Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Haga Förskolors tema HT 2012/VT 2013
Intryck Uttryck Avtryck …….en lek med tanke och ord… ”För….tryck” ”Med(t)ryckt” ”Åter…..tryck” Grupptryck!? Samt(r)yck Tilltryckt?! ”Eftertryck” Tryck!!! Färgtryck ”Tanketryck?” ”Olikat(r)yck!?” ”Lika t(r)yck?!” …….en lek med tanke och ord…
Syfte Barn, arbetslag, ledning och övrig personal i Haga förskoleenhet arbetar tillsammans för att skapa kopplingar, relationer och dialoger i verksamheten under hela dagen. Alla pedagoger tar ansvar över att använda sig av nya och gamla verktyg och fördjupa sin kunskap för att utveckla barnens förmågor i samt kring nätverksgruppernas inriktning och årets tema genom ett projekterande arbetssätt. Genom pedagogisk dokumentation synliggöra läroprocesser enskilt såväl som i grupp. Alla pedagoger tar ställning för att använda sig av den kunskap var och utvecklar under året och som man redan besitter genom mod, engagemang, ansvar och tro på sin och andras förmåga vad gäller så väl vuxna som barn.
Mål Ge synliga avtryck i verksamheten vad gäller: miljö, kunskap, tekniker och material. Denna utveckling ska leda till fler estetiska och inspirerande intryck för barnen. (Tilltalande, Tillgängligt, Tydligt och Stimulerande) Ge barnen och pedagogerna flera uttrycksmöjligheter och val inom bl.a. multimedia, estetiskt skapande, språk/lek. Barns rätt att påverka sin dag, delaktighet och val genom de intryck de får. Synliggöra barns kunskaper genom pedagogisk dokumentation i skrift samt eventuellt bild/film/ljud (barns avtryck) för att få syn på det fortsatta kunskapandet genom de processer som temat och projekten erbjuder kopplade till Lpfö. Barns enskilda lärande och gruppens lärande.