Mattebanor År 2-3.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Bengt Drath Högskolan i Skövde Stöpenskolan i Skövde kommun
Proportion eller förhållande
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Från mönster till algebra
Mattebanor År 5-6. Affären Skanna priset för 5 päron. Skanna priset för 4 lime. 5 päron kostar lika mycket som 4 lime och 1 guldpaket. Hur mycket kostar.
Föräldramöte 12 september 2011
4 4 Cirkeln är delad i 4 delar Delarna kallas fjärdedelar
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Lyft matematiken med Pixel Fk-6
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Innehåll ikväll Allmän information i skolstarten (10 min)
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Apptips med koppling till läroplanerna
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Algebra Kap 4 Mål: Lösa ekvationer
Föräldramöte
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Betyg och förmågor.
Mattebana i Holmedal.
Bråktal Av: Kawa Ali Matte och NO lärare Örtagårdskolan Vt: 10
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Algebra och ekvationer
Kunskapskrav och matriser
Ekvationer Det är inte så svårt?.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
 Catharina  Elisabet  Evalena  Jennie  Ulrika.
Diskussionstillfälle 4
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Hur utvecklas den matematiska förmågan? AV-kurs, Stöd- och hälsoenheten Ur Manual Matematikscreening II (Adler, 2012)
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Matematik 1a. Centralt innehåll Taluppfattning, aritmetik Metoder för beräkningar med reella tal skrivna på olika former inom vardagslivet och karaktärsämnena,
Mitt utvecklingssamtal VT 2016 Namn:. Min trivsel Så här trivs jag på Sätunaskolan Vad är bra? Vad kan bli bättre? Hur trivs du i klassen?
Mitt utvecklingssamtal VT 2016 Namn:. Min trivsel Så här trivs jag på Sätunaskolan Vad är bra? Vad kan bli bättre? Hur trivs du i klassen?

Populärt brukar algebra ibland kallas för bokstavsräkning
Rädda klassrummet.
AREA DEL 1.
Mål v.12 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Mål v.10 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Kommunikativ förmåga MATEMATIK = SANT!.
X 2.5 Problemlösning med ekvation
Mål v.49 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Mål v.7 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Vilken färg har den här frukten?
Mål v.6 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
X 2.4 Ekvationer (V.L.) = (H.L.)
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Rädda klassrummet SLÖJD.
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Presentationens avskrift:

Mattebanor År 2-3

Affären Morfar och Alice köper var sin sak. Tillsammans kostar de 18 kr. Alice sak kostar dubbelt så mycket som morfars.   Vad köper morfar? apelsin juice banan N S T Centralt innehåll: Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse. Olika proportionella samband, däribland dubbelt och hälften.   Problemlösningsförmåga: Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder. Alice köper apelsinjuice 12 kr, 12 kr + ? kr = 18 kr Morfar köper apelsin 6 kr = N

Legotorn Bygg ett torn med legobitar som är lika högt som det rosa strecket på väggen. Använd bara gula och blåa bitar. De gula bitarna ska vara 4 fler än de blå.   Hur många gula bitar har tornet? 3 4 6 7 Å E A Y Centralt innehåll: Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer. Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp.   Problemlösningsförmåga: Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder. 10 legobitar, 3 är blå och 7 är gula = Y.

Flygplatsen Vid miniflygplatsen finns flygplan. Lägg 3 röda och 3 gula i en tygpåse. Blunda och plocka upp två flygplan ur påsen.   Vilken färg har flygplanen du får upp? Prova många gånger. Hur många lösningar finns det? Använd tygpåsen som finns i kittet till mattebanan! Det finns 1 lösning 2 lösningar 3 lösningar 5 lösningar R O C U Centralt innehåll: Slumpmässiga händelser i experiment och spel.   Resonemangsförmåga: Föra och följa matematiska resonemang. Möjligt att få upp: röd + röd, gul + gul, gul + röd. Om man får upp gul +röd eller röd + gul spelar ingen roll för resultatet 3 olika lösningar = C

Lokalen Det är 6 meter mellan stolparna.   Hur långt är det från den gröna dörren till det rutiga tyget. Använd ögonmått, steg eller vad du vill. 22 m 28 m 35 m 42 m D K B P Centralt innehåll: Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer. Begreppsförmåga: föra och följa matematiska resonemang Om man stegar får man det till att det är lite mindre än fem gånger avståndet mellan stolparna. Rätt svar måste då vara 28 m = K

Loket Hitta årtalet på loket. Använd en spegel och se vilka av siffrorna i årtalet som är symmetriska!   Tips: En symmetrisk siffra har två delar med lika storlek och form, delarna är spegelbilder av varandra! Om eleverna tycker att det underlättar kan de använda spegeln i sitt elevkitt. siffrorna 1 och 6 inga av siffrorna siffrorna 1 och 8 J F E Centralt innehåll: Symmetri, t ex i bilder och i naturen och hur symmetri kan konstrueras.   Begreppsförmåga: Använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp. Siffrorna 1 och 8 är symmetriska, men inte 5 och 6 = E

Visa er lärare lösningen Ge eleverna bokstaven L Affären I korgen ska du lägga 8 frukter. Hälften skall vara bananer, en fjärdedel päron och resten apelsiner. Hur många blir det av varje? Visa er lärare lösningen Ge eleverna bokstaven L Centralt innehåll: Del av helhet och del av antal. Hur delarna kan benämnas och uttryckas som enkla bråk samt hur enkla bråk förhåller sig till naturliga tal.   Kommunikationsförmåga: Använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser. 4 bananer, 2 päron, 2 apelsiner = L