Ökad trygghet för bussresenärer och bussförare i Örnsköldsviks kommun

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Joakim Eriksson Luciano Hermansen
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Idrottslärare om astma
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Sara Eklund, Lagersbergsskolan, Eskilstuna –
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
Kundundersökning mars 2010
Rapport skolvägsundersökning Ekängskolan
Beslut om liv och död har alltid varit en del av läkaryrket
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Redovisning av uppdrag ang
Fakta om vägarbeten Olyckor och incidenter Hastigheter vid vägarbeten
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Trafiksäkerhet är en arbetsmiljöfråga! (en avgörande utgångspunkt)
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
Om utvärdering av yrkesförarprojektet Nils Petter Gregersen
Regional samling Västernorrland – mot nya mål Caroline Ottoson Vägverket Region Mitt
Kort historik Nollvisionen etappmål - halvering av antalet dödade 2007 Nationell samling nationella avsiktsförklaringar Regional samling.
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Arlanda - Arvidsjaur.
Motorcyklisters hastigheter
Etappmål max 270 dödade Människa Väg Fordon Beteendepåverkan Hastighet Nykterhet Anv. skyddsutrustning Väg Fordon Mitträcken Sidoområden Fartdämpande.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Regional samling Maria Jonasson Disposition Trafiksäkerhetsarbete idag Pågående arbeten Samarbetsavtal med Vägverket Trafiksäkerhet avsiktsförklaring.
Bakgrund Samhällsstöd till olika trafikformer såsom linjetrafik, färdtjänst, sjukresor och skolskjuts Olika lagar och olika organisationer Påverkar.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Förslag till resultatmål från och med Den sårbara familjen -Andelen som är behöriga att söka till gymnasieutbildning efter avslutad årskurs 9, ska.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Bälte Landskrona, Vellinge och Hässleholm.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Töreboda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Tommie Vesterlund Ansvarig trygghet och säkerhet Trafiksäkerhet - en ljuv musik?
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Presentationens avskrift:

Ökad trygghet för bussresenärer och bussförare i Örnsköldsviks kommun Ökad trygghet för bussresenärer och bussförare i Örnsköldsviks kommun. 30 km/tim vid hållplats. Lägg till ditt namn eller på den som ska hålla presentationen istället för Robert Östlund

Utvecklingen av trafiksäkerheten för barn

Bakgrund Tre barn dödades i samband med skolskjuts, hösten 2004. Möte på Näringsdepartementet 14 december 2004. Vägverket fick i uppdrag att i samråd med berörda aktörer ta fram en handlingsplan för säkrare bussresor. Samråd med SKL, SLTF, BR, Taxi, Kommunal, Skolverket, NTF och VTI.

Ljusdalsposten 2006-01-27 Nioåring omkom i trafikolycka utanför Järvsö En nioårig pojke omkom vid 18-tiden på fredagskvällen i en trafikolycka på riksväg 83 vid Karsjö söder om Järvsö. Pojken hade just klivit av en buss i södergående riktning, och när han skulle korsa vägbanan blev han först påkörd av en bil och sedan av en annan buss, båda fordonen i det norrgående körfältet. Vid framkomsten till sjukhuset konstaterades att pojken hade avlidit av sina skador.

TRAFIKARBETET 1997 - 2010 Ökad personbilstrafik + 29 % Ökad lastbilstrafik + 37 % Länstrafiken, buss + - 0 % (regionala skillnader) Ökad busstrafik (långväga) + 22 % Gång och Cykel - 6 %

2004. Till och från skolan - på två olika sätt På bekostnad av det allmänna (ca 250 000 barn) Genom skolskjuts med särskilda fordon som ska ha särskild utmärkning (ca 150 000 barn) Med allmänna färdmedel, t. ex. buss i linjetrafik, utan krav på särskild utmärkning (ca 100 000 barn) Skolbarn, är ca 25 % av alla passagerare som åker buss i linjetrafik Genom enskilds bekostnad Med allmänna färdmedel Genom föräldrar som skjutsar Med eget färdmedel

Barns förutsättningar i trafiken: Upp till 12 år, saknar barn förutsättningar för att vid alla tillfällen visa ett trafiksäkert beteende. Förmågan begränsas av utvecklingen av deras syn och hörsel. De kan inte sprida sin uppmärksamhet, de ägnar sig åt en sak i taget. Barn som cyklar, måste exempelvis koncentrera sig på att trampa och manövrera cykeln, att de inte alltid kan uppmärksamma trafiken. Att cykla, är snarare ett lekmoment, än ett sätt att förflytta sig. Så är det ända upp i mellanstadieåldrarna.

Barns förutsättningar i trafiken: Det är omöjligt för barn, annat än tillfälligtvis, att komma ifrån sin lekinställning, den bär de med sig, även i trafiken. Det innebär att ett och samma barn, ena stunden kan vara en mycket god trafikant och den andra stunden dålig. En av barnens största svårigheter i trafiken, är att de är fånga i ett självcentrerat tänkande. De utgår från sin uppfattning och kan inte förstå att motparten har en annan. En slutsats av detta, är att barn inte kan tränas till ett trafiksäkert beteende, i alla de situationer där det behövs.

Barn på Väg - Sammanfattning Begränsad syn och hörsel Svårt att bedöma avstånd och är spontana och impulsiva Barn är barn, därför måste ansvaret för barns trafiksäkerhet alltid vila på oss vuxna

Vägverket föreslår: Sänkt hastighet till 30 km/tim vid hållplats i samband med av- och påstigning av buss. Förslaget omfattar både linjetrafik och särskilt upphandlad skolskjuts. En försöksverksamhet med provsträckor/provområden som kontinuerligt följs och utvärderas. Sedan 2004 har det blivit förändringar i förordningen. Vägverkets förslag 2007 omfattar alla bussar som är utrustad med en ny skylt. Regeln gäller vid möte och omkörning när bussen är stillastående vid hållplats. För att klargöra ska tolkningen vara; 30 km/tim gäller vid omkörningen eller mötande av buss som är stillastående vid hållplats.

Den nya 30-regeln infördes 1 september 2007, i Örnsköldsvik och Linköping Säkra att förslaget håller för praktiskt genomförande i Sverige, genom olika studier och försöksverksamheter i Luleå, Örnsköldsvik, Gotland, Linköping och Krfistianstad. Förslaget är i linje med nollvisionens utgångspunkter. Samordnas med uppdrag om ny hastighetsstrategi.

Övik SE=s/√n

Hastigheter Gotland Gotlands försök visade att en vädjan till bilisterna inte gav den maximala hastighetssänkningen till 30km/tim. Framförallt vid mötande av en buss vid hållplats. Hastigheter före kampanjen var 74-76 km/tim för båda mätplatserna.

Övik SE=s/√n

Linköping Gäller på vägar med hastighet 50 – 70 km/tim 3 Sträckor: Landeryd – Bjärka-Säby Vårdsberg mot Björsäter Malmslätt – Västerlösa Regeln gäller vid omkörning eller möte av stillastående buss vid hållplats. 1 september 2007 3 § Vägverket får meddela föreskrifter om att fordon på viss väg, vägsträcka eller på samtliga vägar inom ett visst område inte får föras med högre hastighet än 30 kilometer i timmen vid passage av ett sådant fordon som avses i 1 § första stycket som stannat för passagerares på- eller avstigning. 7 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot en föreskrift som har meddelats med stöd av 3 § första stycket döms till penningböter.    Ansvar får inte dömas ut om upplysning om förbudet inte har lämnats på det passerade fordonet med en sådan skylt som avses i 6 §.

Örnsköldsvik Gäller på vägar med hastighet 50 – 70 km/tim Regeln gäller i hela kommunen med undantag för E4 Regeln gäller vid omkörning eller möte av stillastående buss vid hållplats 1 september 2007 3 § Vägverket får meddela föreskrifter om att fordon på viss väg, vägsträcka eller på samtliga vägar inom ett visst område inte får föras med högre hastighet än 30 kilometer i timmen vid passage av ett sådant fordon som avses i 1 § första stycket som stannat för passagerares på- eller avstigning. 7 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot en föreskrift som har meddelats med stöd av 3 § första stycket döms till penningböter.    Ansvar får inte dömas ut om upplysning om förbudet inte har lämnats på det passerade fordonet med en sådan skylt som avses i 6 §.

Andra åtgärder kring Säkra Bussresor Luleå Inventering av hållplatser på 90 och 110 vägar. Undersöker konsekvenserna av åtgärder på dessa vägar Kristianstad Arbete med nya system till förare som stöd till att verka för en säker och trygg skolskjuts Luleå: Försöken riktade mot hållplatser som är placerade på 90 och 110-vägar. Vägverket studerar barn i olika situationer samtidigt som konsekvenserna av att åtgärda eller ta bort hållplatser på vägar med hastigheten 90-110 km/tim utreds. Kristianstad: Arbetar Vägverket med att ge ökat stöd till de förare som kör skolbussarna. Förarna utbildas i olika system som ska integreras och testas i bussarna. Systemen ska vara ett stöd så att föraren kan verka för en säker och trygg skolskjutsresa.

Genomfört arbete/erfarenheter Hållplatsinventeringar och fältstudier Mätningar av hastigheter innan start med slangmätning Försöksförordning Simulatorförsök Barnkonsekvensanalys Hållplatsinventering: Kommunerna har tittat på hållplatserna på försökssträckorna och kategoriserat dem. Mätningar av hastigheter: Varje kommun har genomfört mätningar av hastigheter med en buss stående vid hållplats Försöksförordning: När, var och hur ska regeln gälla och den nya skylten som är en upplysningsskylt om regeln VTI-simulatorförsök: Försöket visad på att en skylt med blinkande ljus gav större hastighetssänkning än en skylt med lysande lampor. Passerande följde regeln bättre än mötande trafik. Före, under och efter: Föremätningar, undermätningar och eftermätningar för att få hållbara data till underlaget av försöket till presentationen till regeringen Barnkonsekvensanalys: 600 elever sammanlagt i båda kommunerna har deltagit i en BKA för att fånga åsikter om deras upplevelser av sin skolväg.

30 km/tim en viktig hastighet 30 km/tim - 9 av 10 överlever 50 km/tim - bara 2 av 10 överlever 70 km/tim - chansen att överleva är minimal

30 km/tim en viktig hastighet 30 km/tim handlar om att det skiljer mycket på reaktionstid och bromssträcka. Du kan reagera långsammare vid 30 km/tim om det plötsligt dyker upp någon eller något och ändå få en kortare bromssträcka. Det minskar skaderisken avsevärt. Reaktionstiden i 50km/tim är 0,716 sek och du får en bromssträcka 22 meter. I 30 km/tim är reaktionstiden 0,639 sek och bromssträckan 10 meter.

Informationskampanj Foldrar till alla hushåll Vykort till alla hushåll Utskick till företag med yrkestrafik Tidningsannonser Affischer i bussar Informationsmöten Radio webbanimationer om varför 30 km/tim är avgörande Infartsskyltar Invigning 1 september, i samarbete med Polisen, NTF, MODO-Hockey Förnyad Information Swedbank Arena 3 nov VARFÖR 30 KM/TIM? Tänk dig att du sitter bakom ratten och ser bussen som just stannat. Plötsligt dyker det upp någon på vägen. Kör du i 30 km/tim har du en bra chans att stanna. Skillnaden mellan 50 km/tim och 30 km/tim är större än du tror. Nio av tio oskyddade trafikanter överlever vid en påkörning i 30 km/tim, men bara två av tio vid 50 km/tim. Kör du fortare än 30 km/tim hinner du kanske inte ens reagera.

Tekniken sköts av föraren av bussen Tekniken sköts av föraren av bussen. En liten panel med två knappar monteras in i bussen. En knapp med symbolen 30 och en med skolskjutssymbolen finns på denna. Skylten aktiveras av föraren 100 meter- 200 meter före hållplats och släcks automatiskt efter bussen åkt 100 meter.

30 km/tim vid hållplats www.vv.se/30regel www.ornskoldsvik.se/30regel www.linkoping.se/30regel