Vilka är utmaningarna för sysselsättningspolitiken?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Den parlamentariska socialförsäkrings- utredningens seminarium om arbetslöshets- försäkringen Ulrika Vedin | Enheten för ekonomisk politik och arbetsmarknad.
Advertisements

Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Arbetsmarknaden i samband med finanskrisen
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
Kontakter och ungdomars arbetsmarknadsinträde (IFAU Rapport 2013:20) Lena Hensvik och Oskar Nordström Skans 11 februari 2014.
Att motverka arbetslöshet och utanförskap Anders Forslund SNS, 22 januari
PROGNOS hösten 2011 Arbetsmarknadsutsikter för Kalmar län
Arbetsförmedlingens uppdrag för personer med funktionsnedsättning
För att jobben kan bli fler
Penningpolitisk uppföljning april Lägre ränta nödvändig för att dämpa fallet i produktion och sysselsättning och klara inflationsmålet på två procent.
Arbetsmarknadsprognos våren 2010 Angeles Bermudez-Svankvist 9 juni 2010.
Konjunkturer.
Det Fackliga Löftet Vi lovar och försäkrar att aldrig någonsin under några omständigheter arbeta på sämre villkor eller lägre lön än det vi nu lovat varandra.
Garantiprogrammen med särskild fokus på fas 3
Arbetsförmedlingen Alla människor som söker jobb har något att bidra med på arbetsmarknaden.
Bristande integration, ojämlikhet och utanförskap
De sysselsättningspolitiska reformerna •Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Behovet av en ny skattereform
och hur den påverkar och påverkas av din privatekonomi
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2013.
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Arbetsmarknadsrapport 2013
Internationell Ekonomi
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Arbetsmarknadsdepartementet A&O - temagruppen för arbetsplatslärande och omställning i arbetslivet 3 februari 2011.
Lönerna, krisen och jobben Göran Zettergren Chefsekonom.
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
LÖNEBILDNINGSRAPPORTEN 2014
Presskonferen s 15 februari Reporäntan höjs med 0,25 p.e. Hög tillväxt Inflationstrycket stiger på sikt Gradvis höjning av reporäntan ger en stabil.
Lokal Arbetsförmedling
Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 18 september 2012.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Ansvar och möjligheter Nya Moderaternas Europaplattform.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Arbetsmarknadsprognos hösten 2010 Angeles Bermudez-Svankvist 7 december 2010.
Arbetsmarknadsdepartementet
Penningpolitisk uppföljning december Reporäntan sänks till 2 procent Reporäntan bedöms ligga kvar på samma nivå under 2009 En kraftig sänkning av.
Konjunkturer.
PROGNOS hösten 2014 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Workshops Finsam maj 2012 Per Skoog Strateg
KONJUNKTURLÄGET 18 december 2009 Kerstin Hallsten.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
KONJUNKTURLÄGET 1 september 2010 Peter Svensson. Slutsatser Svensk BNP har lagt in en högre växel Uppgången är bred BNP-tillväxt 2010: 4,3 (3,7) 2011:
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2010 Kerstin Hallsten. Slutsatser Produktionen har börjat öka Tidig återhämtning på arbetsmarknaden Tjänstesektorn viktig i återhämtningen.
KONJUNKTURLÄGET 31 MARS 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Tillväxten dämpas från rekordhög nivå Konsumtion och investeringar drar efterfrågan Arbetslösheten.
Nya utmaningar på arbetsmarknaden - också i Finland Diskussionsunderlag Ekonomiska Samfundet i Finland, Helsingfors, Rita Asplund, ETLA.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Arbetskraftsdeltagande och sysselsättningsgrad i olika åldersgrupper 2014 Procent av befolkningen.
Åsa Olli Segendorf KONJUNKTURINSTITUTET 7 oktober 2015 Lönebildningsrapporten 2015.
N ATIONALEKONOMI OCH EKONOMISK TILLVÄXT. B EHOV, PRIS OCH EKONOMISK TILLVÄXT.
Hinder och möjligheter för lägre arbetslöshet på sikt Seminarium KOMMEK 17-18/
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
PROGNOS hösten 2015 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Del 1. Exempel på svar på frågor Del 2. De samhällsekonomiska målen (politisk ekonomi)
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Hur kan integrationen bli bättre? Patrick Joyce, WSP.
Regeringens sysselsättningspolitik Lars Calmfors SNS Arbetsmarknadsdag 19 maj 2015.
KONJUNKTURINSTITUTET
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
- Översikt Socialfondsprogrammet ESF16feb/ E Ramel
NÄR VÄLFÄRDEN GÅR FRÅN DELTID TILL HELTID
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2017
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Arbetslöshet och utanförskap
Vår verksamhetsidé Med utgångspunkt i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning är vi ett nav för kunskap inom funktionshinders­politiken.
Cyklisk = beror på för svag efterfrågan
Prognospresentation Västernorrland.
Presentationens avskrift:

Vilka är utmaningarna för sysselsättningspolitiken? …och hur hjälper AKU till? Katarina Richardson Ekonomiska avdelningen Finansdepartementet

Stora vinster när arbetsmarknaden varaktigt förbättras För individen Ett arbete ger möjligheter till högre inkomster, delaktighet i samhället samt mindre risk för ohälsa För samhället Ökad produktion när arbetskraften tas till vara Ökade skatteinkomster och samtidigt minskade utgifter för utanförskap ger mer resurser till den gemensamma välfärden Viktigt att arbetsmarknaden fungerar så bra som möjligt och att människors vilja och förmåga att arbeta tas tillvara

Sysselsättningspolitiken - en viktig del av finanspolitiken Behöver arbetsmarknaden stabiliseras? Behöver arbetsmarknadens funktionssätt förbättras? Genererar arbetsmarknaden en rimlig fördelning av välfärden? fördelning av arbetstillfällen och löner

Ramverket för sysselsättningspolitiken Syftar till att förbättra beslutsunderlaget och bidra till en mer ändamålsenlig politik Precisera sysselsättningspolitikens mål Identifiera problem på arbetsmarknaden orsaker till problemen åtgärder för att lösa problemen om åtgärderna har avsedd effekt Behov av bred och djup arbetsmarknadsbevakning, bl.a. AKU är den centrala statistikkällan

Övergripande mål för sysselsättningspolitiken Sysselsättningspolitikens viktigaste uppgift är att öka den sysselsättning som är förenlig med stabil inflation och ekonomisk balans i övrigt genom att: öka antalet personer som arbetar öka antalet arbetade timmar bland de som arbetar öka produktiviteten hos arbetskraften Förutsätter åtgärder som förbättrar arbetsmarknadens funktionssätt. Implicerar dock inte att alla ska arbeta heltid alltid (t.ex. förälder, studier, pensionär eller sjuk) I djupa lågkonjunkturer inriktas politiken mot att förhindra att arbetslösheten biter sig fast på höga nivåer och att sysselsättningen därmed blir lägre under många år framöver

Vad är en rimlig och möjlig arbetslöshetsnivå? Procent av arbetskraften, 15-74 år 12 10 8 6 4 2 88 89 90 91 92 93 95 96 97 98 99 00 02 03 04 05 06 07 09 10 11 Källa: Eurostat Sverige Danmark Nederländerna Tyskland Norge Österrike

Sysselsättningspolitikens utmaningar: Risk att arbetslösheten biter sig fast Procent av arbetskraften Källor: SCB, KI och Finansdepartementets beräkningar

Sysselsättningspolitikens utmaningar: Problemet är större än bara de arbetslösa Helårsekvivalenter, procent av befolkningen %

Sysselsättningspolitikens utmaningar: Många är fortfarande långtidsarbetslösa Tusental

Sysselsättningspolitikens utmaningar: Jobbchanserna är ojämnt fördelade

Varför biter sig arbetslösheten fast? Arbetslöshetstidens längd: Humankapitalet deprecieras, dvs de arbetslösa har inte de kunskaper som efterfrågas eller bor på fel ställe när konjunkturen väl vänder uppåt Arbetslösa slutar söka jobb efter fruktlösa försök Arbetsgivare betraktar långtidsarbetslösa som mindre produktiva än andra arbetssökande (stigmatisering)

Varför biter sig arbetslösheten fast (forts.) Institutioner: Höga skatter i de lägre inkomstskikten, i kombination med generösa bidragssystem och åtgärder, låser in människor i utanförskap En sammanpressad lönestruktur medför problem för lågproduktiv arbetskraft Anställningsskydd kan minska inflödet till arbetslöshet men samtidigt förlänga tiden i arbetslöshet

Vad förklarar svag förankring på arbetsmarknaden för olika grupper? Unga: brister i utbildningssystemet, begränsad arbetslivserfarenhet, höga ingångslöner, anställningsskydd Äldre: höga anställningskostnader, arbetsgivarnas attityder, avtalspensionssystemets utformning, normerna för utträdet från arbetslivet Utlandsfödda: diskriminering, höga ingångslöner, anställningsskydd, bristande språkkunskaper, sämre tillgång till informella nätverk Personer med högst förgymnasial utbildning: personer med längre utbildning konkurrerar om samma jobb, den relativa efterfrågan på lågutbildade minskar över tid

Politikens utformning för att varaktigt öka sysselsättningen Stimulera arbetskraftsutbudet Jobbskatteavdrag och höjd skiktgräns Arbetslöshets- och sjukförsäkringen Arbetsmarknadspolitiken Utbildningssystemet Stimulera arbetskraftsefterfrågan Nystartsjobb och sänkta (riktade) socialavgifter RUT- och ROT-avdragen, sänkt restaurangmoms Underlätta tillfälliga anställningar Förbättra matchningen Ökad sökaktivitet Ökad geografisk- och yrkesmässig rörlighet

Regeringens politik höjer sysselsättningsgraden… Procent av befolkningen Procent av befolkningen

… och sänker jämviktsarbetslösheten Procent av arbetskraften Procent av arbetskraften

Uppföljning arbetslöshetens utveckling Procent av arbetskraften 9.0 8.5 8.0 7.5 7.0 Utfall, vid senaste prognostillfälle 6.5 Indikatorprognos, vid senaste prognostillfälle 6.0 Senaste prognos Ny indikatorprognos 5.5 Q1-2007 Q3-2007 Q1-2008 Q3-2008 Q1-2009 Q3-2009 Q1-2010 Q3-2010 Q1-2011 Q3-2011

Kvarvarande strukturella problem på arbetsmarknaden riskerar att förvärras Långtidsarbetslösheten fortfarande hög efter krisen Nya grupper på arbetsmarknaden med stort behov av stöd för att hitta arbete Behov av mer stöd till personer som riskerar långtidsarbetslöshet och brister i kontrollen av arbetssökandet Garantierna är rätt konstruerade men haft för låg aktivitet och kvalitet Arbetsmarknaden fungerar fortfarande inte tillfredsställande för unga, äldre, utrikes födda och personer med funktionshinder Stora skillnader i sysselsättningsgraden och i risken för (långtids-) arbetslöshet mellan olika grupper Ökad risk för att arbetslösheten biter sig fast på dagens höga nivå Konjunkturavmattningen gör det ännu svårare för långtidsarbetslösa och svaga grupper att hitta arbete

AKU är en viktig del i beslutsunderlaget! Bred, detaljerad och snabb Beskriver vad befolkningen huvudsakligen gör Tillåter studier på svaga grupper med svag arbetsmarknadsförankring Flödesstatistiken fångar snabbt upp förändringar Jämförbarhet mellan länder och över tid