Utvärderingens resultat. Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Förutsättningar i form av: • krav i arbetet • relation.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Mål med samverksanssystemet
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Coachande ledarskap som mentor
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Patientenkät sommaren -13
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Byggcheferna – rätt fack för dig som är ledare i byggbranschen.
Sidas attitydmätning om utveckling och bistånd 2008 Magnus Liljeström Vokativ Ab.
Problemsnack eller bygga lösningar.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Migrationsverket - Asyl, besök, bosättning, medborgarskap medarbetare
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Syftet med en personlig handlingsplan
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Läroplansträff Välkomna.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Hållbar Utveckling Vad är det?.
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
Lyckad träning Hur?.
LEDARNA SVERIGES CHEFSORGANISATION
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
JOBBET SOM FRISKFAKTOR Alltid varit betydelsefullt..... yrkesstolthet haft mening... men de psykosociala verksamhetsfrågorna har ändrat karaktär.
Att tala lön med sin chef
Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.
Anställningsintervjun
Medarbetarundersökning 2012
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Välkommen till Strands BK´s upptaktsträff :30 Startar vi med en process 10:45Grunder i spärrspel 12:00 SISU bjuder på lunch på Hot Chili 13:00Första.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Hälsofrämjande arbetsplats
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Utvärdering av workshop - Future Living Vilken grupp tillhörde du? NamnAntal% Byggteknik & Affärsmodeller för framtida bostäder 637,5 Energi och flödeseffektivitet.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Hållbara chefer – hållbara arbetsplatser? Robert Holmberg Institutionen för psykologi Lunds universitet.
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Workshop Arbetsplatslärande.
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Medarbetarundersökning 2018
Presentationens avskrift:

Utvärderingens resultat

Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Förutsättningar i form av: • krav i arbetet • relation till egen chef • socialt stöd och klimat – har samband med hållbarhet (förklarar 9-26% av variationen i olika indikatorer på hållbarhet). • Individuella aspekter • självförtroende • social kompetens – ökar den förklarade variationen med ytterligare 3-17% i sex av åtta indikatorer

Hypoteser Förutsättningar Rimlig kravnivå Högt inflytande Högt stöd från chef och kollegor Utvecklande och rättvist ledarskap Uppmuntran från egen chef Positivt socialt klimat Innovationsklimat Låg ojämlikhet Hög personalinriktning Hållbarhet hos chefer Psykiskt välbefinnande Låg utmattning, cynism och ineffektivitet Hög energi, engagemang och flow God allmänhälsa Inga negativa effekter på privatliv Vilja att fortsätta som chef Individuella aspekter av chefsrollen Mastery/måluppfyllelse Self-efficacy - identifiera förändringsbehov och sätta upp mål - få med sig medarbetare - lösa problem Social kompetens - etablera nätverk - social skicklighet - påverka andra - hög rollklarhet - låg rollkonflikt - KASAM Programmet Sekundär intervention, dvs med fokus på individer som löper risk att utveckla symptom - Kunskaper - Färdigheter Ledarutveckling: fokus på färdigheter och att tydliggöra chefsroll

Resultat Förutsättningar Rimlig kravnivå Högt inflytande Högt stöd från chef och kollegor Utvecklande och rättvist ledarskap Uppmuntran från egen chef Positivt socialt klimat Innovationsklimat Låg ojämlikhet Hög personalinriktning Hållbarhet hos chefer Psykiskt välbefinnande Låg utmattning, cynism och ineffektivitet Hög energi, engagemang och flow God allmänhälsa Inga negativa effekter på privatliv Vilja att fortsätta som chef Individuella aspekter av chefsrollen Mastery/måluppfyllelse Self-efficacy - identifiera förändringsbehov och sätta upp mål - få med sig medarbetare - lösa problem Social kompetens - etablera nätverk - social skicklighet - påverka andra - hög rollklarhet - låg rollkonflikt - KASAM Programmet Sekundär intervention, dvs med fokus på individer som löper risk att utveckla symptom - Kunskaper - Färdigheter Ledarutveckling: fokus på färdigheter och att tydliggöra chefsroll

Feedback och lärande Distansering Insatser som stärker individen (ledarutveckling) + norm om hur organisation bör fungera Stödjande miljö Ökat självförtroende Ökad social kompetens Nya initiativ Hållbarhet Miljö som inte motsvarar normen Nya initiativ frustreras Chefssituation Jag blir helt, jag blir rundad hela tiden... jag har fått en information och så meddelar jag att "ni gör så här och så här". Så säger alla: "men för fan så där kan det ju inte vara". "Jo men det är den informationen jag har fått"... Så går det ett tag och så kommer [närmsta chefen] och dementerar på ett eller annat sätt. Bara nämen så var det inte, utan så här, och så här, ja men vad händer med mig då? Då försvinner jag ytterligare ett steg från sidan. Så det är dilemmat att jag har inte tillåtits att få vara chef heller.

Feedback och lärande Distansering Insatser som stärker individen (ledarutveckling) + norm om hur organisation bör fungera Stödjande miljö Ökat självförtroende Ökad social kompetens Nya initiativ Hållbarhet Miljö som inte motsvarar normen Nya initiativ frustreras Chefssituation

Feedback och lärande Distansering Insatser som stärker individen (ledarutveckling) + norm om hur organisation bör fungera Stödjande miljö Ökat självförtroende Ökad social kompetens Nya initiativ Hållbarhet Miljö som inte motsvarar normen Nya initiativ frustreras Chefssituation Det här att hitta sig själv, värdera sig själv..se sina bra sidor, även begränsningar utan att för den skull nedvärdera sig som person..inse att jag har ett värde..dom andra börjar faktiskt också att inse det, markera min position för andra, inte backa för att vara serviceminded... vinner man också i respekt

Feedback och lärande Distansering Insatser som stärker individen (ledarutveckling) + norm om hur organisation bör fungera Stödjande miljö Ökat självförtroende Ökad social kompetens Nya initiativ Hållbarhet Miljö som inte motsvarar normen Nya initiativ frustreras Chefssituation

Feedback och lärande Distansering Insatser som stärker individen (ledarutveckling) + norm om hur organisation bör fungera Stödjande miljö Ökat självförtroende Ökad social kompetens Nya initiativ Hållbarhet Miljö som inte motsvarar normen Nya initiativ frustreras Chefssituation..jag tar besluten utan att gå och fråga min chef, eller gå högre upp. Kommer och säger nu har jag gjort såhär... Chef:... våra redskap, vad behöver vi som chef? Det ska vara tydlighet, jag ska veta mina ramar, vad har jag för befattning, vad har jag för befogenheter, alltså sånt där har ju inte varit uttalat.... Jag håller på och skaffar dem nu. Intervjuare: På vilket sätt då? Chef: Ja, genom diskussioner med [min chef], och jag ställer krav.

Feedback och lärande Distansering Insatser som stärker individen (ledarutveckling) + norm om hur organisation bör fungera Stödjande miljö Ökat självförtroende Ökad social kompetens Nya initiativ Hållbarhet Miljö som inte motsvarar normen Nya initiativ frustreras Chefssituation

Feedback och lärande Distansering Insatser som stärker individen (ledarutveckling) + norm om hur organisation bör fungera Stödjande miljö Ökat självförtroende Ökad social kompetens Nya initiativ Hållbarhet Miljö som inte motsvarar normen Nya initiativ frustreras Chefssituation Jag lärde mig jättemycket på det där programmet och det kändes som att man utvecklades varje gång. Och jag fick någon sorts bild av hur man skulle vara liksom, hur man skulle kunna lösa det här, inte världsproblemen men ledarskapsproblem, och så, ja, så kommer man hit och så bara [smäller ihop händerna]. Rakt in i väggen bara, ingen intresserad ens, så att det blev lite bakslag tycker mer att jag har fått upp ögonen för andras, kanske brister eller oförmögenhet att säga nej..inte tidigare hade sett kanske..nog snarare tydligare syn på hur vi bedriver vårt dagliga arbete, hur vi kanske blir på vissa områden hos oss när en chef inte säger nej och delegerar...insikten i ledarskapet har kommit där... känns som att man, i och med kursen, ligger lite före, ser saker på annat sätt.

Feedback och lärande Distansering Insatser som stärker individen (ledarutveckling) + norm om hur organisation bör fungera Stödjande miljö Ökat självförtroende Ökad social kompetens Nya initiativ Hållbarhet Miljö som inte motsvarar normen Nya initiativ frustreras Chefssituation

Självförtroendets dynamik • Programmets resultat – Kunskaper om chefsroll, verktyg och förutsättningar – Ökat självförtroende • Självförtroende i sitt sammanhang – Ökas av lyckade försök till förändring – Ökas av förklaring av misslyckaden -> distans • Frågor – Vilken kunskap är handlingsbefrämjande? – I vilken organisatorisk kontext? – Vad ger hållbarhet i de mer problematiska ledarskapskontexterna?

Vilka kunskapstillskott ger studien? • Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Program av denna typ bidrar i någon utsträckning till hälsosamma ledarskapsroller (och i förlängningen till hållbarhet)

Diskussion • KASAM som teori för att utveckla hållbarhet? • Både förutsättningar och individuella aspekter har samband med hållbarhet, både primära och sekundära interventioner kan behövas. • Hur involvera det sociala systemet? • Ledarutveckling och ledningsutveckling • Rätt målgrupp? Identifiera grupper som är i ”riskzonen”.