Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Leg sjukgymnast, medicine doktor
Advertisements

Rose-Marie Nylander Utredare, Enheten för kunskapsöversikter
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Handlingsplan för matematikutveckling
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Förskola – lärande och yrkesprofession
Svenskt demenscentrum
Regionalt metodråd, idé o förslag
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Kvalitetsdialog KB, den regionala biblioteksverksamheten och biblioteksplaner.
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Utbildningsvetenskaplig forskning
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Utvärdering av processmognad
Länsgemensam ledning i samverkan
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Läroplansträff Välkomna!.
Uppdrag att stödja arbetet med jämställdhetsintegrering i statliga myndigheter.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Kerstin Johansson & Lena Henricson1 Kartläggning av aktiviteter och kunskapsläge inom brottspreventivt.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
LTH – Forskningsnämnder och forskningsberedning Anders Axelsson, Rektor LTH Utbildningsdag 11 april 2012.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Bättre Flöde i Vården Ur överenskommelsen Kömiljarden 2014: ”…ett nationellt samordningsprojekt i syfte att ta fram, beskriva, pröva och införa effektiva.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Intro Entreprenörskap i skolan. UppdragetUtgångspunkterAktiviteter.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
För förbättrade förutsättningar för flerspråkiga elevers lärande från förskola till vuxenutbildning Karin Sandwall Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Skolforsknings- institutet ─ uppgifter och utmaningar.
Samordnad utveckling för god och nära vård
From Great To Excellent
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Betänkande av Utredningen om praktiknära skolforskning i samverkan
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Regeringsuppdrag till Vetenskapsrådet
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård
NSHU – ny myndighet för främjande av högre utbildning
Presentationens avskrift:

Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet

Att svara för genomförandet av validerade kartläggningar av svenska och internationella forskningsresultat med relevans för skolväsendet. Slutredovisning senast den 31 januari (Uppdrag från Utbildningsdepartementet den 21 november 2013) Uppdraget till Vetenskapsrådet

•Forskningsresultat från olika vetenskapliga discipliner såväl nationellt som internationellt bör bevakas och värderas utifrån frågeställningar som är relevanta för personer verksamma inom skolväsendet och skolhuvudmän, men även för beslutsfattare, lärar­ utbildare och andra intressenter. •I forsknings- och innovations­propo­sitionen framhålls vikten av att personer verksamma i skolan och för­skolan får vara med och formulera de frågeställningar som forsknings­sammanställningarna ska behandla. •Underlag till skolforskningsinstitut.

Kartläggningar av skolforskningsresultat med relevans för praktiskt arbete i skolan I - II Inventering av koncept och modeller, nationella, nordiska och internationella III -IV Problem- inventering transformation teori/praktik/ policy VII Metoder för att utarbeta systematiska kunskaps- översikter VIII Forsknings- basering av lärarutbildning Kartläggning av forskningsresultat – specifika forskningsfrågor IX A Internationella komparativa studier IX E Matematik IX D Tidig intervention förskola IX C Läs och skriv IX B Inkludering/ special- pedagogik V-VI Relevanta frågeställningar praktik/policy Underlag för att underlätta den nya myndighetens initiala arbete. IX F Bedömning & betyg

Forskningssammanställningarnas användning Underlag till skolforskningsinstitutets arbete –Modeller för hur man kan ta fram kunskap –Testa olika sätt att transformera •Forskning-praktik •Praktik-forskning –Optimera användning av forskning i praktiker och policyperspektiv –Konkret kunskap inom specifika områden. ”Ökad kunskap om väl underbyggda och effektiva arbetssätt i skolväsendet. Ökad måluppfyllelse och förbättrade kunskapsresultat”

Involvering av departement, lärare, skolledare, huvudmän och andra intressenter •Kontinuerlig dialog med ansvariga för bildandet av skolforskningsinstitut •Referensgrupp – syfte att fördjupa kunskap och dialog, skapa engagemang och sprida kunskap –Bredd med representanter från olika samhällsaktörer –Möte referensgrupp – forskningsansvariga – augusti 2014 •Dialog via webbsida •Möten med olika intressenter •Resultatdialog november – presentation av studierna, Högskolan i Jönköping •Konferens 28 januari 2015, Stockholm

Skolforskningsinstitut Ett skolforskningsinstitut ska inrättas, professor Per Thullberg blir ordförande i institutets styrande nämnd. (3 december 2013) Regeringsbeslut om inrättandet av en ny myndighet som ska ansvara för att systematiskt väga samman och sprida forskningsresultat som kan bidra till ökad kunskap om vetenskapligt väl underbyggda och effektiva metoder och arbetssätt i skolväsendet. (23 januari 2014) Utredaren (Per Thullberg) ska överväga om myndigheten, med utgångspunkt i sammanvägda forskningsresultat, i begränsad omfattning även bör ha i uppdrag att initiera forskning inom området. (Start den 1 januari 2015)