Information Leonardo Da Vinci

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
januari : Fotboll februari : bloggen och Basket boll mars : Bord tennis april : Skriva projektet för fototävling.
Advertisements

Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ansökan -Skickas in av den sändande skolan - Senast 1 december (poststämpel gäller) Comenius Elevmobilitet Ansökan.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Yhmyndigheten.se Myndigheten för yrkeshögskolan ”Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att försörja arbetslivet med rätt kompetens i rätt tid vilket.
Programmet för livslångt lärande Nya möjligheter till europeiskt samarbete och utveckling för utbildningssektorn.
CINERGY – kreativ samverkan och verktyg för regional tillväxt Regionala nämnden 14 september 2011.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
1 oktober -19 februari. Steg 1 Projektgrupp och tidskalkyl  Bilda en projektgrupp bestående av HR-lärare, ämneslärare, skolambassadören och rektorn (1.
Vad är EU-projekt? Alla EU-stöd och projekt ska ha en europeisk dimension I de regionalpolitiska stöden – att minska sociala och ekonomiska skillnader.
Information om Intresseanmälan till utlandsstudier
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Pilotkommuner för serviceutveckling - vad erbjuds och vad krävs?
Som utvecklingskraft. Internationalisering: varför?
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND IT-piloternas utbildning Månad 1 Månad 2 Månad 3 Månad 4 Introduktion och utbildning,Praktik 3 dagar/vecka,
Aktivitetsrapporter – Hur går det?
PRAO Praktisk arbetslivsorientering
Om CARPE Projekt.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förbundsfullmäktige Jokkmokk den 24 april
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Sv Erasmus+ EU:s nya program för utbildning, ungdom och idrott
Valideringsinfo.se En webbportal för samlad information om validering i Sverige. Yh-myndigheten i samverkan med Högskoleverket, Verket för högskoleservice,
Välkommen till ESF:s seminarium
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Internationella programkontoret för utbildningsområdet.
Sv Erasmus+ EU:s nya program för utbildning, ungdom och idrott
Sv Erasmus+ EU:s nya program för utbildning, ungdom och idrott
Styrning och ledning av Nackas vuxenutbildning – diskussionsunderlag
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Sv Erasmus+ EU:s nya program för utbildning, ungdom och idrott
Regionalt nätverksmöte 22 september 2011 IPKs nya vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet Heléne Säll Matsson/IPK.
Kvalificerad redovisningsekonom 400 yh-poäng
Sv Erasmus+ Utbildningssamarbete i Europa Europaforum Hässleholm Petronella Odhner.
Vi blir Region Jönköpings län
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Erasmus+ Erasmus+ är EUs nya program för utbildning, ungdom och sport. Programmet startar 2014 och är en fortsättning på ett par olika program; Programmet.
Nordplus Ramprogram. Nordplus ramprogram Mobilitet, samarbete och nätverk i Norden och Baltikum Nordplus är Nordiska ministerrådets utbildningsprogram.
Budgetunderlag Samrådsmöte,
PA1201 Projektarbete 100 p.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Heléne Säll Matsson
Berkeleyutbytet 2015.
Exempel på arbetsmodell för att söka EU-medel Januari – inventering av alla tänkbara idéer, som skulle kunna bli EU- projekt Februari – information om.
Leonardo da Vinci - partnerskap Ny möjlighet till europeiskt samarbete för yrkesutbildning.
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Erasmus Ersätter LifeLongLearning Programme (LLP) och består av tre huvudsakliga delar.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Central administration och stab.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Sv Denna presentation är till för att hjälpa er i ert uppdrag att sprida information om det europeiska utbildningsprogrammet Erasmus Denna.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Sv. ERASMUS+ UNG OCH AKTIV Vendela Engblom Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor.
Sv Denna presentation är till för att hjälpa er i ert uppdrag att sprida information om det europeiska utbildningsprogrammet Erasmus Denna.
Programmet för livslångt lärande Nya möjligheter till europeiskt samarbete och utveckling för utbildningssektorn.
Svenska Leanpriset 2016 Lean Forum utser varje år vinnaren av Svenska Leanpriset. Syftet är att lyfta fram förebilder som kan inspirera och därigenom driva.
Internationella programkontoret Internationella programkontoret är en statlig myndighet under Utbildningsdepartementet. Vi stödjer skolor, universitet,
Programmet för livslångt lärande Nya möjligheter till europeiskt samarbete och utveckling för utbildningssektorn.
Leonardo da Vinci Det europeiska samarbetet inom yrkesutbildning och kompetens- utveckling.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
From Great To Excellent
Funded by the Erasmus+ Programme of the European Union
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
APL/praktik Riksgymnasiet Tullängsgymnasiet
Erasmus+ mobilitet yrkesutbildning
Studera utomlands Informationspass 1/3 2019
Presentationens avskrift:

Information Leonardo Da Vinci Informationsdag för deltagare 14 januari 2014 Linda Blomberg och Ewa Hasselgren

Dagordning Kort information om programmet Westums arbetsstruktur Förberedande aktiviteter Trepartsavtal Europass Slutrapporten/Ekonomi Erasmus + Frågor och diskussion

Leonardo Da Vinci Projektperiod juli 2013- juni 2015 = 24 månader Totalt 100 mobiliteter inom två projekt: IVT- Studerande. Praktik 2- 36 veckor praktik utomlands VETPRO- anställda. Erfarenhetsutbyte 1-6 veckor Mobilitetsprojekt

Westums roll- administrativt avlastande och med större möjligheter Är huvudsökand, samordnande och lämnade in ansökan- 1 februari Länken mellan medlemmarna och FM. Administrativ och ekonomisk ansvar mot programkontoret. Följer upp och rappoterar resultatet. Samordnar och genomför förberedande aktiviteter

Deltagande kommuns roll En ansvarig kontaktperson för Westum Hitta relevant partner och underhålla och förmedla kontakten, även för andra deltagare inom Westum. Vid ny partner skapa letters of intent Utifrån kriterier välja ut och stödja deltagarna Skicka in information om deltagaren till Westum (MT)

Deltagaren roll och ansvar Hög personlig mognad, motivation och ansvar Tillsammans med lärare ha kontakt med handledaren och skapa trepartsavtal. Mall finns på www.utbyten.se Skicka in kvitton och lämna slutrapporten (elektronisk och underskrivet) Delta på förberedande aktiviteter vid behov Europass (skickas också till Ewa) Försäkring samt E111 kort Bokar och betalar din resa, boende och försäkring. Ersättning enligt Schablonbelopp -1000 kr. Delge andra sin kunskap

Syftet: Bygga kontakter mellan yrkesutbildningar/skolor/företag runt i Europa Lära om varandra, förutsättningar/begränsingar, arbetsätt och metoder Ta med sig ”best practise” och sprida sina lärdomar vidare inom Westum Möjlighet att utnyttja alla platser då flexibiliteten inom Westum är stor Ökad samverkan mellan regionala proffessioner, lärare/elever och mellan branscher.

Organisationer/verksamheten Syftet: Genom Westums sätt att arbeta regionövergripande inom både yrkesvux och YH och med både studerande och anställda, inom en mängd olika branscher ger det en utvecklingmöjlighet för: Indivder proffessioner Organisationer/verksamheten Westum brancher Företagen

Deltagare i Leonardo Da Vinci Uddevalla Munkedal Lidköping Falköping Kuskapsförbundet Väst Strömstad Laholm Orust

Westums Leonardo Da Vinci partner

Slutredovisning Westum slutredovisar 2015-07-31 Ta kopia av alla dina UTLÄGG/kvitton och skicka orginalen tillsammans med ett underskrivet exemplar av slutrapporten till: Ewa Hasselgren Campus Lidköping Fabriksgatan 4 53130 Lidköping

Slutredovisning Deltagarna får via Westum/MT länkar till deltagarrapporter som de ska fylla i och skicka tillbaka elektroniskt till verktyget. Deltagarrporterna ska även skrivas ut, undertecknas av deltagaren och lämnas till din organisation, inte till UHR.

Förberedande aktiviteter Deltagarinformation Engelska dagskurs i hur du presenterar dig själv och din organisatin Ekonomi och administration i EU-projekt Italienska/spanska? Förslag??

Erasmus + Charter

Några ord…mer info efter 28 jan Mobilitet (lärar-, elev- och studentutbyten, kompetensutveckling, fortbildning, studiebesök, erfarenhetsutbyten). Projektsamarbete (strategiska partnerskap och utvecklingsprojekt mellan skolor, lärosäten, utbildningsorganisationer med flera). Stöd för policyförändring (olika verktyg, metoder och arbetssätt för strategisk utveckling på europeisk policynivå). Ny inriktning och nya intentioner Programmet går ifrån individuella ansökningar till förmån för större gruppansökningar. Varje projekt kommer därmed att omfatta större områden, fler individer och fler aktiviteter. Den nya strukturen ger den sökande organisationen möjlighet att styra och anpassa projektmedel utifrån sina identifierade behov, samt möjlighet att sätta projekten i ett större sammanhang och i linje med ordinarie utvecklingsarbete.