Ett program för undervisning i teknik och fysik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
En förskola att förundras i!
Entreprenörskap i gymnasieskolan
Pedagogiskt café i matematik
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Utifrån entreprenöriellt lärande
Enterprising spirit! En profil för: Idérika Vetgiriga Kreativa Flickor och pojkar.
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
Alla brinner för något…!
Föräldramöte 12 september 2011
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
NTA i Karlshamns kommun. Mer än 100 kommuner Introducerades 1997 i Linköpings kommun Syftar till att stimulera nyfikenhet och öka intresse.
Processtödjare 16/
Välkomna 28/
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
VART SKA VI…?.
SET Social Emotionell Träning
Entreprenöriell personlighet “ There is no evidence to suggest that there is a single “entrepreneurial personality.” People of all personality types, attitudes.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
KrAft för entreprenörskap i skolan
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Välkomna till seminariet
Vi undersöker kraft och rörelse
Vägen till entreprenörskap!
Nya samlade läroplaner
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
LGR
Gullstensskolan 15/ Närvaro! Fyll i meningen i När jag var liten ville jag bli….
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Välkommen till Braås skola
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
Förskoleklassen Torpshammar
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Att vara en entreprenör! En livsstil, ett livsval! Att vara det goda exemplet!
Läroplansnätverk förskolan
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Mörbylånga kommun Styrkort 2015
Optik Läran om ljuset.
Intro Entreprenörskap i skolan. UppdragetUtgångspunkterAktiviteter.
Välkomna!. Lunchens upplägg Entreprenöriella kompetenser Hur kan vi träna och stimulera dessa kompetenser?
Entreprenöriellt lärande Låta eleverna släppa fram sina eldsjälar.
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Tyngdpunkt =en punkt där hela massan är samlad
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
PEDAGOGISKPLANERING FYSIK ÅK 7
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
Fritidshem på Knappekulla
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
DET-Uppgifter.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Ett program för undervisning i teknik och fysik

Vad är Algodoo? Ett program för alla åldrar Skapa simuleringar i fysik och teknik Uppföljare till Phun

Arbeta med Algodoo Stimulera kreativitet, problemlösning, lekfullhet Samarbete - elever bygger, skapar på egen hand och i grupp Kommunikation och kunskapsdelning Använda språket, begrepp Entreprenöriella förmågan Förstärka intresset för NO och Teknik Använda som ett komplement till vanliga laborationer

Fysik 1-3: Tyngdkraft, friktion, balans, tyngdpunkt, jämvikt, flyta, sjunka 4-6 Elektriska kretsar (ht 2011), kraft, rörelse 7-9: Strålning, fiberoptik, tryck, volym, densitet, hävarmar, utväxling i verktyg, ljusets utbredning, reflektion och brytning.

Teknik 1-3: Hävstänger och länkar 4-6: hållfasthet, stabilitet, konstruktioner, överföring av kraft 7-9: hållfasthet, stabilitet, konstruktion, överföring av kraft

Entreprenörskap i skolans värdegrund och uppdrag En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap. Källa: Lgr 11 samt Skolverkets kursplanekonferens

Entreprenöriellt lärande Att utveckla och stimulera kompetenser som att ta initiativ, ansvar och att omsätta idéer till handling… Samarbete med omvärlden, verklighetsanknutet, samverkan med arbetslivet Utveckla nyfikenhet, självtillit, kreativitet, och samarbetsförmåga Källa: Lgr 11 samt Skolverkets kursplanekonferens

”Fasen vad kul det va med algodoo, det var jättebra att du lärde oss det. För det kommer vi att ha stor nytta av.” Citat från elev i 6:an: