Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till förskolan Akvarellen
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Musik, ljud och teknik i Lpfö 98 rev 2010 ”Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik […]” (s.7) ”Multimedia.
En förskola att förundras i!
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskoleenhet Köpmanholm förskoleenhet Frötuna förskoleenhet Hysingsvik förskoleenhet 2014/15 Alla har förutsättningar.
Revidering av indikatorn Bakgrund  Indikator  Självvärdering  Uppskattat – behov av förtydligande och förändring  Möjlighet och ansvar.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Välkomna 28/
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Reggio Emilia.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Rosen hösten 2014 Vår vision:
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Läroplansnätverk förskola
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
Projekterande arbetssätt
Södertörns nyckeltal - förskolan. Många texter.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Läroplansnätverk förskolan
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
NACKA SKOL- OCH HÄLSOTRÄDGÅRD
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Uppdragsbeskrivning Ateljéristans roll innefattar:
Datorn som skrivredskap på förskolan
Hur kan vi förstå begreppet?
Läroplansträff Välkomna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Barnkonventionen i förskolan
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Riksförbundet Attention
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
”Förskolebarnens röst”
Utveckling och lärande
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Haga Förskolors tema HT 2012/VT 2013

Intryck Uttryck Avtryck …….en lek med tanke och ord… ”För….tryck” ”Med(t)ryckt” ”Åter…..tryck” Grupptryck!? Samt(r)yck Tilltryckt?! ”Eftertryck” Tryck!!! Färgtryck ”Tanketryck?” ”Olikat(r)yck!?” ”Lika t(r)yck?!” …….en lek med tanke och ord…

Syfte Barn, arbetslag, ledning och övrig personal i Haga förskoleenhet arbetar tillsammans för att skapa kopplingar, relationer och dialoger i verksamheten under hela dagen. Alla pedagoger tar ansvar över att använda sig av nya och gamla verktyg och fördjupa sin kunskap för att utveckla barnens förmågor i samt kring nätverksgruppernas inriktning och årets tema genom ett projekterande arbetssätt. Genom pedagogisk dokumentation synliggöra läroprocesser enskilt såväl som i grupp. Alla pedagoger tar ställning för att använda sig av den kunskap var och utvecklar under året och som man redan besitter genom mod, engagemang, ansvar och tro på sin och andras förmåga vad gäller så väl vuxna som barn.

Mål Ge synliga avtryck i verksamheten vad gäller: miljö, kunskap, tekniker och material. Denna utveckling ska leda till fler estetiska och inspirerande intryck för barnen. (Tilltalande, Tillgängligt, Tydligt och Stimulerande) Ge barnen och pedagogerna flera uttrycksmöjligheter och val inom bl.a. multimedia, estetiskt skapande, språk/lek. Barns rätt att påverka sin dag, delaktighet och val genom de intryck de får. Synliggöra barns kunskaper genom pedagogisk dokumentation i skrift samt eventuellt bild/film/ljud (barns avtryck) för att få syn på det fortsatta kunskapandet genom de processer som temat och projekten erbjuder kopplade till Lpfö. Barns enskilda lärande och gruppens lärande.