GIS i lärarutbildningen - och sedan…? Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet
Min bild av GIS i gymnasieskolan….
GIS i gymnasieskolan enligt SCB:s skolstatistik
GEOGRAFILÄRARUTBILDNINGEN VID Göteborgs Universitet GEOGRAFILÄRARUTBILDNINGEN VID Göteborgs Universitet År 1År 2År 3År 4 Pedagogik År 5 Pedagogik GEOGRAFI
GEOGRAFILÄRARUTBILDNINGEN VID Göteborgs Universitet GEOGRAFILÄRARUTBILDNINGEN VID Göteborgs Universitet Termin 1 Termin 2 Introduktion Processer i naturen Människans aktiviteter och resurser Regionen som studieområde De stora systemen i naturen Nord-syd och globala perspektiv på utveckling Geografiska dilemman - hållbar utveckling Självständigt arbete GIS
Varför GIS ? koppling mellan text och praktik exempel på geografisk (fält)metod introducera GIS och kartan som analysverktyg
övningarnas upplägg och sammanhang problem/teori text GIS/kartografifältuppgiftbearbetning/analysredovisning/seminarium
introducera uppgiften gruppindelning 3-4/grupp datainsamling skapa databas enligt mall digitalisera observationer analysera karta & statistik skriva ut en karta + kommentarer diskussion på seminarium GIS-övningar (intro) fältmoment
Samla in eget material i fält
digitalisera koppla data analysera
presentera
MÖJLIGHETER MED GIS förstå och använda kartan som informationskälla förstå och testa geografiska samband använda närområdet för inventering (databasuppbyggnad) En naturlig koppling mellan text (teori) och praktik (konkret)
pengar data kompetens tid Men i “verkligheten” är det alltid brist på….
”skolan” länstyrelsen universitetet GIS-VG nationella programlicenser ”gratis” data Kompetens- utveckling