SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Välkommen till Östersund! Arbetsmöte 16-17 februari 2010. I samarbete med Länsstyrelsen Jämtland.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Advertisements

Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Socialstyrelsens tillsyn
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Reviderad förordning stöd till kommersiell service Gäller från 1 januari 2012.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Jönköping 27 februari 2012 Sociala företag behövs! - och vad behöver sociala företag 1.
Post- och telestyrelsen Stickprovsmätningar av mobiltäckning Christian Höglund.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Uppdrag att stärka utveckling av lokal service Syfte: Ökad tillgänglighet till service i gles- och landsbygder.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Hållbar service i Västerbotten
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Pilotkommuner för serviceutveckling - vad erbjuds och vad krävs?
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
SoRAD: A BRIEF OVERVIEW SoRAD: Alkohol och droger bland unga Utvecklingen av alkohol- konsumtionen under åren Utvecklingen av alkohol- konsumtionen under.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Ny E-tjänst för Nyps
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Företagens villkor och verklighet Tillväxtmöjligheter och tillväxthinder för svenska små och medelstora.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket 1 Sverige – ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Programmet för lokalt och regionalt tillväxtarbete – Med fokus på lärande Hur, och vad lär vi oss av utvecklingsprojekt.
Årsbokslut för svensk turism 2013
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Bredbandsutredningen1 Uppdraget Direktiv: –Regionalt nät; Medel och villkor –Ge förslag på nationellt infrastrukturprogram –Tidplan; 1 mars 2000.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Prognos över arbetsmarknadsutsikterna i Stockholms län
Blekinge Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? Vilket speciellt resmål eller plats skulle ni helst åka till i Sverige.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Varför skapa hållbar service? ”Utan service inga företag. Utan företag ingen service”
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Verksamhetsidé Ung Företagsamhet arbetar, genom utbildningskoncept för skolan, för att Sverige ska få fler företagare och företagsamma medborgare. stimulerar.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Från Arjeplog till Malmö Kontor på 9 orter Cirka 350.
REGLAB – en mötesplats för regional utveckling. Vi möts – vi lär – vi gör  Fokus: Regional utveckling  Lärande, analys, benchmarking Medlemmarnas behov.
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Regionalt serviceprogram Jämtlands län Tre insatsområden Nya tekniska lösningar Tillgänglighet Samordning för en god service.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Patientsäkerhetssatsning 2013 Öppenvårdsförsäljning av antibiotikarecept Riket och alla län
Varför har vi redan lov? Det var ju just jullov!
Etableringsreformen - Hur har det gått?. Reformen Började gälla den 1 december 2010 Syftar till att påskynda nyanländas etablering i arbets- och samhällslivet.
:58 Hjälp oss att göra ST bättre1 Response Log.
Patentansökningar per miljoner invånare år 2002, topp 15 regioner i EU EU-15 Île de France (FR) Västsverige (SE)
Uppföljning av beslut om begränsad subvention för ARB Thord Redman Avdelningschef.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÖNKÖPINGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÄMTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Flyktingsituationen och mottagande av nyanlända Talieh Ashjari.
Extra Företagarpanel September 2010 Hela Sverige September 2010.
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Regionkommun i Dalarna 2019
Antal olyckor januari-november
Antal olyckor januari-december
...mellan arbetsliv och utbildning!
Månadsstatistik till och med april 2017
Förgröningsrådgivning

Presentationens avskrift:

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Välkommen till Östersund! Arbetsmöte februari I samarbete med Länsstyrelsen Jämtland.

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 2 •11 kontor på nio orter I Östersund: Regional samverkan och landsbygdsutveckling Programstöd strufo Nyps-förvaltning Växel Programkontor strufo Mellersta Norrland ESF Mellersta Norrland Totalt ca 60 pers

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 3 Vad har hänt sedan Orsa? •Metodstöd RSP •Planering och programstart 17 miljonerna •Möte med CSF •Antal frågor kring förordningen •Statistik utskickad från Tillväxtanalys •Med mera…

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 4 Lokala servicelösningar Syfte: Stimulera lokalt anpassade servicelösningar som tar hänsyn till varierande förutsättningar och behov, men också om att finna generella metoder som kan fungera i olika delar av landet.

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 5 Tre fokusområden för programmet Lokala servicelösningar 1.Samordning av kommersiell och offentlig service 2.Företagens behov av service 3.Serviceglesa områden Gemensamt 1-3 ”Vi söker projekt som testar nya eller vidareutvecklar befintliga servicelösningar”

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 6 Kriterier för bedömning utifrån angivna tre fokusområden: -hållbara lösningar över tid -näringslivets behov -berörda kommuners medverkan -koppling till regionala serviceprogram och övrigt regionalt tillväxtarbete -hållbar utveckling/tillväxt -generaliserbar kunskap

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 7 Företags behov av service • Varför ta fram ett kunskapsunderlag? • Rapportens innehåll • High-lights från enkätundersökningen och djupintervjuerna • Frågor och reflektioner

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 8 Bakgrund • Internt behov att få kunskap om hur behoven av service ser ut bland företag verksamma i gles- och landsbygd • Få tidigare studier har gjorts på området • Input till framtagandet av programmet Lokala servicelösningar

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 9 Syftet Kartlägga hur servicebehoven ser ut bland företag, både avseende kommersiell och offentlig service, i gles- och landsbygd.

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 10 Rapportens innehåll • Statistisk beskrivning • Enkätundersökning (411 företagare) • Djupintervjuer (företagare och organisationer) • Reflektioner från utförarna samt förslag på åtgärder inom området

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 11 Enkätundersökningen • Telefonintervjuer • Urval på totalt företag – fördelat på olika branscher, storlek och geografisk spridning • Svar från 411 företag som bedriver sin verksamhet i gles- och landsbygd

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 12 Fördelning bransch och geografi SkärgårdSkogslänenFjäll Övriga glesbygds- kommuner Totalt Areella näringar TillverkningHandelTransportByggsektorTurism Övriga tjänster Tot

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 13 Enkätundersökningen - frågorna i. Företagen ombads värdera hur de upplever tillgängligheten till ett antal olika typer av serviceslag ii. Företagen ombads värdera hur viktig tillgången till olika typer av service är för företaget iii. Företagen ombads peka ut och rangordna de tre viktigaste serviceslagen för företaget iv. Öppen fråga – egna förslag på hur den service som företaget behöver skulle kunna bli mer tillgänglig, förbättrad…

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 14 Upplevd tillgänglighet

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 15 Upplevd tillgänglighet • Sämst tillgänglighet upplever sig företagen ha till myndighetsanknutna tjänster, kontanthantering och posttjänster • Små geografiska skillnader • Tillgängligheten till olika tjänster minskar som väntat med avstånd i tid till större tätort framförallt när det gäller drivmedel och bredband

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 16 Hur viktig är olika typer av service?

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 17 Hur viktig är olika typer av service? • Drivmedel och varutransporter värderas högst, följt av hälso- och sjukvårdstjänster och posttjänster • Kontanthantering viktig inom vissa branscher (handel och turism) • Betydelsen varierar främst med bransch – ej geografi • Tillgång till service handlar om en helhetsbild – mångfald i utbudet är viktigt

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 18 Öppna kommentarer • Beslutsfattare, myndigheter, serviceföretag som Posten och banker behöver komma närmare glesbygden för att kunna förstå förutsättningarna för företag i dessa områden • Mer frekventa varutransporter samt fler och billigare alternativ när det gäller leverantörer • Förbättrad tillgänglighet till mobiltelefontäckning och bredband

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 19 Djupintervjuer • Bekräftar till stora delar svaren från enkät- undersökningen SynpunktVikt Butik/Bensinstation Är mycket viktig! I synnerhet tillgång till drivmedel lyfts av samtliga informanter. Vidare framhålls dessa verksamheters betydelse för andra servicelösningar samt rent mentalt; ”Om butiken försvinner dör bygden”. Banktjänster/kontanthant ering Dessa lyfts fram också av många av informanterna – framförallt för vissa näringar/branscher. ”För många småföretag med försäljning är framförallt kontanthantering ett problem. Man får själv åka långa sträckor för att lämna in kontanter och att installera kortterminal är dyrt för små företag”. Varutransporter/posthant ering Lyfts fram av drygt hälften av informanterna.

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 20 Reflektioner från utförarna • Butiken/drivmedelsanläggningen som utvecklingsnod • Det finns inga typiska glesbygdsföretag – lokala servicelösningar bör kanske i vissa fall branschanpassas även om det finns viss service som är generellt viktig • Hitta servicelösningar som underlättar för företag att få tillgång till olika former av kapital

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 21 Reflektioner från utförarna (forts.) • Lärande servicelösningar som ökar företagens kunskaper när det gäller att nyttja modern teknik • Utveckla smarta lösningar för att minska kostnader för logistik i serviceglesa områden • Arbeta mer med såväl systematisk och innovativ upphandling för att skapa långsiktigt hållbara servicelösningar

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 22 Regionala serviceprogram •Serviceprogrammen – läget just nu •Exemplet Jämtlands län •Den framtida mentorsverksamheten •Gruppdiskussion – det praktiska arbetet

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 23 Serviceprogrammen – läget just nu Färdiga program •Blekinge* •Gotland •Halland •Jämtland* •Kalmar* •Kronoberg* •Norrbotten* •Södermanland •Västmanland •Örebro •Östergötland* Ej klara ännu •Dalarna* (utkast / slutet av feb.) •Gävleborg* (utkast / april) •Skåne* (utkast / mitten feb.) •Uppsala (utkast) •V-Götaland* (utkast / maj) •Västerbotten (utkast / mitten feb.) •Värmland (feb /mars) •Jönköping (slutet feb.) •Stockholm (?) •Västernorrland (mars) * Utkast/remiss har lämnats till Tillväxtverket för synpunkter

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 24 Inför programskrivandet: ”De lokala grupperna var mycket angelägna om att delta i programmens framtagande och genomförande” Frågor till gruppdiskussion: •Hur har de lokala grupperna hittills medverkat? •Hur har den kommunala nivån medverkat?

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 25 Föreskrifter •Vårt förslag = inga föreskrifter Vad tycker ni? Tillväxtverkets styrelse kan fatta beslut innan sommaren.

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 26 Förordning •Vårt förslag = översyn börjar nu Era synpunkter och inspel! Längre process. Regeringen beslutar.

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 27 Inkomna synpunkter o frågor •Möjlighet att stödja fler typer av serviceaktörer •Kunna bevilja 85 % investeringsbidrag för ökad tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning •”Transportstöd" till de livsmedelsbutiker och drivmedelsstationer som ligger mest perifert •Servicebidrag under längre tid •1-mils och 3-milsgränserna •Investeringsbidrag för införskaffande av varulager • Hemsändningsbidrag: - samiska sommarvisten - kommunernas bedömningar - gränsdragning hemsändning/hemtjänst - möjlighet att lägga över ansvar på samverkansorgan

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 28 Stöd till kommersiell service - utbetalda medel Totaler Hemsändning Investeringsbidrag Investeringslån Servicebidrag

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 29 Stöd till kommersiell service - beviljade medel Totaler Hemsändning Investeringsbidrag Investeringslån Servicebidrag