Projektkommunikation – en viktig kraft för förnyelse i byggsektorn

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Advertisements

Nödvändiga perspektivskiften
Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
Hållbart samhällsbyggande i världsklass
Nordisk slutkundsmarknad
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Organisera vattentjänsterna för framtiden
Att söka och förvalta kunskap
1.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Ett arbete med att etablera
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
KnowledgeCare Effektiv kunskapshantering och lärande i kunskapsintensiva verksamheter.
Tekniken i människans tjänst – hur hittar man balansen?
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Göteborgs universitet förnyas
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Kvalitet i grundutbildningen1
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
”Hur GIS mötte BIM” eller ”hur fungerar teknikstödda förändringsprocesser?” Henrik Linderoth Professor i BIM och ICT i byggandet
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Inköp har blivit allt viktigare Inköp är ofta mer än 75% av kostnaderna Behov att ompröva etablerade inköpssätt.
Storstockholms brandförsvar
Följeforskning CEDIF Styrgruppsmöte inno Scandinavia AB Riddargatan Stockholm Tel; Fax;
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Nätverk i ett globalt perspektiv Martin Granholm
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
2011 Replik AB Den vertikala linjen betonar Affärsplaner Mål och prioriteringar Ansvarsgränser Rutiner och instruktioner Roller, befattningar Den horisontella.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Karlstad Kurprojektet – En möjlighet till samverkan! Ett led i regeringens psykiatrisatsning.
Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark
NEA Seminarium 7 december 2004
1. Vad är egentligen GIS ? GIS Attityder Förmåga hos användaren OrganisationTeknik Doktrin/Strategi EtikArbetsmetoder Information.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Finansiell samordning
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
Att införa nya IT-stöd utan trassel - utmaning eller utopi? Thomas Lind Uppsala universitet Institutionen för informationsteknologi.
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Så har det gått för oss piloter Erfarenheter från produktionssättning av Ladok
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
1 Projektet Study Destination Sweden. 2 Vad är Study Destination Sweden (SDS)? Ett projekt som drivs av Svenska institutet och 31 universitet och högskolor.
Centrum för byggeffektivitet Tina Karrbom Gustavsson.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
”Projects are about People”
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
National Assessment Sweden: Age Org. Perspective
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
National Assessment Sweden: Man- Org. Perspective
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
Presentationens avskrift:

Projektkommunikation – en viktig kraft för förnyelse i byggsektorn Tina Karrbom Gustavsson Kungliga Tekniska Högskolan (KTH)

Byggprojektet – ett skapande kaos? Projektorganisation med olika professioner, målsättningar och traditioner Förändringar under projektets gång – krav på olika kompetenser Olika yrkesjargonger, kulturer och värderingar Byggprocessen en stafett med växlingar vid ansvarsgränser Höga krav på effektiv projektkommunikation En projektorganisation med olika professioner, målsättningar och traditioner - arkitekter, konstruktörer, projektledare, projektörer, ekonomer, yrkesarbetare mm. Förändringar i projektgruppen då olika kompetenser krävs under projektets genomförande Projektdeltagarna har oftast olika yrkesjargonger, olika kulturer och värderingar och är anställda i olika företag Byggprocessen som en stafett där stafettväxlingar sker vid ansvarsgränser Ett lyckat resultat kräver därför effektiv projektkommunikation

Utmaningar för effektiv byggprocess Kombinera kompetenser Lära av erfarenheter Se, förstå och kommunicera helheter Skapa förtroendefulla relationer Balansera innovation och kontroll Kommunikation – inom och mellan projekt

En vetenskaplig studie av... ...Projektkommunikationens roll i byggprojekt ...IT i det organisatoriska sammanhanget

En vetenskaplig studie i tre steg En fallstudie av ett aktuellt byggprojekt – KI Aula i Solna En enkät om IT i byggindustrin, ”IT-Barometern 2011 En analys av möjligheter och hinder för effektiv projektkommunikation

Förnyelse genom samverkan Byggprojektet har många gränser – juridiska, ansvar, faser i byggprocessen etc Förmågan att överskrida gränser och skapa förtroende är avgörande för framgång Samverkan över gränser – partnering Kräver specialistkompetens – partneringledare Genomarbetad mötesstruktur – ett nödvändigt ramverk Byggprojektet har många gränser - juridiska gränser i kontraktet, ansvarsgränser, gränser mellan faser i byggprocessen, fysiska gränser (kontor, byggarbetsplats). Förmågan hos projektledare och medarbetare att överskrida gränser och skapa förtroende är avgörande för framgång. Förnyelse genom medvetna samverkanssatsningar - partnering Viktigt med specialistkompetens - partneringledare En genomarbetad mötesstruktur är ett nödvändigt ramverk samverkan

Förnyelse, samverkan, gränsöverskridande Tvärprofessionella fokusgrupper – kombinerar kompetenser Delat operationellt ansvar – projektet i centrum för bästa resursanvändning Gemensam lokalisering – informell kommunikation och lärande genom gemensamt projektkontor

IT-användningen 2011 IT-användningen ökar trendmässigt Effektiviserar befintliga arbetsmetoder och rutiner IT används allt mer för kommunikation och informationsutbyte Upplevd nytta en förutsättning för användning

Uppkoppling mot Internet Andel anställda på arbetsplatser med uppkoppling

Förnyelse genom BIM Ökat informationsutbyte genom byggnadsinformationsmodeller (BIM) BIM – byggnaden modelleras i datormiljö Används under hela byggprocessen för informationshantering, avstämning, demonstrationer, virtuella visningar mm BIM ökar tydligt hos arkitekter och tekniska konsulter – i mycket lägre tempo hos byggföretag

IT-investeringars förändringar

IT-utveckling, nuläge Utvecklingen sker i små steg baserat på enskilda individers initiativ En begränsad grupp experter kan finnas på central nivå Nyttan uppstår många gånger senare i processen Utvecklingen går olika fort hos olika aktörer vilket skapar kommunikationsproblem

IT-utveckling, framtid Framtida investeringar fokuserar främst på att öka det ”tekniska” och det ”administrativa” – göra samma sak snabbare Framtida investeringar är inte tänkta för att utveckla verksamheten genom att göra saker på nya sätt – vara innovativ

Möjligheter och hinder IT-utveckingen driver förnyelse, samverkan och BIM Nya roller, t.ex. samverkansledare och BIM-samordnare Syftet med samverkan och BIM är att öka kommunikationen och integrationen Risk: Fler roller gör projektet mer komplext och svårare att överblicka Risk: Fokus på egen avgränsade del - inget ansvar för helheten

Vetenskapliga resultat/källor Karrbom Gustavsson, T. (Red.) (2011) Byggsektorns förmågor. TRITA-FOB-Rapport 2011:4. Avdelningen för Projektkommunikation, KTH, Stockholm Karrbom Gustavsson, T. & Gohary, H. (2012) Boundary action in construction projects: new collaborative project practices. International Journal of Managing Projects in Business. 5:3 Karrbom Gustavsson, T., Samuelson, O. & Wikforss, Ö (2012) Organizing IT: Present state and future challenges in Sweden. Journal of Information Technology in Construction (ITcon), Vol. 17, pg. 520-534 Samuleson, O. (2012). IT-Barometern 2011 En mätning av bygg- och fastighetssektorns IT-användning TRITA-FOB-Rapport, 2012:1 (http://kth.divaportal.org/smash/searchlist.jsf?searchId=2)