GIS i lärarutbildningen - och sedan…? Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Att utveckla GIS till ett ämne i skolan
Skola och arbetsliv i samverkan
Planering om Ämnesområdet Afrika år 6
KANDIDATUPPSATS.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Komponenter i GIS Ett Geografiskt Informationssystem skiljer sig i princip inte från vilket annat Informationssystem som helst © Naturgeografiska Institutionen,
Hantering av forskningsdata Birgitta Bergvall-Kåreborn Professor i Informatik.
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Geografisk information
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Introduktionskurs för användare Del 3
Modeller.
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Välkommen till kursen i Statistik och geometri!. -Vad är matematik? -Vad är uppdraget? > Förmågor och centralt innehåll i Lgr11 -Varför och hur den här.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Nordisk studiestödskonferens Erik Pedersen Vice ordförande.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
RAps supercross (del 1) Förstudie om möjligheter till mikro-databaserade analysfunktioner i rAps Jörgen Lindell, doktorand Kulturgeografiska Institutionen,
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Nya utvecklingssamtal
GIS Arena Dalarna. GIS-Arena GIS Arena Dalarna Projektägare: Falu kommun Region Dalarna Dalatrafik Borlänge kommun Falu kommun EU Mål 2 Norra.
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
Äventyrspedagogik.
Karin Larsson GIS-centrum Lunds universitet
Introduktionskurs för användare Del 1
Göteborgs Universitet
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Dylan Selway Balansgång mellan vision och verklighet.
Geografi Handlar om vår omvärld - men inte bara kartor!
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
StrateGIS Etapp 3 Grundläggande begrepp och funktioner i GIS ©Naturgeografiska Institutionen, Lunds Universitet och StrateGIS.
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Projekt A Från teori till praktik Vad hände med Projekt A? Och varför?
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Huvudämnesstudier KME
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Regional Innovativ GIS- och E- tjänstsamverkan Samarbetsprojekt mellan 5 kommuner i Västernorrland; Örnsköldsvik, Kramfors, Härnösand, Timrå, Sundsvall,
Optik Läran om ljuset.
Elevdemokrati i praktiken
1. Vad är egentligen GIS ? GIS Attityder Förmåga hos användaren OrganisationTeknik Doktrin/Strategi EtikArbetsmetoder Information.
Lokala miljömål och nationellt stöd Kerstin Blom Bokliden, Sveriges Kommuner och Landsting Nobelmötet 2013.
Kursplan Åk 7 Geografi.
Att lära för livet En studie om förståelse, föreställningar och attityder gällande hållbar utveckling bland studenter vid Göteborgs universitet Ellen Lagrell.
Hur kan vi förstå begreppet?
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Håkan Carlsson Göteborgs universitetsbibliotek Fördelning av direkta forskningsmedel – pengarnas väg till institutionen för neurovetenskap och.
GIS – Ett begrepp med växande innebörd
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Analysmetoder ©Ulrik Mårtensson, Naturgeografiska Institutionen, Lunds Universitet och StrateGIS, Skåne Län.
Skolutveckling genom aktionsforskning
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Det antropologiska basåret Välj kurser på vårt antropologiska smörgåsbord.
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
Geografi Handlar om vår omvärld - men inte bara kartor!
GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet Välkommen till Göteborg! - CHALMERS Göteborgs universitet.
Sveriges geografi Det svenska kulturarvet. Geografi Göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska.
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Seminarium 1 – redovisning/bokföring
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
IT Fördjupning Databaser & Excel.
Digitalt förstärkt matematikundervisning
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Presentationens avskrift:

GIS i lärarutbildningen - och sedan…? Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet

Min bild av GIS i gymnasieskolan….

GIS i gymnasieskolan enligt SCB:s skolstatistik

GEOGRAFILÄRARUTBILDNINGEN VID Göteborgs Universitet GEOGRAFILÄRARUTBILDNINGEN VID Göteborgs Universitet År 1År 2År 3År 4 Pedagogik År 5 Pedagogik GEOGRAFI

GEOGRAFILÄRARUTBILDNINGEN VID Göteborgs Universitet GEOGRAFILÄRARUTBILDNINGEN VID Göteborgs Universitet Termin 1 Termin 2 Introduktion Processer i naturen Människans aktiviteter och resurser Regionen som studieområde De stora systemen i naturen Nord-syd och globala perspektiv på utveckling Geografiska dilemman - hållbar utveckling Självständigt arbete GIS

Varför GIS ? koppling mellan text och praktik exempel på geografisk (fält)metod introducera GIS och kartan som analysverktyg

övningarnas upplägg och sammanhang problem/teori text GIS/kartografifältuppgiftbearbetning/analysredovisning/seminarium

introducera uppgiften gruppindelning 3-4/grupp datainsamling skapa databas enligt mall digitalisera observationer analysera karta & statistik skriva ut en karta + kommentarer diskussion på seminarium GIS-övningar (intro) fältmoment

Samla in eget material i fält

digitalisera koppla data analysera

presentera

MÖJLIGHETER MED GIS förstå och använda kartan som informationskälla förstå och testa geografiska samband använda närområdet för inventering (databasuppbyggnad) En naturlig koppling mellan text (teori) och praktik (konkret)

pengar data kompetens tid Men i “verkligheten” är det alltid brist på….

”skolan” länstyrelsen universitetet GIS-VG nationella programlicenser ”gratis” data Kompetens- utveckling