En presentation för dig som har barn i förskoleklass Fakta från Småungar & Medier 2010 samt mediebarn.se från Statens medieråd
Det vi växer upp med är inget märkvärdigt – det är något vi tar för givet.
Barn blir snabbt duktiga på att hantera datorer men att vara en kunnig användare är inte detsamma som att vara mediekritisk eller mediekunnig.
Du som förälder kan också föra enkla samtal om källkritik med barnen: Vad kan man ta reda på? Om biologiboken säger att en spindel har åtta ben och någon annan säger att den har sju, hur ska man då veta hur det ligger till? Hjälp ditt barn att bli mediekunnigt Statens medieråd har tagit fram ett paket med övningar och en saga som vi hoppas ska underlätta de första stegen till ett vaket nätanvändande bland de allra yngsta.
Vad vet vi om 5–9-åringars medieanvändning? 1.) 97 % tittar på film/tv flera gånger i veckan. 2.) 79 % spelar dator-/tv-spel minst en gång i veckan 3.) 57 % är på nätet minst en gång i veckan
Användningen av datorer och internet startar i tidig ålder 43 % av alla 2-åringar i Sverige någon gång använt dator. När barnen är cirka 4 år börjar de vara på nätet 30% av alla 2–5-åringar är på nätet en eller flera gånger i veckan. Bolibompa är den i särklass vanligaste sajten att vara på. När de är 6 år har de flesta redan flera års internetvana! Allt eftersom barnen blir äldre och äldre börjar de också att använda dator till fler saker.
Framför datorn Vanligaste sysselsättningarna framför datorn är att spela spel, rita och måla, titta på filmer/klipp, lyssna på musik och vara på sajter. Vanligaste sajterna i åldersgruppen 5‒9 år är Bolibompa, Spela.se och Youtube. Barn med äldre syskon har en något mer omfattande datoranvändning, t.ex. är det vanligare att de spelar dator-/tv-spel jämfört med andra barn i samma ålder.
Hur barn använder datorn 67 % brukar använda datorn 5–9 år 96 % brukar använda datorn Pojkar • Spela spel (55 %) • Rita & måla (27 %) • Lyssna på musik (20 %) • Vara på sajter (6 %) Flickor • Spela spel (55 %) • Rita & måla (33 %) • Lyssna på musik (26 %) • Vara på sajter (5 %) • Spela spel (94 %) • Titta på filmklipp (46 %) • Rita & måla (32 %) • Titta på tv på webben (30 %) • Lyssna på musik (26 %) • Titta på foton och bilder (25 %) Flickor • Spela spel (89 %) • Rita & måla (51 %) • Lyssna på musik (35 %) • Titta på tv på webben (34 %) • Titta på filmklipp (26 %) • Titta på foton och bilder (22 %)
Könsskillnader i medieanvändning Könsskillnader saknas nästan helt bland de yngsta barnen, men ökar gradvis och blir synliga bland 5–9-åringarna. Könsskillnaderna fortsätter sedan att förstärkas i takt med att barnen blir äldre. Flickor uttrycker oftare än pojkar negativa åsikter kring medieanvändningen, som att de blir rädda eller illa berörda.
Följ med barnen ut på nätet! Låt barnen visa vilka sidor och filmklipp de tycker är roligast. Prata med barnen om vad de ser och upplever. Sätt dig in i sidans innehåll och undersök om sidan har en tydlig anmälningsfunktion. På Youtube finns exempelvis en flagga för stötande innehåll längst till höger.
Diskutera på föräldramötet Behövs det tidsbegränsningar framför datorn? Vad finns det för fördelar och nackdelar? Hur pratar man med barnet? Hur kan man gå till väga? Vet ni några bra sajter på nätet? Vad är en bra sajt?
Läs mer och beställ material www.mediebarn.se Mediebarn är en sajt för vuxna om barns och ungas datorvanor. På sajten finns grundläggande fakta och statistik om barn 2–16 år med exempel och inblickar i deras liv på nätet och vid datorn. www.statensmedierad.se På hemsidan finns fakta och aktuell information om barns och ungas medieanvändning, du kan beställa publikationer, delta i vårt diskussionsforum, följa med i mediedebatten och prenumerera på vårt nyhetsbrev. Där finns även ett filmregister med åldersgränser för alla filmer som granskats av Statens biografbyrå och Statens medieråd sedan 1 januari 1956.
Statens medieråd Statens medieråd bildades 1 jan 2011 med uppdraget att stärka barn och unga som medvetna medianvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Myndigheten ska följa med i medieutvecklingen när det gäller barn och unga samt sprida information och ge vägledning om barns och ungas mediesituation. Myndigheten sätter även åldersgränser för de filmer som visas offentligt.
Det unga internet Statens medieråd driver en kampanj för säkrare användning av internet bland barn och unga, Det unga internet. Kampanjen drivs med stöd från EU-kommissionen och i samverkan med BRIS – Barnens rätt i samhället. I detta arbete representerar Statens medieråd Sverige inom det europeiska nätverket Insafe.
Ladda ner presentationen från vår hemsida! www.statensmedierad.se/nosa