Välkommen till tankar i kaos

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Advertisements

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Sagan om Piffy.
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
- en positiv och realistisk självbild
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Barnanpassad utredning
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Pronomen.
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Neuropsykiatrisk funktionshinder
JOHANNA BJÖRK
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Konsten att leda sig själv
ERGONOMI Vad är det?.
Samma fast olika eller olika fast samma?
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Mitt liv med Aspergers syndrom Hanna Danmo Källman.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Hemsjukvårdsläkare i Lidköpings kommun
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Flickors psykiska ohälsa
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Studieteknik och inlärning
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Argumenterande text.
Dolda funktionsnedsättningar
Skriva noveller.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Idrottspsykologi.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Autism och Asbergers Syndrom
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Bemötande och förhållningsätt
Egen styrka-projektet
Psykiskt funktionsnedsättning
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Presentationens avskrift:

Välkommen till tankar i kaos http://blogg.skanskan.se/tankarikaos/ Lisa Aronsson Höglund www.tankarikaos.se

Diagnoserna ADHD – bråkiga pojkar Tourettes Syndrom – svordomar och obscena gester Aspergers Syndrom – excentriska genier Autism/autistiska drag - empatistörd

Diagnoserna

Sanningarna ADHD, Tourettes syndrom, Aspergers syndrom och autism är diagnoserna… …resten är jag! ”Men det stämmer ju på mig också!”

ADHD • Uppmärksamhetsproblem Ex. koncentrationssvårigheter. Kan uppfattas som slarvighet. Det är väldigt jobbigt att gång på gång få höra att man är slarvig trots att man inte kan rå för det. Lätt uttråkad, svårighet att slutföra saker som inte väcker intresse – det krävs en uppfinningsrik pedagog för kunna väcka intresse…. • Impulsivitet Ex. starka och svårkontrollerade känsloreaktioner – är det enbart negativt? Försämrad förmåga att lyssna på andra, avbryter – kan det bero på något annat än svårigheter med impulskontroll? • Överaktivitet Svårigheter med att reglera aktivitetsnivån efter det man gör - antingen för låg eller för hög. Svårigheter att varva ner och sitta still kan varvas med extrem passivitet och utmattning. En del personer med ADHD har bara ett av kärnsymtomen medan andra har flera.

Tourettes syndrom Upprepade reflexliknande rörelser och läten, innan 18 års ålder, ej fler än tre tics-fria månader. Koprolali / kopropaxia Trots Smittsamt Hur underlätta för människor med TS? Tics – grand tour

Autism/AS - Gemensamma faktorer Kommunikation - Autism (stora svårigheter) – litet ordförråd - Aspergers syndrom (mindre svårigheter) – stort ordförråd Svårigheter med social interaktion – läsa av andra människor? Bristande föreställningsförmåga – svårt att hitta på nya saker Rutiner och ritualer – små saker kan vara väldigt viktiga Annorlunda perception – ljud, ljus, känsel, smak, lukt Theory of Mind – finns det skillnad mellan mitt eget och andras sätt att tänka, känna och handla? Ny forskning… Exekutiva funktioner – Planera? Lösa problem? Hejda oönskade handlingar? Anpassningsförmåga? Automatiken saknas!

Högfungerande autism Autism hos normal- eller välbegåvade personer (lika som AS). Aspergers syndrom - en normal språklig och kognitiv utveckling under de tre första åren. DSM-V Högfungerande autism - mer avvikande utveckling, i synnerhet när det gäller tal- och språkutveckling, under de första tre åren. Skolålder och uppåt - i många fall omöjligt att skilja mellan Aspergers syndrom och högfungerande autism, trots att de var mycket olika i början av livet. Aspergers syndrom är en diagnos - diagnoskriterier. Högfungerande autism är inte en egen diagnos. Den egentliga diagnosen heter autistiskt syndrom. "Högfungerande" är ett komplement till denna diagnos.

Viktigt Bristande empatisk förmåga innebär inte automatiskt oförmåga att sympatisera med en annan människa. Min elaka kompis Svartsjuka och nunnor Inlärningsförmåga - intelligens, externa faktorer

Lilla Lisa Morsan Livskamraten Polaren Kollegan Mina jag Lilla Lisa Morsan Livskamraten Polaren Kollegan

Lilla Lisa - Farbror G, mamma & pappa ”Lisa är så duktig!” – bildminne, talför, framåt, lillgammal Arbetsminne – skriv allt eller inget - Minnet är begränsat – det berättade - betygen - Impulsiv & aningslös – mobbad försvarare, lätt offer - Motorisk katastrof - Sov sällan – men som en död - Dammade legobitar - Ensamvarg - Från dröm till mardröm – alltid först…

Familjen - morsan - Mina barn är självständiga individer – från födseln - Att leka med bilar är riktigt tråkigt - Jag har glömt mina barn - Förlåt! - Ärlig - förklara - Enkel - bråkar inte om bagateller - Aldrig långsur - ”Du dömer inte, morsan….” Föräldrar kan också ha diagnoser; Läxor – komma ihåg och förstå Föräldramöten/utvecklingssamtal Lappar

Familjen - livskamraten - 38 år – fyra giftemål - Impulsiv och spontan - Intresseområden varierar – fokusområden varierar - periodare - Höga toppar, djupa dalar - Sover sällan – men som död - Samvete och känsla för vad som är rätt är inte samma sak - ”Du borde ha förstått..”, ”Du måste ju märka..” - Ta för givet att jag inte minns - Dåligt arbetsminne – jag VET att jag har rätt - Livet blev så väldigt mycket enklare, och roligare, när jag fick vara precis den jag är.

Polaren Lisa är aldrig tråkig… - ”Du är alltid så glad!” - Ärlig, fördomsfri - Följer inte med till festen - Få nära vänner, många bekanta - promenader? - ”Svikaren” - 100 goda råd – stora öron – dåligt minne - Jag sviker dig aldrig – men jag kan glömma dig en stund …för är jag ”off” är jag osynlig

Kollegan Lisa - Korta projekt – 100 % fokus - Arbetar 250 % - fara - Obekväma sanningar - Vad är det för fel på regler? - Jobba hemma - Stängda dörrar & hög musik - Dagordningen?

Hjälpmedlen - Morgonsymfoni eller trogen make - Kalendern – mobilen – datorn - Lappar - listor - ADHD-musik!!

Diagnoserna - Är det JAG som är annorlunda? - Domen - Diagnoserna - nedvärderande självbild - auktoritetsproblematik - stora arbetsminnessvårigheter - koncentrationssvårigheter - annorlunda känsloliv – såsom du behandlar mig, så skall jag ock dig behandla - hög intelligens – kompenserar – hittar strategier - Diagnoserna - ADHD med autistiska drag - Tourettes syndrom

Visdomar Väljer bort energitjuvar Hård ärlig gallring Vägrar acceptera negativa epitet – exempelvis strulig, oorganiserad Jag är inte oorganiserad bara för att jag organiserar annorlunda än du. Jag är inte strulig bara för att jag glömmer saker ibland.

Mor & söner

Solskenet

Från 0-100 och tillbaka igen - ”Han är så snäll!” - ON - Rader – bollar – djuren – elden – trasiga fönster – utbrott/slagsmål - Språksvårigheter - ”Äh, alla barn är olika…” - Diagnoserna

Skolan - Elevassistent – att vara eller icke vara - Stora problem i skolan – når ej målen - sociala interaktioner - okunskap - fel hjälpmedel - fel arbetsmetoder (fasthållning) - Mobbing - Särskola.. - Ny skola - Stöd på rasterna - Tilltro och förståelse - Högstadiet

En guide till Solskenet Pratar högt. Har alltid rätt. Kan mycket. ”Stör han?” Säg det - han kan inte läsa av dig! ”Om du skrattar, skrattar du åt honom?” Förklara. ”Jag tycker om dig!” Vill du gifta dig med honom? Ha sex? Om han blir arg – rör honom ej Stirra inte på honom Tänk på din kroppsposition Prata efteråt Ta bara i honom om du verkligen måste – fråga först! Säg det du menar…. Tankeläsare går bort!

Lasermannen – Livsfarlig, borde låsas in

”Är jag sjuk i huvudet, mamma?” www.tankarikaos.se

Storebror

En guide till Storebror ”Vilket, euhm, aktivt barn!” Logisk – lat(?) Säger ja och gör som han vill Folksamlingar Alkohol Ärlig men finkänslig Sarkastisk humor som missförstås Skola Polare - datorn Utredning

Mina attityder Att leka kurragömma bakom diagnoserna. - Tåg och AS Friskrivning från egenansvar. - Pang så smäller det - Orsak? - Strategier Att lära känna sig själv. - Hitta styrkorna - Skäms inte för svårigheterna - Att ha överseende utan att ge upp * Personalmöten * Varför tolkar ni in känslor i allt? Ni tolkar ju oftast fel. * Vad är vitsen med ”gråzoner”? Varför inte bara hålla sig till reglerna?

Andras attityder Du ÄR din diagnos och den är negativ. - Förutbestämda svårigheter - Begränsade möjligheter (sociala färdigheter) eller förutbestämda orealistiska förväntningar på förmågor (datorer) - Att stjälpa istället för att hjälpa - Skandal-TV-makarna Nyfikenhet och genuint intresse - förmågan att se individen - det finns forskning som visar att människor som lever med psykisk sjukdom/funktionsnedsättning oftare tror att de ska bli diskriminerade på arbetsmarknaden än vad de faktiskt blir. (Därmed inte sagt att diskriminering inte exiterar.)

Stigmatisering Stigmatisering och negativa attityder - Låghalta och mord Okunskap - Logik – empatistörning eller sundhetstecken? - Döda hundar - Socionomstudenten

”Du har ju ADHD…” Jag har inte nedsatt hörsel Brukare Makt ”Du har ju ADHD…” Jag har inte nedsatt hörsel Brukare

Självstigmatisering Jag är nog värdelös på att bry mig om Utbildningarna – en bluff? Ingen idé att söka det jobbet Att tro på fördomarna

Skuld och konsekvenstänkande Förstå att alla är olika Händelserutor, tvång, impulsivitet, felinlärning pga. arbetsminnesproblematik Ibland kan en individ inte ändra sitt beteende. Människor i omgivningen måste då förhålla sig till detta utan att skuldbelägga!

Tydlighet Använd inte ordspråk eller talesätt utan att förklara, bokstavstolkningar Undvik ja- och nejfrågor Tänk igenom vad du vill säga, stressa inte Lova inget du inte kan hålla; ”Jag kommer kl. 16:00” Blir inte arg på mig bara för att jag inte gör som du förväntar dig! Tolka mig inte med dina mallar.

Förstå att du är obegriplig Fonder? Toast? ”Det är oroligt i Senegal!” ”..och du har badat idag?” Frågetecken? ”Lägg allt i tvättkorgen!”

Hjälp mig förstå Läs sagan baklänges – efter utbrottet Sociala berättelser – förebygga/förbereda Rutiner, rutiner, rutiner…

Jag är du… Jag är säkert bättre än du på vissa saker. Jag är säkert sämre än du på vissa saker. Jag är lika lika som er alla. Och jag är lika olika som er alla. Jag kan bara tala för mig själv. De andra måste du själv fråga…

Det är okej att tycka att jag är jobbig emellan åt…

… men kom ihåg att jag tycker att du är ännu jobbigare! lisaaronssonhoglund@gmail.com http://blogg.skanskan.se/tankarikaos/