Länsstyrelseakademien En presentation Nästa bild.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Clinical Research Support Verksamhetsplan Universitetssjukhuset Örebro ÖREBRO LÄNS LANDSTING Vision Vård och vetenskap i samverkan Effektivitet.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Regionala kompetensplattformar - bakgrund
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Folktandvården Norrland
E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Marianne Andrén Projekt- och Forskningsledare Vård och omsorg Centrum för vuxnas lärande Off-e projektet.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Valideringsinfo.se En webbportal för samlad information om validering i Sverige. Yh-myndigheten i samverkan med Högskoleverket, Verket för högskoleservice,
Välkommen till ESF:s seminarium
En plattform för samhällsekonomisk analys
Projektets grundtanke GIS Västra Götaland Kommuner Myndigheter Övriga Allmänhet Organisationer Skolor Förvaltningar.
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Detta är God Vård.
Flexibelt lärande Den studerande i centrum Tingsryds Lärcenter.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Regionstyrelsen
Gemensam Folktandvård i Norrland?
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Strategiska perspektiv på verksamheten
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Samarbetsaktörer & projekt Länets alla 12 kommuner Från ord till handling Energibalanser Energi- effektiviserings- strategier Klimat- och energistrategier.
Föräldrakraft En studie om implementering av ett föräldrastödsprogram i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust Inga-Lill Jakobsson Kontakt:
Kvalitetsarbetet vid BTH
Yhmyndigheten.se. Några av Yh-myndighetens uppdrag Besluta om vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan Besluta om statligt stöd till dessa utbildningar.
Hearing om vård och omsorg om äldre. Utvecklingsområden gällande omsorg om äldre ur ett MAS perspektiv.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
VSSF Strategiplan Augusti VSSF är en del av Svenska Simförbundet (SSF) och vår inriktning framgår av Svenska Simförbundets stadgar.
Futurums verksamhetsidé Futurum ska utveckla och stödja lärande, forskning och kunskapsspridning inom landstingets verksamheter i samverkan med andra aktörer.
Kompetens i samverkan. Utlysning - "Kompetensutveckling för att stärka särskilt utsatta företag, organisationer och geografiska platser i region Övre.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Energiklok Affärsrådgivning Ett verktyg för att skapa framtidens kostnadseffektiva, konkurrenskraftiga och energikloka företag. Startmöte 4 oktober.
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
på personer i behov av hjälp
Pensioner och försäkringar
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Svensk Idrotts Studie- och Utbildningsorganisation
Fokus Yrkesutbildning VO
Nuvab Näringslivsprogram
Omställningen av hälso- och sjukvården
Miljömålen består av tre slags mål
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Regionala Vård- och omsorgscollege
Regionala Vård- och omsorgscollege
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Introduktion till processen för balanserad styrning
Miljömålen består av tre slags mål
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Benchmarking 1 Beskrivning av organisationens ledning och styrning
Tanum
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Länsstyrelseakademien En presentation Nästa bild

Vad innebär Länsstyrelseakademien? •Organisation och plattform för flexibelt lärande inom länsstyrelserna •Anpassat utbildningsutbud •Möjlighet att dela på spetskompetens för intern utbildning Nästa bild

Vad ger länsstyrelseakademien? •Möter länsstyrelsernas behovbehov •Utnyttjar tillgänglig spetskompetensspetskompetens •Sparar resurserSparar resurser •Hög flexibilitetflexibilitet En lösning anpassad till länsstyrelsernas behov och förutsättningar Nästa bild

Vad vill vi uppnå med Länsstyrelseakademien? •Preciserade målPreciserade mål •EffekterEffekter •VisionVision Att etablera en Länsstyrelseakademi bestående av utbildningsorganisation, metodisk och teknisk plattform för flexibel utbildning inom länsstyrelsen som möjliggör spridning av spetskompetens mellan Sveriges länsstyrelser. Nästa bild

Länsstyrelseakademiens aktörer Akademicentrum Styrgrupp Yrkesföreningar Producenter/ Lärare Länslärcentra Studenter Om organisationenNästa bild

Länsstyrelseakademiens delar Akademi databas Akademiportal Kurshemsida Kurspaket Kurspaket Kursadministration Ekonomi Nästa bild

Hur skapas ett kurspaket? Yrkes- föreningen gör en behovs- analys och kravspec En producent samordnar innehåll produktionen Akademi- centrum publicerar och administrerar Nästa bild

Finansiering Grundbidrag från länsstyrelserna Kursavgifter Kursavgifter från enheter Drift och utveckling Länsstyrelseakademien Uppbyggnad och underhåll av kurspaket Lärare/handledare/tele Drift avlänslärcentrum Resp. länsstyrelse Länsstyrelserna ger ett årligt grundbidrag samt bidrag till inledande produktion de första åren. Finansiering därefter i huvudsak genom kursavgifter. Nästa bild

Hur gå vidare? •Pilotprojekt lst O underlag för diskussionPilotprojekt •Förankring och beslut hos länsstyrelserna •Etablera organisation •Inled produktion och kursverksamhet Nästa bild

Länsstyrelseakademien Slut på presentationen

Varför Länsstyrelseakademi? •Behov av kontinuerlig kompetensutveckling •Behov av att ”introducera” nya medarbetare det länsstyrelsespecifika •Behov av utbildning som inte erbjuds på marknaden •Tidspress och brist på pengar prioriterar ned utbildning •Likartade behov på alla länsstyrelser Länsstyrelsen är en kunskapsorganisation där kärnan ligger i det samlade vetandet, lärdomen och insikterna hos dess medarbetare. Åter till ”Vad ger …”

Utnyttjar spetskompetens Länsstyrelsernas verksamhet spänner över många verksamhetsområden. Spetskompetens finns inte tillgänglig på alla länsstyrelser. Samverkan genom Länsstyrelseakademien gör att man kan dela dela spetskompetensen för utbildningsändamål oavsett på vilken länsstyrelse den finns. Åter till ”Vad ger …”

Länsstyrelseakademien gör utbildningen effektiv •KostnadseffektivtKostnadseffektivt •BehovseffektivtBehovseffektivt •ProduktionseffektivtProduktionseffektivt Genom samverkan mellan länsstyrelserna kan utbildningen göras effektiv ur flera olika aspekter. Åter till ”Vad ger …”

Ett kostnadseffektivt sätt att utbilda Åter föregående bild Utförlig kalkyl…

Kostnadsjämförelse Åter föregående bild

Anpassat till behoven •Stöd för alternativa utbildningsformerutbildningsformer •Flexibelt i tiden •Flexibelt i rummet Åter föregående

Vilka utbildningsformer stöder Länsstyrelseakademin? Lokal utbildning Distans realtid Distans oberoende tid Åter föregående

Produktionseffektivt •En producent av kurs för alla länsstyrelser •Effektiv distribution via LstNet •Ajourhållning på ett ställe Åter föregående

Flexibel utbildning •Bedriva studier från valfri plats •Bedriva studier i valfri takt •Bedriva studier på valfri tid •Studera enskilt eller i grupp Åter till ”Vad ger …”

Preciserade mål •Utveckla medarbetarnas kompetens på ett flexibelt sätt och med ändamålsenlig pedagogik •Utveckla utbildningar utifrån länsstyrelsernas behov •Effektivisera verksamheten genom att nyttja enskilda medarbetares spetskompetens för alla länsstyrelsers räkning •Systematiskt utvärdera kurser för effektiv uppföljning och kontinuerlig utveckling av kurserna Åter till ”Vad vill vi …”

Effekter •Stärka länsstyrelsens konkurrenskraft •Höja den allmänna och specifika kompetensen inom länsstyrelsen •Genom att nyttja informations och kommunikationsteknik (IKT) inom utbildningsområdet skapas en kompetentare organisation till lägre kostnader •Enskilda medarbetare skall kunna tillgodogöra sig utbildning på ett mer flexibelt sätt utifrån en anpassad pedagogik •Genom kontinuerliga utvärderingar anpassas kurserna till verksamheternas behov. Åter till ”Vad vill vi …”

Vision (1) •Länsstyrelseakademiens organisation består av 21 st länslärcentrum som var och en ansvarar för följande områden: –Stöd till producent, på den egna länsstyrelsen, vid produktion av utbildning –Stöd till lärare/handledare, på den egna länsstyrelsen, vid genomförande av utbildning –Utvärdering av lokalt genomförd utbildning i regi av LänsstyrelseAkademien –Anordnande av lokal utbildning i regi av LänsstyrelseAkademien –Utbildningsmäkleri och studievägledning – Identifiering av utbildningsbehov –Kontakter med externa utbildningsanordnare Till Vision (2)

Vision (2) •Som ett nav i organisationen finns ett akademicentrum. Här ligger det övergripande ansvaret för verksamheten som består av: –Huvudansvarig ”prefekt” –Samordningsansvar för länslärcentrum –Kontakter med yrkesföreningarna som bistår med behovsanalyser och utbildningsproducenter –Utvecklingsansvar –Drift och produktion •Akademiens plattform består av följande delar: –Nödvändiga mediaformer för paketering, distribution och administration av utbildning –Metoder och modeller för analyser, utveckling, genomförande och uppföljning av utbildning Åter till ”Vad vill vi …”

Organisation för Länsstyrelseakademien Åter till ”…aktörer”

Vad gör akademicentrum? •Prefekt •Samordning lärcentrum •Kontakt yrkesföreningar •Utvecklingsansvar •Drift och produktion •Akademiwebben •Kurs- och utbildningsadminstration Åter till ”…aktörer”

Vad gör ett länslärcentrum? •Sondera utbildningsbehov •Organisera lokal utbildning •Produktion av utbildning •Studievägledning & mäkleri •Information & marknadsföring •Kontakt högskolor Åter till ”…aktörer”

Vad består ett kurspaket av? Personhänvisningar Beskrivning (databas) Audio/Video Studie-/lärarhandledning Kurskompendium Litteraturhänvisningar Länkar Handledning Presentationsmaterial Diskussionsgrupp Utvärdering Uppgifter Åter till ”…delar”

Kursavgifternas fördelning Åter till ”Finansiering”

Mål med pilotprojektet •Produktmål •Förslag till organisation och verksamhet •Exempel och förslag till teknisk lösning •Lämpliga pedagogiska arbetssätt •Skapa processinriktad analys och utvecklingsmodell •Riktlinjer och exempel på kurspaketexempel på kurspaket •Genomföra pilotutbildning •UtvärderingUtvärdering Åter till ”Hur gå vidare?”

Pilotkursen (1) Åter till ”Mål med pilotprojektet”

Pilotkursen (2) Åter till ”Mål med pilotprojektet”

Pilotkursen (3) Åter till ”Mål med pilotprojektet”

Utvärdering •Utbildningsformen fungerar bra •Tydligare studieanvisningar önskas •Viktigt med personlig kontakt •Viktigt att ge studier tid Åter till ”Mål med pilotprojektet”