En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Utvärderingens resultat. Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Förutsättningar i form av: • krav i arbetet • relation.
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Policy för miljö och hållbar utveckling
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Individuellt utvecklingssamtal - mall
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Processorienterat förbättringsarbete
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Kjerstin Larsson Forskningsledare
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Intressenter OL108A.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ramverk för patientmedverkan
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
Kommunikatören.
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Kommunikation och samspel
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
FAS 05 FÖRNYELSE- ARBETSMILJÖ- SAMVERKAN.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
2011 Replik AB Den vertikala linjen betonar Affärsplaner Mål och prioriteringar Ansvarsgränser Rutiner och instruktioner Roller, befattningar Den horisontella.
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Ett aktivt medarbetarskap
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Beställning av tjänster
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Personalpolitisk inriktning
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Case – Sjukfrånvaro Vimmerby kommun
Hälsofrämjande arbetsplats
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
Möjlighet till Egen Kraft!
Enig ledning som skickar samma signaler
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Ramverk för patientmedverkan
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
Coaching.
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Workshop Arbetsplatslärande.
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Verktyget Utmärkelsen….
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet Per-Erik Ellström Linköpings universitet www.liu.se

Effektiv verksamhet – en fråga om kompetens och lärande Att man möter (eller överträffar) olika intressenters krav/förväntningar på resultat Att verksamhetens förmåga att utföra sin uppgift förbättras över tid genom ett organisatoriskt lärande Att chefer och medarbetare utvecklas genom arbetet både i sin yrkesroll och som personer

Vad avses med kompetens? en individs (eller grupps) potentiella handlingsförmåga närmare bestämt, förmågan att framgångsrikt (enligt egen eller andras bedömning) utföra ett visst arbete

Kompetens är mer än kunskaper... manuella färdigheter kunskaper och intellektuella färdigheter attityder, värderingar, engagemang personlighetsmässiga förutsättningar sociala färdigheter, t ex samarbets-förmåga, ledarskaps- och kommunika-tionsförmåga

Två huvudtyper av kompetens utförandekompetens, dvs. att kunna utföra ett arbete i enlighet med vissa föreskrifter eller rutiner utvecklingskompetens, dvs. att kunna ta initiativ till och/eller medverka i utveckling av ett arbete eller av vissa arbetsuppgifter

Skilj mellan kompetens och kvalifikation Formell kompetens Efterfrågad kompetens Nyttjad kompetens Den kompetens som arbetet kräver Faktisk kompetens  Per-Erik Ellström

Lärande - en definition Lärande innebär varaktiga förändringar av en individs (en grupps eller en organisations) kapacitet (kompetens) som ett resultat av de erfarenheter som individen (gruppen, organisationen) gör genom sitt handlande och samspel med omgivningen

Lärande - en definition (forts.) lärande är en kontinuerligt pågående process som kan vara avsiktligt planerad, men som ofta är omedveten och oplanerad: lärandets resultat/konsekvenser kan vara positiva i form av t ex utvidgad eller ökad kompetens: men även negativa i form av t ex passivisering, underordning eller försämrat självförtroende

Lärande sker inte bara genom utbildning formell utbildning (t.ex kurser) icke-formell utbildning (seminarier, arbetsplatsträffar, handledning etc.) informellt lärande (vardagslärande) i och genom det dagliga arbetet 9

Utbildning leder inte med automatik till kompetensutveckling Stödsystem för lärande: ledarskap (”management attention”), mötesplatser, handledning Ökad individuell/kollektiv kompetens = förmåga att utföra och utveckla arbetet, (kunskap i handling, ”job performance”) Kunskaper, färdigheter, förhållningssätt Utbildning på eller utanför arbetsplatsen Kunskapsanvändning och fortsatt lärande i det dagliga arbetet (informellt lärande) Lärandemiljö

Lärandemiljön beror på hur vi utformar arbetsorganisationen Aktiv, flexibel problemlösande personal Aktiv utvecklings- inriktad stödjande ledning Aktiv detaljstyrande ledning Passiv regelstyrd rutiniserad personal Traditionell organisation Kunskapsbaserad organisation  Per-Erik Ellström

X X X X X X X X X X X X Visioner/Mål Krav från kunder/ brukare Regler Lagar Avtal X X X X X X Resurser  Per-Erik Ellström

Typer av lärande/lärandenivåer Aspekt av lärande situationen Uppgift Given Given Given Ej given Metod Given Given Ej given Ej given Resultat Given Ej given Ej given Ej given (1) (2) (3) (4) Bemästrings-lärande Produktivt lärande Metodstyrt Produktivt lärande Problemstyrt Kreativt lärande  Per-Erik Ellström

Möjligheterna till lärande och utveckling beror på hur vi arbetar Fyra handlingsnivåer: reflekterande handlande kunskapsbaserat handlande; regelbaserat handlande; rutiniserat handlande 14

Lärandecirkel 7 1 6 2 5 3 4  Hur ska vi fortsätta arbeta? Hur arbetar vi idag? Vad är positivt/negativt? 6 Reflektera över hur det har gått 2 Varför arbetar vi som vi gör? 5 3 Pröva den nya lösningen Vilka alternativ finns? Hur kan man göra istället? 4 Förslag till nytt arbetssätt Utveckla den nya lösningen  Per-Erik Ellström 15

Faktorer som främjar lärande i och genom det dagliga arbetet 1. Delaktighet i planering, utförande och utvärdering av arbetet Att man har (och upplever sig ha) ett tillräckligt handlingsutrymme Att fel och misstag (avvikelser) utnyttjas som viktiga källor till lärande 4. Att det finns socialt stöd och man får konstruktiv feedback (återkoppling) på sina arbetsinsatser 16

5. Att det finns en kultur som utmärks av: öppenhet och tillit snarare än rädsla eller ängslan en betoning av initiativ och risktagande en tolerans för olikheter, osäkerhet och fel uppmuntran av alternativtänkande och (om-)prövning av etablerade tanke- och arbetssätt Att verksamheten leds och organiseras för att ge balans mellan produktionens logik och utvecklingens logik – detta kräver tid, men också intresse för och kompetens att arbeta med individ- och verksamhetsutveckling. 17