2017-04-03 Att läsa och skriva med hjälp av ”appar” i mobiltelefoner och surfplattor; ett åtgärdsgenombrott Idor Svensson IKEL Idor Svensson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Listar de sökta objekten.
Bakgrund till projektet Schack i skolan
Välkommen till sluta röka för gott! SLUTA RÖKA Dokumenterat hög effekt i kliniska tester DEMO.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Varför fokus på nyanlända just nu
Lär-verktyg hjälper elever med läs- och skrivsvårigheter
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Drogförebyggare Håkan Fransson
Att skriva sig till läsning
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Pratvis datorbaserad uttalsträning
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
SET Social Emotionell Träning
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Välkommen! Cecilia Persdotter, Länsbibliotek Östergötland 1.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Social investeringsfond Norrköpings kommun
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
INSATSER TILL SMÅ BARN MED AUTISM UTIFRÅN TBA
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Hej och välkomna!.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Björknässkolan Nacka kommun
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Med brukarna i centrum eller vilken roll kan Daisy/Epub spela när det gäller universell utformning? - om Begripsam UD2014 The web and cognitive disabilities.
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
En presentation av våra verksamheter.. Kärnhuset  Resurscentrum –råd, stöd, service –barn 1-20 år  I daglig verksamhet –rådgivning, konsultation, utredning,
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läroplansträff fritidshem
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Läroplansträff fritidshem
Skolutveckling via digitala medier
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Grundskolans åk 7-9.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
SBU-rapport – Dyslexi Barngruppen Martin Jägervall
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Elevdemokrati i praktiken
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Läs- och skrivutredningskurs
ANVÄNDARUNDERSÖKNING OM STUDENTER OCH TALBÖCKER Pia Hasselrot.
Mobila Skolteamet Sjöbo
Läspedagogiska interventioner och bedömningar över tid Stefan Gustafson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Presentationens avskrift:

2017-04-03 Att läsa och skriva med hjälp av ”appar” i mobiltelefoner och surfplattor; ett åtgärdsgenombrott Idor Svensson IKEL Idor Svensson

Läs- och skrivsvårigheter Ca: 15-20% i Sverige 2017-04-03 Dyslexi 3-7% (IFN ca: 14% 12-18 år) Läs- och skrivsvårigheter Ca: 15-20% i Sverige Idor Svensson

Definitioner Läs- och skrivsvårigheter Dyslexi Svårigheter avseende korrekt och ”flytande” läsning och skrivning Svårigheter fonologisk medvetenhet, verbalt minne och verbal processhastighet Uppstår oavsett intellektuell nivå Finns ingen tydlig cut-off ”Comorbidity” kan finnas avseende språk, motorik, koncentration personlig organisation. Men dessa aspekter är inte ensamma markörer för dyslexi Hur de responderat på systematisk träning (Singelton, 2009) Svårigheter med att avkoda och eller läsförståelse Kan ha intellektuella orsaker Kan ha sociala faktorer Hög frånvaro från skolan Andra funktionsnedsättningar som påverkar förmågan sekundärt (t ex ADHD) Pedagogiska metoder ej tillräckliga Sen mognad

”Reading skills among students with intellectual disabilities” Svart = 6-10 år Grått = 11-15 år Streckat = 16-21 år Ratz & Lenhard, 2013 Alfabetiskt” läsande” Ortografiskt”läsande” Läser inte Logografiskt ”läsande”

”Reading skills among students with Intellectual Disabilities” Ratz & Lenhard, 2013 Åldersgrupp 16-21 = 41% läser Hela gruppen Severe ID (Intelectual Disability) = De flesta lär sig inte att läsa Moderate ID = ca: 30% läser Mild ID = 59% läser

Kompensatoriska hjälpmedel Alternativa verktyg Assistive technology Kompensatoriska hjälpmedel

Två demokratiska principer som kan äventyras vid läs- och skrivsvårigheter Avkoda text = ta till sig text Talsyntes (text-to-speech) Skriva text = förmedla budskap via text Taligenkänning (speech-to-text)

Alternativa verktyg (AV) – Assistive technology (AT) 2017-04-03 Alternativa verktyg (AV) – Assistive technology (AT) Vad är poängen med att använda AV/AT? Tillgänglighet Lika villkor Delaktighet självständighet Underlätta vardagen Struktur Kulturell delaktighet (läsa böcker mm) Stimulera till att våga! Söka den utbildning man vill Det arbete man vill Nyckelbegrepp blir tillgänglighet och delaktig het på lika villkor, dvs. ett samhällsansvar. Idor Svensson

Vilka kan ha nytta av AV? Alla i läsinlärningsprocessen Läs- och skrivsvårigheter Som ett stöd för att komma igång med läsandet och skrivandet (”språngbräda”) Dyslexi En nödvändighet för att klara vardagen, att inte ”förlora mark” i övriga ämnen i jämförelse med sina jämnåriga Att behålla skolsjälvbilden (global självbild). Elever i särskola!!

Learning to Read – Reading to Learn LR RL Hur lång tid är acceptabel mellan LR och RL? 2) Vad är lägsta nivå för RL?

Vad vet vi avseende tidigare forskning? Möjligt att träna upp fonologiska förmågor (under förskoleår och tidiga skolår) Tidiga insatser är effektiva Intensiva och systematiska insatser är effektiva Små elevgrupper är effektiva (Ehri m fl, 2001; Kjeldsen m fl, 2003; Torgesen m fl, 2001; Wolff, 2011) Vad vet vi inte: AV (Alternativa Verktyg) förbättrar teknisk läsning? AV förbättra läsförståelse? AV förbättrar ”literacy”? AV gör att eleven kan ta till sig och förmedla text? Passar AV för alla grader av svårigheter och intellektuell förmåga? Detta som jag visar här är bakgrunden till vår studie Vad vi visste innan att tidigare forskning hade visat. Kollar just nu på AV och AT i SBU och det finns en 300-400 artiklar som berör ämnet.

Pilot-projekt - iPhone/iPad ”Alternativa verktyg; ett stöd för läs- och skrivutveckling” (Svensson, Lindeblad, Gyllin, Gagner, & Sand) 2017-04-03 Elever från årskurs 4 till 9 med uttalade läs- och skrivsvårigheter Fyra sessioner per vecka under fem veckor, totalt 20 sessioner 40-60 minuter per session En grupp använder bara AV En grupp använder både AV och träningsprogram Cirka 80 elever har deltagit i pilotstudien. Samlat in data från 40 elever och ytterligare 30 samlas in under HT 2012. Idor Svensson

Syfte och frågeställningar Undersöka effekter av att systematiskt använda digitala applikationer med avsikt att förbättra läs- och skrivförmågan för elever med läs- och skrivsvårigheter. Kan apparna kompensera läs- och skrivsvårigheter i så gott som alla situationer? Ökar motivation till läsning och skrivning och skolarbete överhuvudtaget genom användandet av appar?

Metodologiska problem med AV – träningsprogram - appar Svårt att mäta långsiktiga förändringar OCH vad mäter vi? Ordavkodning, läsförståelse, globalt läsmått, literacy Allmänna skolan Hur länge skall en intensiv åtgärd vara? Tidsaspekt för läraren Att gå ifrån klassrummet AV och appar har en snabb utveckling därför utforska funktion

Preliminära resultat Nästan alla elever och lärare är positivaeller mycket positiva till att använda mobiler/surfplattor De, hitintills, mest uppskattade apparna har varit: Prizmo, Pages, iSpeak, SayHi, Skolstil och Ruzzle. Ökat motivation för skolarbetet. Några beskriver märkbara effekter på global självbild “viktig livlina och stor trygghet” “kompensera för nedsatt omvärldskunskap” Ännu inga tydliga förbättringar avseende resultat på lästest även om flertalet visar en förbättring på läs- och skrivtest inte minst på engelskan. Brister avseende uppkoppling på skolorna och då fungerar inte en del av programmen Några elever tycker inte om att gå ifrån klassrummet Idor 13-04-27 15

Spontana kommentarer från elever (vad var bra respektive dåligt med projektet) 2017-04-03 Skolstil hjälper mig skriva rätt Skriva på iPhonen Lyssna på böcker göra läxor Kul, lärt mig mycket Ta kort på en text och få det uppläst Borta från Klassrummet för mycket Få iPhonen Lärde mig mer på engelska Hjälp till engelska För dålig täckning i skolan Kunde inte ringa och Sms:a i telefonen Prizmo-skanna in och lyssna Lyssna på talböcker och ljudböcker Viss rättstavning Att man lära sig allt man behöver träna på Vet inte, allt funka bra Har ej fått lärar- stöd Komma ihåg att ta med sig till skolan Idor Svensson

Spontana kommentarer lärare (vad var bra respektive dåligt med projektet) 2017-04-03 Kul att vara med och utveckla Hög motivation Teknikstrul och tidsbrist Apparna svåra i början Ökad själv- ständighet stolthet Bra fokusering Vårt eget handikapp i det tekniska Bra appar att använda i undervis. Åtgärderna tog för lång tid Möjlighet till annat arbetssätt Prizmo-skanna in och lyssna Lyssna på talböcker och ljudböcker Viss rättstavning Prizmos kamera- funktion Tränar fokusering och koncentration Avlastning ökar elevens självständighet Ingen egen iPhone att öva på Mycket dålig uppkoppling Idor Svensson

Vad har vi lärt oss i pilot-projektet? Viktigt med vetenskapligt be(ut)prövade program/utrustning Vilka insatser passar för vilka elever under vilka förhållanden? Dator – surf/läsplatta – mobiltelefon Android – Mac Kvalité på appar Hur fungerar talsyntes? Hur fungerar tal-till-text? Hur fungerar skanningsfunktion? Daisy app, är det enkelt att få tag på böcker? Hur bra är spararfunktionen? Tid för pedagogen! Viktigt att ”apparna” funkar som tänkt annars risk för motsatt verkan. Kombinera träningsprogram med alternativa verktyg

Läs- och skrivsvårigheter Fokus beroende på individens ålder Förebygga Träna/öva Kompensera Grundskolans år 7-9 och gymnasiet Förskolan och år 1 i grundskolan Grundskolans år 2-6 Träna/öva - Kompensera Förebygga - Träna/öva Grundskolans år 7-9 och gymnasiet Förebygga - Kompensera Förskolan och grundskolans år 1 FÖREBYGGA Grundskolans år 2-6 TRÄNA/ÖVA Grundskolans år 7-9 och gymnasiet KOMPENSERA Öva o Kompensera Öva o Kompensera Beroende på nivå IFN gymnasiet Skola institutioner Vuxna särskola

Alternativt stöd för elever med läs- och skrivsvårigheter i grundskolan och gymnasiet; ett möjligt åtgärdsgenombrott Wallenbergsstiftelsen Deltagande forskare Idor Svensson leg. Psykolog, docent I psykologi, Linnéuniversitetet Emma Lindeblad leg. psykolog/doktorand Linnéuniversitetet Stefan Gustafson PhD i psykologi, Linköpings universitet Staffan Nilsson professor i statistik Chalmers, Göteborgs universitet Marianne Björn PhD i pedagogik, Linnéuniversitetet Christina Sand Specialpedagog Ronneby kommun (Linnéuniversitetet) Tom Gagner Adjunkt IT-pedagogik Linnéuniversitetet Projektstart jan. 2014 Avsikten är att samla in data på 180 elever fördelat på 60 elever i årskurs 4, 8 och gymnasiet Idor 13-08-12 20

Skolledning/Institutionsledning Lärare/specialpedagog/behandlare Konklusion Skolledning/Institutionsledning Drivande Följa forskning Inköp av adekvat utrustning Utvärdera Hantera utrustning Följa forskning Flexibilitet vid åtgärder (RTI) Motiverade Självinsikt (Noga utredda) Lärare/specialpedagog/behandlare Elev

Konklusion AV - en utmaning för skolan Finns uppkoppling? Vilken utrustning skall man köpa in? Vilken utbildning erbjuds för personalen? Hur följer skolorna utvecklingen? Hur arbetar man med pedagogiska aspekter avseende AV? Hur tänker lärare avseende träning kontra kompensation? Hur arbetar skolorna med elevens motivation och självinsikt? Idor 13-04-27 22

Barn och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning Hur arbetar man med läs- och skrivinlärningen? Vilka hjälpmedel används idag, barn-ungdomar-vuxna? Kan alternativa verktyg förbättra nivån avseende att ta till sig och förmedla text? Mild ID Moderate ID Severe ID Idor 13-09-13 23