Läroplansträff grundskola + gymnasium Välkomna!
Dagordning • Från Skolverkets konferens om betygssättning i åk 6 • Grupparbete kring bedömningsuppgifter • Fika • Visning av stödmaterial från Skolverkets webb • Bedömning av elevuppgifter - El och energiprogrammet ( Film ) - Matematik i åk 1-3 • Bedömning av elevarbete i samhällskunskap i åk 6 - Privatekonomi
Grupparbete • Grupper om 4-5 personer • Följande frågeställningar ska diskuteras och dokumenteras • Vad mäter examinationsuppgifterna? • Vilka förmågor tränas i uppgifter? • Vilken koppling finns mellan bedömningsdelen i LPP och den faktiska uppgiften? • Mäter uppgiften det som den avser att mäta? • Fika under diskussionen • Tid till förfogande 1 timme ( inklusive fika )
Vad behöver vi utveckla i kommunen? • Mäter vi det som ska mätas enligt kunskapskraven? • Har vi rätt mätmetoder för att få reda elevernas kunskapsförmågor? • Hur kan vi sprida goda exempel? • Hur kan vi utveckla detta i kommunen? • Vilket stöd behövs i arbetet?
Skolverkets webbplats • Lite från webben • Allmänna råd för bedömning och betygssättning för gymnasieskolan • Allmänna råd för skriftliga omdömen och utvecklingssamtal
Bedömning av elevarbeten • Välj vilket arbete ni vill fokusera på i gruppen • El och energiprogrammet på gymnsiet - Titta på filmen och stödmaterialet - Hur kan ni stödja yrkeslärarna på skolan? • Matematik för åk Lös elevuppgifterna - Titta på filmen och jämför era svar med lärarnas - Hur kan vi jobba med detta med våra kollegor? • Samhällskunskap i åk 6 - Läs igenom elevuppgiften - Bedöm den mot kunskapskraven i åk 6