Kapitel 16 Inköp och inköpsledarskap inom detaljhandeln

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Kapitel 1 Inköps roll i värdekedjan
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Affärside Fallskyddspecialisterna är ett komplett fallskyddsföretag vilket innebär att vi förutom försäljning av fallskyddsprodukter och räddningssystem.
Konsumentmarknaden och konsumentbeteende
Elektronisk handel – Effektiva inköp
Olika vägar mot samma mål
Budgetering innebär: Upprättande Genomförande Kontroll av budget.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Datorer och e-handel Mattias Alatalo | Robert Nilsson.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Kapitel 7 Marknadsstrukturer och leverantörsanalys
Affärsintegration och Asset Management
Konsten att göra bra inköp
Grundkurs i marknadsföring
Kunskaper och förmågor FEK1
En introduktion till SEB Way
Handel – ord och begrepp
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Affärsidé - företagets vägvisare
Handel i världen - varför då?
Logistics platforms for improved strategic flexibility
Introduktionskurs för användare Del 1
Polfärskt Bröd Elisabeth Wahlström.
Gränslös vård och omsorg Morgonrock, Norrbottens Läns Landsting, 18 april Jörgen.
marknadsförarens verktygslåda
Inköp har blivit allt viktigare Inköp är ofta mer än 75% av kostnaderna Behov att ompröva etablerade inköpssätt.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
“De nya affa ̈ rsrelationerna – fra ̊ n produkt- till funktionserbjudanden” Artikel skriven av Staffan Brege, Daniel Kindstro ̈ m och Per-Olof Brehmer.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Att tillsammans påverka!
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Jenna Brandon Sofie Flint Madelene Görs Linnea Henningsson Linnea JohanssonGrupp 8 LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY - - Abrahamsson,
Logistik vid husbyggnad
i rätt tid och på rätt sätt
Moderna affärsstrategier
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Kapitel 15 Budgeten.
Utmaningen Effektivisera en transaktionsintensiv logistik som var personalintensiv Kvalitetssäkra leveransen där felplocken låg på en för hög nivå Kunna.
Geografi Vad är geografi? Varför ska vi läsa geografi?
Välkommen! Nya Regionens hus I Göteborg. Aktivitetsbaserad arbetsplats.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Copyright Peter Fredholm Elektroniska Affärer – del 1 Logistikprogrammet.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Mats Abrahamsson & Staffan Brege (2004)
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Konsten att göra bra inköp
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
ASPEKTER PÅ CIO-ROLLEN-1
EAK
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Geografi / samhällskunskap
Seminarium Affärsidé & Budget
Monczkas inköpsmognadsmodell
Kommunikationsprocesser
(Enterprise Resource Planning)
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentationens avskrift:

Kapitel 16 Inköp och inköpsledarskap inom detaljhandeln

Program Definitioner Inköps roll och betydelse i handels- och detaljhandelsföretag. Struktur och organisation för inköpsprocessen Utvecklingen inom handels- och detaljhandelsföretag Trender för sourcing- och försörjningsstrategier.

Definitioner Handels- och detaljhandelsföretag: Karakteriseras av frånvaron av produktionsprocesser Förädlingsgraden är låg i förhållande till tillverkande företag Existensen vilar huvudsakligen på utbyte av värden Tiden mellan inköp och försäljning är kort Kategoristyrning: beroende på den korta tiden mellan inköp och försäljning är dessa två ibland integrerade i en funktion.

Definitioner Ingående logistik Utgående logistik Kommersia- lisering/sortiments- förvaltning Anläggningsinköp Förvaltning av humankapital Teknik Infrastruktur Värdekedjan i handelsföretag (bearbetad från Porter, 1985)

Definitioner Handelsföretag kan delas upp i två nivåer: Grossistnivå (företag-till-företag, B2B) Detaljistnivå (företag-till-konsument, B2C) Företag som verkar på grossistnivå levererar sina produkter till andra företag. Kunder är detaljister, industri- och tjänsteföretag. Grossistföretag anstränger sig mindre med kampanjer, butikslayouter och val av plats. Vidare gör grossister många transaktioner med ett litet antal företag.

Definitioner Tillverkare Grossist Detaljist Konsument Grossiströrelse och handel i affärskedjan

Inköp i handels- och detaljhandelsföretag Handelsföretag ä mellanhand mellan producent och slutanvändare. Deras förädling ligger i följande aktiviteter: Försäljning och kampanjer Inköp och uppbyggnad av ett produktsortiment Uppdelning av större partier Lagring Transporter Risktagande Marknadsinformation Förvaltnings- och marknadsföringstjänster

Inköp i handels- och detaljhandelsföretag Vad avser detaljisthandeln kan man urskilja olika butikstyper för konsumentprodukter: Fackhandel Varuhus Snabbköp Närbutiker Kombinerad butik, stormarknad och hypermarknad Tjänsteföretag

Organisering av inköpsprocessen Steg i köp-sälj-cykeln: Uppskattning av efterfrågan på en viss produkt Framtagning av produktsortimentspolicy och distributionsstrategi Val av den mest lämpade leverantören Skriftliga avtal Orderläggning Automatisk påfyllning Leveransbevakning och utvärdering Detaljistinköpare beaktar marknadsföring och försäljning i större utsträckning än industriinköpare. Detaljistinköpare utvecklas från rent inköp till sortiments- eller kategoristyrning.

Organisering av inköpsprocessen Tvärfunktionell struktur Team är ansvariga för kategorins alla aspekter så att maximal avkastning genereras för detaljhandelsföretaget Inköp, ‘styling’, visuell kommersialisering och distributionsfunktioner verkar inom en organisatorisk enhet. (‘kategoristyrning’) Funktionell inköpsstruktur Inköp är viktigt och rapporterar direkt till högsta ledningen Inköp och orderläggning är oftast separata aktiviteter. Inköp och kategoristyrning utförs centralt medan orderläggning utförs decentraliserat så långt som är möjligt. Planering blir alltmer delegerat till leverantörerna (dvs leverantörs- styrda lager)

Utvecklingen inom handels- och detaljhandelsföretag Föränderliga konsumentbeteenden i europeiska länder: Åldrande befolkning, utveckling mot individualism, fler män shoppar. Ökande inkomstklyftor Ökat antal par där båda har inkomst Ökad exponering mot andra kulturer och integrering av etniska minoriteter Ökat miljömedvetande Ökat intresse för en hälsosam livsstil Detta innebär att den kategoriansvariga/detaljistinköparen ständigt måste skräddarsy sitt produktsortiment till mer specifika och oftast mindre grupper.

Utvecklingen inom handels- och detaljhandelsföretag Annan utveckling…. Koncentrering: Globalisering av konkurrensen och koncentration genom fusioner och företagsförvärv. Internationellt samarbete: Beroende på leverantörernas maktkoncentration söker handelsföretag efter internationalisering som ett alternativ till att väga upp denna utveckling. Egna varumärken: Egna varumärken stödjer bilden av detaljisten samt dess identitet. Att finna lämpliga leverantörer för egna varumärken kommer att bli allt svårare.

Utvecklingen inom handels- och detaljhandelsföretag Mer utveckling… Utrymmesplanering: baserat på detaljerad kostnadsinformation bestämmer detaljister vilken som är den mest vinstgivande butiksplaneringen. Gröna frågor: ekologiska aspekter växer i betydelse (ex. naturliga ingredienser, nedbrytningsbara förpackningar) Information: En det av utvecklingen inom IT har direkt påverkan på konsumenter, medan annan är mindre synlig. Exempelvis: Elektroniska banktjänster Streckkoder Teleshopping

Strategitrender inom försörjningskedjan Modern supply chain management för detaljhandeln baseras på följande koncept: Leverantörsstyrt lager (VMI) Effektiv kundrespons (ECR) Samverkande planering, prognostisering och påfyllnad (CPFR) Elektroniska marknadsplatser Radio frequency Identification Detection (RFID)

Leverantörsstyrt lager (VMI) Leverantörsstyrda lager är ett system för kontinuerlig påfyllning, där detaljhandlaren förser leverantören med detaljerad information som tillåter leverantören att styra och fylla på produkter i butiken eller lagret. Vanligtvis utförs aktiviteter som prognostisering, planering, anmodan och orderläggning av leverantören. Electronic Data Interchange (EDI) är en del av VMI-processen Fördelar med leverantörsstyrda lager Befäster kund-leverantörs-relationen Minskar skeppningskostnader och ledtid Färre mänskliga misstag Förbättrade servicenivåer

Effektiv kundrespons (ECR) ECR är dagligvarubranchens supply-chain-management-strategi som syftar på att eliminera ineffektivitet och icke värdeskapande kostnader, således levereras bättre värde till slutkunderna Den är utformad att omstrukturera dagligvarubranschens försörjningskedja från ett tryckande till ett dragande system, genom att använda IT för e-handel ECR försöker eliminera ineffektivitet genom att introducera strategiska initiativ inom fyra områden: Effektiva butikssortiment Effektiv produktinformation Effektiva reklamkampanjer Effektiv produktpåfyllnad

Effektiv kundrespons (ECR) Program som företagen behöver ha är: Kategoristyrning (d.v.s. styrning av en produktgrupp som en strategisk affärsenhet inom varje butik) Program för kontinuerlig påfyllning (CRP) Ytterliggare stöd behöver man från följande teknik: Streckkoder / Scanner Electronic Data Interchange (EDI) Datorstödd orderläggning (CAO) Genomflödesdistribution / direktleverans till butik Aktivitetsbaserad kostnadsmetod Det största hindret är inte tekniskt utan ledarskap, med chefer som är motvilliga att förändra sina fientligt inställda handelsrelationer till öppna partnerskap

Effektiv kundrespons (ECR) Kategori- styrning Effektivt butiks- sortiment Effektiva pro- duktlanseringar Effektiv kund- respons Effektiva kampanjer Effektiv produkt- påfyllning Aktvitetsbas- erad kostn- adsmetod Streckkoder Scanner Program för kontinuerlig påfyllning Datorstödd order- läggning Electronic Data Interchange Genomflödes- distribution / Direkt till butik Kurnia et al, (2002) 

Samverkande planering, prognostisering och påfyllnad (CPFR) CPFR tillåter samarbete genom försörjningskedjan, genom att använda en uppsättning processer och teknikmodeller. Genom en dynamisk delning av information integreras processer från både efterfråge- och utbudsida, vilket ger en effektiv planering, prognostisering och påfyllning av kundbehov genom hela försörjningskedjan. Fördelar med CPFR: Förbättrad flexibilitet Säkring av produkttillgång Optimerade lager och med dessa förbundna kostnader Förbättrade intäkter och intjäning Förbättrade relationer med handelspartners

Elektroniska marknadsplatser En distinktion kan göras mellan Öppna marknader (tillgängliga för alla) och Privata marknader (endast tillgänglig för medlemmar) En e-marknadsplats blir en plattform för: Kärnan av de kommersiella transaktionerna, vilka kan automatisera och strömlinjeforma hela processen från anmodan till elektronisk betalning Ett samverkande nätverk för produktionsdesign, planering av försörjningskedjan, optimering och ordereffektuering Branschvis produktinformation som slagits samman i en gemensam klassificering och katalogstruktur En miljö i vilken sourcingförhandlingar och auktioner kan ske i realtid En elektronisk gemenskap för att publicera branschnyheter, -information och –evenemang

Radio frequency Identification (RFID) RFID är term som syftar på teknik som använder radiovågor för automatisk identifiering. Auto-ID Center utvecklar ett öppet globalt nätverk (ett skikt inom Internet) vilket kan identifiera vad som helst, var som helst och helt automatiskt Detta nätverk kommer att ge företag i det närmaste perfekt kontroll över försörjningskedjan Om det används brett kan det: eliminera mänskliga misstag vid datainsamling minska lager hålla produkter i lager minska svinn och slöseri frigöra medarbetare till mer värdeskapande arbete förbättra säkerhet

Strategitrender för försörjningskedjan De fyra största utvecklingsområdena visar hur landskapet för den traditionella detaljistinköparen förändras Avancerade system tillåter dem att optimera sin verksamhet i försörjningskedjan Framtida konkurrens i detaljhandeln kommer inte längre att vara mellan enskilda företag, utan snarare mellan företagskluster Forskning visar att utvecklingen mot denna typ av samarbete är problematisk Förtroende mellan partner, ett långsiktigt åtagande och en balansering av risker och belöningar krävs för att nå framgång

Slutsatser Inköpsfunktionen spelar en viktig roll i handelsföretag. I detaljhandelsföretag är inköpspolitik mycket mer integrerad med försäljnings- och marknadsföringspolitik, Företagspolicy är huvudsakligen inriktad på att förbättra omsättning och marginal, medan det sysselsatta kapitalet minskar. Detaljhandel idag är en internationell verksamhet. Avancerade informationssystem tillåter införandet av nya logistikkoncept som leverantörsstyrda lager, effektiv kundrespons, CPFR och elektroniska marknadsplatser.