Www.komiti.fi Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
(Utvidgad) inlärning i arbete Modeller, möjligheter, utvecklingspunkter.
Advertisements

Skolan i rörelse
FinElib-dag 1+1= NOVIA - två kulturer går samman Ulrika Wikström bibliotekschef i Yrkeshögskolan Sydväst.
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
IK-utbildning för lärare Sommarskolan Christina Flemming Kim Vesterbacka.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Centrala innehåll och kunskapskrav
Policy för miljö och hållbar utveckling
Högskoleförberedelse
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
Göteborgs universitet förnyas
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barn- och ungdomspolitiska utvecklingsprogrammet och ungdomsorganisationer Sini Korpinen Generalsekreterare Statens delegation för ungdomsärenden.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
En plattform för samhällsekonomisk analys
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Ramverk för patientmedverkan
Botnia-Atlantica Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå maj 2008 Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
| Världen i besittning Presentation av webbtjänsten Maailmalle.net.
Forskarskolan vid Åbo Akademi – doktoranduppföljning Monica Nerdrum, Lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Det nationella digitala biblioteket
För kunskap och bildning NY TEKNIK I UNDERVISNINGEN Henrik Laurén Forskningens fronter
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Öpu-leden – en väg till akademisk examen Seminarium för samarbetsparter inom Öppna universitetet vid Åbo Akademi / Majlen Saarinen.
Grupp 5 Hur samarbetar lärare, lärocenter och bibliotek i undervisning av informationskompetens?
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Aktiviteter och upplevelser
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Validering Av Livslångt Lärande
Välkommen! Måndag Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi.
Åbo Akademis Arbetsforum - Henriksgatan 1 b Åbo 1 ARBETSFORUMS TJÄNSTER TkF:s egenlärarträff.
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Demens och tidshjälpmedel
Studier på lika villkor vid Yrkeshögskolan Novia Tillgänglighetsprojekt åren Utveckla rutiner – ett Best Practice system, för att.
Finlandssvenskt högskolesamarbete inom nätbaserad utbildning Högskolesamarbete på svenska i Helsingfors © Tore Ståhl / Arcada
Marknadsföring och försäljning
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Elevdemokrati i praktiken
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten.
1 Lärcentrets stöd för studerande och stöd för studierådgivningen STUDS-mötet Tove Forslund
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Informations-, rådgivnings- och handledningstjänster som stöd för livslångt lärande och karriärplanering – livslång handledning Den kontinuerliga förändringen.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Ramverk för patientmedverkan
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Enhetens utvecklingsutvärdering
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi och Öppna yrkeshögskolan vid Yrkeshögskolan Novia
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Målet av energiutbildningsstrategi
Att studera vid öppna universitetet
Presentationens avskrift:

Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11

Bakgrund I samband med Bologna-processen förnyades målen för läroplaner, examina och studieavsnitt genom en definition av de kompetenser som utbildningen strävar efter att svara på. Genom att utveckla innehåll och undervisningsmetoder kan man skaffa centrala akademiska kompetenser. Genom metoder för nätbaserad undervisning kan man lära sig bl.a. allmänna beredskaper för inlärning kunskaper för att bedriva forskning kunskaper som behövs i arbetslivet att svara på de krav som ställs av informationssamhället 2/11

Samarbetsprojekt Kuopio universitet, Åbo universitet och Lärocenter vid Tritonia (Vasa universitet, Åbo Akademi i Vasa, Svenska handelshögskolan) Genomförs under åren I samarbete med inkallade pilotprojekt Ansvarsfördelning Kompetenser: Åbo universitet Omfattning: Kuopio universitet Statistikföring: Tritonia 3/11

Mål att i anknytning till Bologna-processen främja transparensen i nätbaserad universitetsundervisning att som stöd för undervisningsplanerna ta fram information om hur olika former av nätbaserade studier främjar utvecklingen av allmänna akademiska kunskaper och kunskaper som behövs i arbetslivet att skapa grunder för omfattningen av undervisnings- och studiemetoder som allmänt används i nätbaserad undervisning och ta fram exempel på god praxis utveckla statistikföringen av nätbaserad undervisning med hjälp av definierade arbetssätt kring nätbaserade studier och deras omfattning 4/11

Kompetenser Information om hur olika former av nätbaserade studier främjar utvecklingen av allmänna akademiska kunskaper tas fram som stöd för arbetet med undervisningsplaner vid universiteten Undervisningsplanerna görs mer transparenta genom att definiera de kompetenser som uppnås vid nätbaserade studier och genom att göra dem till en del av målen i undervisningsplanerna Handledningsmetoder för studerande som stöd för att uppnå kompetenserna utvecklas och utvärderas 5/11

Omfattning Kvaliteten på arbetet med planering och förverkligande av omfattningen på nätbaserad undervisning främjas Grunderna för omfattningen utvecklas och utvärderas Modeller för god praxis för omfattningen skapas Instruktioner för hur studerande kan planera användningen av sin tid utarbetas De osynliga nätbaserade studierna görs synliga Jämförbarheten mellan nätbaserad undervisning och traditionell kontaktundervisning förbättras 6/11

Statistikföring Grunder för statistikföring av nätbaserad undervisning utarbetas Fungerande praxis utvecklas och utvärderas för estimering av mängden nätstudier och –undervisning och statistikföring av verksamheten Mellan fakulteter och universitet främjas kursernas jämförbarhet och utbytbarhet Grunder skapas för hur tillförlitliga uppföljningsdata om utvecklingen av den virtuella undervisningen kan samlas universitetsvis och på riksomfattande nivå 7/11

Målgrupper Lärare Ansvariga för undervisning (kurser, ämnen, utbildningsprogram) Stödpersoner för nätbaserad undervisning och experter Personer som leder och planerar undervisningen vid universitet Indirekt studerande 8/11

Utbildning under 2006 långvarig pilotutbildning (inkallade pilotdeltagare) Valet av pilotdeltagarna (7 st.) baserar sig på mångfald vetenskapsområde språk omfattning skede i studierna antal studerande genomföringssätt graden av virtuell verksamhet Pilotverksamheten består av att planera, genomföra och utvärdera egen undervisning med hänseende på kompetenser, omfattning och statistikföring 9/11

Utbildning under 2007 kortvarigare utbildning, öppen för alla nytta dras av resultaten från pilotutbildningen presentationer vid riksomfattande seminarier och konferenser lokala utbildningar 10/11

Kuopio universitet (koordinator) Sari Tervonen, Kirsi Levänen, Åbo universitet Matti Lappalainen, Tuire Palonen, Lärocenter vid Tritonia Sari Tarvonen, Katri Rintamäki, Kontaktuppgifter 11/11