Maria Ekendahl, projektledare 2012-09-09 Sammanfattning Bättre användarupplevelse i bibliotekens digitala kanaler.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Inköp med Librisposter
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Anvisningstjänstens roll inom infrastrukturen för Svensk e-legitimation Martin Lindström
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
1.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
En sammanhållen etableringskedja
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Folkbibliotek som kulturhus
Sidnummer1 Nationell katalog – i nationens tjänst 3 maj 2011 Maria Hedenström.
Bibliotekens utveckling och behovet av samordning Mötesplats inför framtiden Borås, 13 oktober 2004 Gunnar Sahlin.
LOPAC - ett samarbetsprojekt Göteborgs UB, Växjö, Lund, Uppsala LIBRIS.
Libris som lokal OPAC Libris som lokalt discovery system?
Stockholm Användarstyrda kataloger? : folksonomier i teori och praktik Harriet AagaardMiriam Nauri Stockholms stadsbibliotekKungl. bibl.
Kvalitetsdialog KB, den regionala biblioteksverksamheten och biblioteksplaner.
Mikael Petrén Stockholmsmodellen – bibliotek och förlag i samarbete Göteborg,
Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1.
Barnens Polarbibliotek ”Här får barnen göra sin röst hörd!”
Arbetssätt och inflytandestrukturer Nationella referensgruppen 29 mars 2007 Gunnar Sahlin.
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
1.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Avdelningen för nationell samverkan och inflytandestrukturen.
Styrning Mina meddelanden
Välkommen till ESF:s seminarium
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
Folkbibliotek och e-böcker i KB:s uppdrag
Följa upp läget i landet
Det nationella digitala biblioteket
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Introduktion Södertörn 2009 finansierat med § 26 medel Syfte: Att lägga grunden för ett operativt samarbete på Södertörn som leder till att varje nyanländ.
Äppelhyllevardag Folkbibliotekens arbete med tillgängliga medier för barn MTM:s rapporter nr 3 Av Lisa Börjesson.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Hälsoskola för nyanlända under etablering
UIV Uppföljning av Insatser för Vuxna missbrukare Ulf Kassfeldt
Inköp med Librisposter
Regional Överenskommelse 4/ De sex principerna i den nationella Överenskommelsen Självständighet och oberoende Dialog Kvalitet Långsiktighet Öppenhet.
Barn i Riskmiljö Nätverk Närvård CFL Söderhamn 22 februari 2013 Karin Gisselman Processledare Kunskap till praktik.
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
SVEP Sollentuna Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1 och DP2 Stefan Andersson, Eva Müller Enheten för digital publicering, Uppsala universitetsbibliotek.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Varför har vi bjudit in dig? Vi vill berätta vad ett länsbibliotek är och gör och varför det finns. Vi vill ge dig möjlighet att träffa andra som är rätt.
KIV KIV är en regiongemensam katalog för säker elektronisk kommunikation och kvalitetssäkrad informationsmängd. Genom KIV erhålls en enhetlig informationsmängd.
Biblioteksstämma 2007 Viktiga frågor ur KB:s perspektiv 23 november 2007 Gunilla Herdenberg och Gunnar Sahlin.
1177 – ett av Sveriges viktigaste nummer Nina Håkansson Enheten för vårdkommunikation, Region Skåne Lund
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Linnéuniversitetet Om Länsbibliotek Sydost Två län: Blekinge och Kronoberg 13 kommuner Finansieras av Region Blekinge och Landstinget Kronoberg.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Daniel Andersson Maria Ekendahl. Alla bibliotek kan bidra efter förmåga Ett bibliotek kan visa upp mycket mer än det själv producerar genom samverkan.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Förmedling på webben. Vad tycker barnen? Hittar barn till våra lästips?
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Sidnummer 1 En biblioteksstrategi för hela Sverige om KB:s uppdrag och arbete Christina Jönsson Adrial 2015 Foto: Jens Gustavsson/KB.
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Effektkarta för extern webbplats
KB – Utvidgat uppdrag från 2011
Digitalt först med användaren i fokus
Regional utveckling och samverkan i miljömålssystemet
Samordnad utveckling för god och nära vård
Regional utveckling och samverkan i miljömålssystemet
Presentationens avskrift:

Maria Ekendahl, projektledare Sammanfattning Bättre användarupplevelse i bibliotekens digitala kanaler

–Tre delar, en lokal (SSB), två nationella –Finansiering av KB och Kulturrådet –Projektet drivs av Stockholms stadsbibliotek –Samarbete med Libris och Barnens bibliotek –Projektet är en förstudie under 2012 –Remissrundan pågår t om 1/11 –Slutrapport med förslag i december Projektfakta

–Visa var nyttan finns med nationell/regional samverkan kring informationsmängder, baserat på en tydligare bild av användarnas behov –Kunna vara ett första steg mot ett gemensamt koncept som kan hantera både nationella och regionala/lokala tjänster Projektmål

För användarna: –Ökad kundnöjdhet genom bättre användarupplevelse –Ökad användning av digitala kanaler som del av besök –Ökad tillgång till medier dygnet runt Effektmål (långsiktigt)

För biblioteken: –Ökad nationell samverkan kring datamängder med bibehållen möjlighet till lokal profil –Ökat oberoende gentemot leverantörer genom bättre kontroll och krav på datamängder –Verksamhetsutveckling genom förtydligande av nya roller och kompetenser för det digitala biblioteket Effektmål (långsiktigt)

–Två delrapporter klara ( ) –Delrapporterna sammanfattade i ett remissunderlag –Remissrunda med bred spridning t om 1/11 –Seminarium planeras till den 22/10 i Sthlm –Resultat av remissen och seminariet blir en del av slutrapport med förslag till fortsatt arbete –Förslagen lämnas till projektets ägare: KB och Kulturrådet Aktuellt läge:

–Totalt över 140 utförda intervjuer –Grundmaterialet beställt av SSB och fd projektet Öppna bibliotek –Sammanslagning av annat, liknande arbete från Libris och från Chalmers –Kompletterande intervjuer under projektet –Resultatet: 17 målgrupper indelade i fem övergripande kategorier Målgrupper och behov

Bokälskarna Uppgiftsfokuserade Intressedrivna Besökarna Barn & Ungdomar

•En grupp användare med samma behov (ej demografisk) •En individ kan finnas i flera grupper •Effektkartläggning visar: –behov –i relation till tjänsten –som kan leda till effektmålen Målgrupper

–Projektet förvaltar tillfälligt underlaget om målgrupper och behov –Bör kunna vara en gemensam grund för gemensam utveckling av det digitala biblioteket –Bör kunna delas och utvecklas av alla bibliotek –En gemensam syn på metod och förvaltning behöver hittas Framtid användarbehov:

–Användarbehoven har styrt analysen –Kvaliteten på underliggande informationsmängder är avgörande för alla digitala tjänster –En bättre användarupplevelse kräver bättre kontroll över bibliotekets informationsmängder Informationsmängder

–Katalogpostbaserad (”metadata”) –Redaktionell information –Bilder, ljud- och filmklipp –Identifikatorer (id-nummer) –Sortering i vad som är av nationell, lokal och personlig karaktär Vad är information?

–Omslagsbilder saknas på medier före år 2000 –Beskrivningstexter saknas eller är inkonsekvent hanterade beroende på källa –Inkonsekvent katalogisering, fel information i fel fält, t ex för titel/undertitel –Relevanta fält saknas för flera upphovspersoner, t ex för film –Kategorisering och ämnesord finns bara på vissa poster, då ofta överlappande –Information om del av serie saknas ofta Exempel problem:

”Jag vill hitta en kul bok som jag orkar läsa” Nybörjaren: Viktiga informationsmängder är: •Omslagsbild •Titel •Serieinformation •Beskrivningstext •Provläsningsfunktion 4 av 5 saknas/fungerar dåligt idag

Jag vill ha en kul bok som jag orkar läsa!

”Jag vill läsa mer av samma sak, gärna på ipad” Den läsvane Utöver titel, författare, omslagsbild: •Serieinformation •Beskrivningstext •Ämne •Format •Provläsningsfunktion

–Puffar för bibliotekets utbud –Bilder –Tips, t ex som listor med beskrivningstexter –Artiklar –Hjälp- och instruktionstexter –Kommunikation med användarna Redaktionell information

–Stavfel och grammatiska fel –Brist på bilder –Trasiga eller felaktiga länkar –Inaktuellt innehåll, ej borttaget –Avsaknad av kompetenser som skribent, bildredaktör, fotograf, redaktionsledning Exempel problem

–Omslagsbilder saknas på stor del av utbudet –Redaktionella bilder tas ofta från gratistjänster - ”första bästa bild” –Inget upparbetat samarbete med samarbetspartners som UR, SR, SVT –Avsaknad av kompetens för bild- och ljudhantering Bilder, ljud- och filmklipp

–ID behövs för fler informationsmängder –Ett sätt att kunna koppla databasinformation till digitala tjänster, målgruppsanpassat –ISBN räcker inte till –Heltäckande ID:n över tid saknas –Internationella standards finns, men används inte ännu Identifikatorer

–Det mesta användarna efterfrågar är av nationell karaktär, skulle kunna användas av alla bibliotekskanaler (t ex om författare, genrer) –Lokal information handlar oftast om vad som sker på det närmaste biblioteket –Personlig information finns ofta i tjänster som kräver inloggning; mina lån, mina listor, mina betyg osv –Användaren vill ha allt integrerat Nivåer av information

–Skapa ett pilotprojekt för målgrupperna barn, unga och deras förmedlare –Ta fram ett koncept för integrerad nationell, lokal och personlig information –Tillsätt en samordnande nationell redaktion –Bygg vidare på Barnens bibliotek, Öppna bibliotek och folkbibliotek som piloter Projektets förslag 1

–Databasen förvaltas av KB sedan december 2011 –Projektledare anställd i augusti 2012 –En databas med knappt boktips av personal, samt användarbetyg och omdömen från SSB –128 bibliotek deltar, de flesta genom att gå med i Boktips.net –Utvecklingsbehov både av teknik, innehåll och ”kundadmin” –Kan vara embryot till en utvidgad tjänst Öppna bibliotek

Barnens bibliotek lokala biblioteket A BC A Stora biblioteket Eget Material Eget Material Eget material Lilla biblioteket A CB Eget material Öppna bibliotek • Öppna api:er • BB erbjuder möjligheter • Möjlighet att bidra via Öppna bibliotek

Exempel på konceptarbete framtidens Barnens bibliotek

–Skapa ett projekt som hanterar viktiga informationsmänger –A: Bygger en provläsnings- och bildhanteringtjänst –B: Ansvara för en samordnad nyckelordshantering –C: Ansvara för ett samordnat användande av identifikatorer Projektets förslag 2

Mer information: