Projektkommunikation – en viktig kraft för förnyelse i byggsektorn Tina Karrbom Gustavsson Kungliga Tekniska Högskolan (KTH)
Byggprojektet – ett skapande kaos? Projektorganisation med olika professioner, målsättningar och traditioner Förändringar under projektets gång – krav på olika kompetenser Olika yrkesjargonger, kulturer och värderingar Byggprocessen en stafett med växlingar vid ansvarsgränser Höga krav på effektiv projektkommunikation En projektorganisation med olika professioner, målsättningar och traditioner - arkitekter, konstruktörer, projektledare, projektörer, ekonomer, yrkesarbetare mm. Förändringar i projektgruppen då olika kompetenser krävs under projektets genomförande Projektdeltagarna har oftast olika yrkesjargonger, olika kulturer och värderingar och är anställda i olika företag Byggprocessen som en stafett där stafettväxlingar sker vid ansvarsgränser Ett lyckat resultat kräver därför effektiv projektkommunikation
Utmaningar för effektiv byggprocess Kombinera kompetenser Lära av erfarenheter Se, förstå och kommunicera helheter Skapa förtroendefulla relationer Balansera innovation och kontroll Kommunikation – inom och mellan projekt
En vetenskaplig studie av... ...Projektkommunikationens roll i byggprojekt ...IT i det organisatoriska sammanhanget
En vetenskaplig studie i tre steg En fallstudie av ett aktuellt byggprojekt – KI Aula i Solna En enkät om IT i byggindustrin, ”IT-Barometern 2011 En analys av möjligheter och hinder för effektiv projektkommunikation
Förnyelse genom samverkan Byggprojektet har många gränser – juridiska, ansvar, faser i byggprocessen etc Förmågan att överskrida gränser och skapa förtroende är avgörande för framgång Samverkan över gränser – partnering Kräver specialistkompetens – partneringledare Genomarbetad mötesstruktur – ett nödvändigt ramverk Byggprojektet har många gränser - juridiska gränser i kontraktet, ansvarsgränser, gränser mellan faser i byggprocessen, fysiska gränser (kontor, byggarbetsplats). Förmågan hos projektledare och medarbetare att överskrida gränser och skapa förtroende är avgörande för framgång. Förnyelse genom medvetna samverkanssatsningar - partnering Viktigt med specialistkompetens - partneringledare En genomarbetad mötesstruktur är ett nödvändigt ramverk samverkan
Förnyelse, samverkan, gränsöverskridande Tvärprofessionella fokusgrupper – kombinerar kompetenser Delat operationellt ansvar – projektet i centrum för bästa resursanvändning Gemensam lokalisering – informell kommunikation och lärande genom gemensamt projektkontor
IT-användningen 2011 IT-användningen ökar trendmässigt Effektiviserar befintliga arbetsmetoder och rutiner IT används allt mer för kommunikation och informationsutbyte Upplevd nytta en förutsättning för användning
Uppkoppling mot Internet Andel anställda på arbetsplatser med uppkoppling
Förnyelse genom BIM Ökat informationsutbyte genom byggnadsinformationsmodeller (BIM) BIM – byggnaden modelleras i datormiljö Används under hela byggprocessen för informationshantering, avstämning, demonstrationer, virtuella visningar mm BIM ökar tydligt hos arkitekter och tekniska konsulter – i mycket lägre tempo hos byggföretag
IT-investeringars förändringar
IT-utveckling, nuläge Utvecklingen sker i små steg baserat på enskilda individers initiativ En begränsad grupp experter kan finnas på central nivå Nyttan uppstår många gånger senare i processen Utvecklingen går olika fort hos olika aktörer vilket skapar kommunikationsproblem
IT-utveckling, framtid Framtida investeringar fokuserar främst på att öka det ”tekniska” och det ”administrativa” – göra samma sak snabbare Framtida investeringar är inte tänkta för att utveckla verksamheten genom att göra saker på nya sätt – vara innovativ
Möjligheter och hinder IT-utveckingen driver förnyelse, samverkan och BIM Nya roller, t.ex. samverkansledare och BIM-samordnare Syftet med samverkan och BIM är att öka kommunikationen och integrationen Risk: Fler roller gör projektet mer komplext och svårare att överblicka Risk: Fokus på egen avgränsade del - inget ansvar för helheten
Vetenskapliga resultat/källor Karrbom Gustavsson, T. (Red.) (2011) Byggsektorns förmågor. TRITA-FOB-Rapport 2011:4. Avdelningen för Projektkommunikation, KTH, Stockholm Karrbom Gustavsson, T. & Gohary, H. (2012) Boundary action in construction projects: new collaborative project practices. International Journal of Managing Projects in Business. 5:3 Karrbom Gustavsson, T., Samuelson, O. & Wikforss, Ö (2012) Organizing IT: Present state and future challenges in Sweden. Journal of Information Technology in Construction (ITcon), Vol. 17, pg. 520-534 Samuleson, O. (2012). IT-Barometern 2011 En mätning av bygg- och fastighetssektorns IT-användning TRITA-FOB-Rapport, 2012:1 (http://kth.divaportal.org/smash/searchlist.jsf?searchId=2)