Leverantörsundersökning 2010

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målvakter Detta talar för Tre Kronor Detta talar för Tre Kronor Detta talar emot Tre Kronor Detta talar emot Tre Kronor Performance-analyserIndividuella.
Advertisements

PTS Bredbandskartläggning
Talföljder formler och summor
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Leverantörsundersökning 2009 Presentation Erik Sarfors, 16 december 2009.
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Mina vårdkontakter En säker e-tjänst till vården
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Enkätsammanställning januari 2008 Norrlandets kooperativa hyresrättsförening 128 medlemmar från start varav 7 medlemmar utträtt, 11 medlemmar enbart stödjande.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
SAMHÄLLSKUNSKAP B Henrik Larsson
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse lokala.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Sammanställning genomförd av: Susanne Malmquist, Codeq AB.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Fakta om undersökningen
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Varumärket Luleå kommun
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
STs Arbetsmiljörapport 2010
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Presentationens avskrift:

Leverantörsundersökning 2010 Erik Sarfors, 16 december 2009

Agenda Bakgrund Resultat Nästa steg Syfte Statistik Vad har hänt efter förra undersökningen Resultat Total Status grupper Nästa steg

Syfte Att: ta fram ett åtgärdsorienterat beslutsunderlag som möjliggör prioritering och mäter leverantörernas attityder i frågor som har bäring på företagets verksamhet och strategi. genomföra en leverantörsundersökning som resulterar i konkreta åtgärder och möjliggör ett kontinuerligt framtida genomförande. använda resultatet av leverantörsundersökningen som ett av flera underlag till strategiarbete och utveckling av leverantörssamarbete.

Genomförande Metod: Webbenkät med 2 påminnelser till de som inte svarat. År Inbjudna Svar Svarsfrekvens 2010 141 78 55% 2009 126 84 67% 2008 180 102 57%

Svarade på undersökningen 2009 Svarade du på undersökningen 2009 Antal Procent 2010 Procent 2009 Ja 26 33% 10% Nej 36 46% 52% Osäker/minns inte 16 21% 27%  

Antal år som leverantör Procent 2010 Procent 2009 Procent 2008 <1 år 10 13% 6% 23% 1 - 2 år 15 19% 29% 24% 2 år - 5 år 28 36% 50% 33% >5 år 18 14% Ny leverantör 7 9%  

Storlek på beställning från Micasa per år Antal Procent 2010 Procent 2009 Procent 2008 <10 000Kr 6 8% 5% 14% 10 000Kr - 50 000Kr 3 4% 11% 50 000Kr - 100 000Kr 5 6% 7% 100 000Kr - 500 000Kr 18 23% 25% 500 000Kr - 1 000 000Kr 15 19% 17% 10% 1 000 000Kr - 5 000 000Kr 21% 16% 5 000 000Kr - 10 000 000Kr 2 3% >10 000 000Kr Vet inte 11

Leverans av produkter och tjänster till Micasa Antal Procent 2010 Procent 2009 Procent 2008 Konsult 49 63% 54% 31% Entreprenad 10 13% 15% 25% Ombyggnadsprojekt 3 4% 11% 12% Servicearbeten 15 19% 17% Driftarbeten 0% 1% Annat 1 2% 3%  

Ramavtal Avtal (kan ha mer än ett) Antal Procent 2010 Procent 2009 Ramavtal Entreprenör 23 29% 35% Ramavtal Konsult 48 62% 52% Serviceavtal (t ex hiss, portar eller fastighetsskötsel) 1 1% 2% Entreprenör byggprojekt 4 5% 7% Har inte uppdrag/avtal idag, men har haft det 0% 4%  

Huvudkontakt Huvudkontakt Antal Procent 2009 Procent 2008 Fastighetschef 1 1% 4% 10% Förvaltare 21 27% 36% 38% Reparatör 4 5% 6% Projektledare 32 41% 55% 37% Projektchef 8 Inköpsavdelningen 11 14% VD 0%

Vad har hänt sedan förra undersökningen?

Vad får bättre resultat? Vad är den viktigaste frågan? Ny!

Ny!

25% 21%

1 2

Kommentarer: Kompetens När vi arbetar för olika projektledare förväntar de sig olika produkter. Vi levererar samma produkt och får ros ena dagen och ris andra. De brister som jag ser i er organisation är kompetensnivån (alt arbetsbelastningen är för hög) hos era interna projektledare, man brister ofta i protokoll och minnesanteckningar. Man är otydlig med beställningar och orderbekräftelser. Kompetensnivån på handläggare är mycket varierande. Uppdragen drivs mycket olika beroende på vilken handläggare/projektledare man har att göra med. Det finns inga tydliga rutiner som MICASAs projektledare kan hålla sig till (och finns det så följer man dem inte).

Kommentarer: Tydlig information krav och förväntan Upplever att det ibland skiljer mellan olika projektledares uppfattningar och definitioner av vad som ska ingå i ett projekt/beställning. Skriftliga order och order bekräftelser lyser ofta med sin frånvaro. Tydligare projektplanering med bl a definiera organisation och arbetssätt Om man inte vill ha en genomarbetad produkt som i detaljeringsnivå ska harmoniserar med var man befinner sig i projekteringen (Förstudie, Programhandling, Systemhandling, Förfrågningsunderlag etc) bör detta tydligt framgå före arbetets start och inte som i vårt fall först när Ni fåt vår faktura och inte vill betala. Vi har varit årsentreprenörer i 2 omg. och ej erhållit en enda timma beställt arbete. Vi har nästan enbart kontakt med Projektledarna men ofta verkar de inte ha mandat att hantera frågor som borde vara deras uppgift. De måste ibland förankra mycket enkla frågor som rör saker som vi är proffs på att utföra högre. MICASA skulle kunna tydligöra vilka beslut som ska tas på vilken nivå.

Keyarea 1 – Tabell Analysgrupp antal svarande medelvärde 1 2010 total 78 5.49 plus/minus 0.2 2010 Svarade inte 2009 36 5.33 2010 Svarade 2009 26 5.71 2010 Ramavtal Konsult 48 5.26 2010 Ramavtal Entreprenör 23 5.81 2010 Leverantör Servicearbeten 15 5.97 2010 Leverantör Konsult 49 5.28 2010 Leverantör Entreprenad 10 5.50 2010 Leverantör i 1 - 2 år 5.35 2010 Leverantör i 2 - 5 år 28 5.51 2010 Leverantör i mer än 5 år 18 5.69 2010 Kontakt med Projektledare 32 5.48 2010 Kontakt med Inköp 11 4.60 2010 Kontakt med Förvaltare 21 2010 Beställning 100-500 tkr 5.54 2010 Beställning 500-1000 tkr 5.65 2010 Beställning 1000-5000 tkr 5.39

Svarade 2009 – Svarade inte 2009

Leverantör i tid

Beställning

Leverantör i tid

Ramavtal

Ramavtal

Kontakt

Område 2: Din kontakt på Micasa

Min kontakt på Micasa Fastigheter Ny!

Min kontakt på Micasa Fastigheter Ny!

23%

Kommentarer: Följa upp När jobbet väl är beställt släpper micasas hela intresse. Det skulle vara givande med ett erfarenhetsåterföringsmöte efter avslutat projekt där man går igenom vad som har fungerat bra och vad som kanske har fungerat mindre bra. Både vad gäller projekteringen och själva bygget/utförandet. Under de två åren jag jobbat med er så har jag inte haft något uppföljningsmöte på avslutade projekt. Vi har för vana att leverera relationshandlingar efter avslutat projekt. I flera av våra projekt har Micasa inte efterfrågat relationshandlingar, utan vi har fått ställa frågan. Vi upplever också att vi inte får information om vad som händer efter att projekten levererats. Vi är alla i branschen i behov av erfarenhetsåterföring, både under men främst efter projekt. Tror mig iaf inte hört talas om systematisk erfarenhetsåterföring efter projekt.

Kommentarer: Följa upp… forts Utlovad feedback har ej erhållits Vi får helt enkelt ytterst sällan feedback. Därför kom det som en kalldusch och en blixt från klar himmel att plötsligt bli kallad till ett möte där vi idiotförklarades och vår kompetens ifrågasattes. Vi förutsatte att ni varit nöjda med vårt arbete eftersom vi haft relativt mycket jobb åt er löpande under många års tid. Ingen har meddelat eller informerat oss hur vi kan marknadsföra våra tjänster inom Micasa Fastigheter AB. Vi saknar ofta erfarenhetsåterföring efter avslutat uppdrag.

Keyarea 2 – Tabell Analysgrupp antal svarande medelvärde 2 2010 total 78 5.50 plus/minus 0.2 2010 Svarade inte 2009 36 5.21 2010 Svarade 2009 26 5.73 2010 Ramavtal Konsult 48 5.13 2010 Ramavtal Entreprenör 23 5.89 2010 Leverantör Servicearbeten 15 6.05 2010 Leverantör Konsult 49 2010 Leverantör Entreprenad 10 5.52 2010 Leverantör i 1 - 2 år 5.40 2010 Leverantör i 2 - 5 år 28 5.56 2010 Leverantör i mer än 5 år 18 5.69 2010 Kontakt med Projektledare 32 5.55 2010 Kontakt med Inköp 11 3.25 2010 Kontakt med Förvaltare 21 5.76 2010 Beställning 100-500 tkr 5.81 2010 Beställning 500-1000 tkr 5.34 2010 Beställning 1000-5000 tkr 5.44

Beställning

Leverantör i tid

Ramavtal

Kontakt

Tillgänglighet 2008-09: Hur uppfattar du tillgängligheten till Micasas fastigeheter?

Materialkravs påverkan på arbetet

Miljökravs påverkan på arbetet

Samarbetet med Micasa

Ramavtalet med Micasa

Vad har Micasa för image?

Image: Oprofessionelt - Professionellt

Image: Långsiktiga - Kortsiktiga

Image: Byråkratiskt - Flexibelt

Nästa steg?

Erik Sarfors Tel: 0732-542550 erik.sarfors@3s.se www.3s.se