäcker en maskin som läcker: ”Varför läcker maskinen?” Han tittar efter och ser att en packning måste bytas ut. Han byter ut den och frågar sig: ”Varför har inte packningen bytts ut?” Det visar sig att det inte finns någon ansvarig för underhållet av maskinen. ”Varför finns det ingen som underhåller maskinen?” Det visar sig att företaget saknar rutiner för underhåll av maskinen. ”Varför finns det ingen rutin för underhållet?” En rutin för service och underhåll skapas och Johan blir ansvarig. Han blir även ansvarig för att kontrollera att rutinen följs.

Avvikelsehantering

Riskbedömning 6 § ”Verksamhetsutövaren skall fortlöpande och systematiskt undersöka och bedöma riskerna med verksamheten från hälso- och miljösynpunkt. Resultatet av undersökningar och bedömningar skall dokumenteras. Inträffar i verksamheten en driftstörning eller liknande händelse som kan leda till olägenheter för människors hälsa eller miljö, skall verksamhetsutövaren omgående underrätta tillsynsmyndigheten om detta.”

Vad innebär riskbedömning? Riskerna varierar stort beroende på vilken verksamhet man har När företaget bedömt och värderat riskerna ska de dokumenteras är riskerna oacceptabla ska åtgärder vidtas Ska utredas och omvärderas minst en gång om året Om verksamheten bidrar till att någon miljökvalitetsnorm riskerar att överskridas ska åtgärder vidtas för att undvika detta. Arbetet med riskbedömning bör även följa en tillverkad produkt, så att risker med produkten bedöms under dess livstid

Utföra en riskbedömning Att identifiera sina faror är det samma som riskbedömning, att ta hänsyn till konsekvenser är en riskvärdering Företaget ska utreda de risker som finns med verksamheten ur miljö- och hälsosynpunkt Identifiera riskerna Förutsättningarna kan ha förändrats sen senaste utredningen, sortera bort uppenbart små olägenheter Identifiera möjliga orsaker till utsläpp Vilka delar i verksamheten kan innebära utsläpp till mark eller vatten Utred de organisatoriska riskerna Har de personer som ska underhålla utrustning rätt kompetens och befogenheter Utred de administrativa riskerna Finns någon ansvarig utsedd för att underhålla utrustning eller ombesörja annan kontroll

Värdera och minska riskerna Företaget värderar sedan de risker som har identifierats En identifierad miljöfara behöver inte vara en stor risk Skyddsåtgärder kan vara tillräcklig, varför faran inte utgör någon stor risk Överskatta inte farorna, underskatta inte riskerna En fara kanske inte bedöms så stor men risken är desto större eftersom det inte finns någon skyddsåtgärd Mer djupgående utredningar Om verksamheten är väletablerad och utredd krävs inte djupgående utredningar vid varje uppdatering, ska kunna kopplas till verksamheten Minska risker genom förebyggande åtgärder När man värderat de risker som identifierades i första steget ska de minskas genom t ex tekniska lösningar, utbildning av personal eller genom att tydliggöra ansvaret

Exempel på riskbedömning Område Händelse Orsak Verkan Sannolikhet 1: mycket osannolikt 2: sannolikt 3: mycket sannolikt Konsekvens 1: små 2: lindriga 3: stor 4: mycket stor 5: katastrofal Riskvärde S * K Åtgärd Tidplan Genomförd Ansvarig Kemikalier Spill av kemikalie till brunn Manuell dosering av kemikalie Överskridande av riktvärde för utsläpp till spillvatten 3 2 6 Autdosering slutet system Feb – 14 EGU Avfall Läckage av oljeföroror. vatten Förvaring av oljeförorenat vatten sker i öppen och otät container utomhus Förorening av mark och vatten Sluten förvaring invallad okt – 13 Nov – 13 ASP

KEMIKALIER

Kemikalieförteckning 7 § ”Verksamhetsutövaren ska förteckna de kemiska produkter och biotekniska organismer som hanteras inom verksamheten och som kan innebära risker från hälso- eller miljösynpunkt. Förteckningen ska uppta följande uppgifter om produkterna eller organismerna: Produkten eller organismens namn Omfattning och användning av produkten eller organismen, Information om produktens eller organismens hälso- och miljöskadlighet, samt produktens eller organismens klassificering med avseende på hälso- eller milljöfarlighet”

Exempel Kemikalieförteckning Namn Årsför-brukning Användnings-område Farliga egenskaper Miljö el hälsa Beskrivet i text Klassificering enl KIFS el CLP Var hamnar ämnet Miljöfara Säkerhets-datablad Motorrent 200l 800 l Motortvätt Farligt kan ge lungskador vid förtäring. Upprepad kontakt kan ge torr hur eller hudsprickor, Ej brandfaligt men brännbar Xn; R65, R66 avlopp Hyperlänk till SDB

Uppgifter som behövs i arbetet med att byta ut farliga kemikalier mot mindre farliga Ingående ämnen Varje ämnes Cas-nr eller Eg-nummer (en per rad) Finns ämnet som utfasnings (u)- eller riskminskningsämne (r) i kemikalieinspektionens PRIO-databas? Klassificering (enl KIFS eller CLP) Destillat (Petroleum) Vätebehandlad tung 64742-48-9 U, gäller ej alltid (cancerframkallande och mutagena) Xn, R65-66 Fettalkoholetoxylat 68439-45-2 Xi, R36/38 Dipropylenglykolmono-metyleter 34590-94-8 Parfym

Säkerhetsdatablad 1. Namnet på ämnet/beredningen och bolaget/företaget. 2. Farliga egenskaper. 3. Sammansättning/information om beståndsdelar. 4. Åtgärder vid första hjälpen. 5. Brandbekämpningsåtgärder. 6. Åtgärder vid oavsiktliga utsläpp. 7. Hantering och lagring. 8. Begränsning av exponeringen/personligt skydd. 9. Fysikaliska och kemiska egenskaper. 10. Stabilitet och reaktivitet. 11. Toxikologisk information. 12. Ekologisk information. 13. Avfallshantering. 14. Transportinformation. 15. Gällande föreskrifter. 16. Annan information.

Exponeringsscenario Exponeringsscenario är en uppsättning villkor, inbegripet driftförhållanden och riskhanteringsåtgärder, som beskriver - hur ämnet tillverkas eller används under sin livscykel - hur tillverkaren eller importören kontrollerar eller rekommenderar nedströmsanvändare att kontrollera exponeringen av människor och miljön Dessa exponeringsscenarier kan allt efter behov avse en specifik process eller användning eller flera processer eller användningar. Exponeringsscenariot ska ingå som en bilaga till säkerhetsdatabladet

Om den process som man använder produkten i, inte är beskriven i exponeringsscenariet är man skyldig att rapportera till sin leverantör eller själv göra en kemikaliesäkerhetsbedömning och upprätta ett exponeringsscenario. Avsikten med säkerhetsbedömningen är att produkten ska hanteras på ett säkert sätt.

REACH EU-förordning (EG) nr 1907/2006 REACH-förordningen = (Registration, Evaluation, Authorisation and restriction of Chemicals) Registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier I REACH kan man hitta lagstiftning kring säkerhetsdatablad, begränsning av kemikalier, exponeringscenario m.m.

CLP-förodningen EU-förordning (EG) nr 1272/2008 CLP-förordningen Classificering, Labelling and Packaging) Europaparlamentets och rådets förordning om klassificering, märkning och förpackning av ämnen och blandningar och (under en övergångsperiod fram till 2015) Kemikalieinspektionen föreskrifter om klassificering och märkning av kemiska produkter, KIFS 2005:7 Foto: Hanna Svanström

Nästa träff På Bredemad Tema: avfall Ny avfallsplan