Välkommen till en dag då vi skall låta tanken flöda fritt för att få informationen att flöda i planeringsprocessen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

 Service Systemet Strukturella Förslag Sveriges Servicekonference.
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Nulägesanalys genom frågor
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Komponenter i GIS Ett Geografiskt Informationssystem skiljer sig i princip inte från vilket annat Informationssystem som helst © Naturgeografiska Institutionen,
Skapa ett video-CV på YouTube
Regional Innovativ GIS- och E-tjänstsamverkan
Kvalitetssäkrad leverans i Maximoprojekt
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Workshop för GIS samordnare tisdag 18 mars kl – 15.00
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Varför byta till RH 2000? RH 2000 har en väsentligt högre noggrannhet och kvalitet än föregångarna RH 70 och RH 00, vars primära syfte var den småskaliga.
Det fastighetsjuridiska och tekniska stödet i planprocessen
Årsuppföljning LSO.
Få informationen att flöda i planeringsprocessen
Högskoleförberedelse
Intranät – inte för alla?
Syftet med en personlig handlingsplan
Workshop för GIS samordnare
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Idrottsfysiologi, tränings och tävlingslära 2
Hur hanteras det mellan kommun sjukhus idag? Uppdrag från LG 30/5
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Preliminär rapport delas i slutet av maj till alla som deltagit i seminarieserien Tid för synpunkter till midsommar Förslag till slutlig rapport i augusti.
Behov av habilitering och rehabilitering
Utvärdering av processmognad
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Nore Eriksson, GIS-Väst ADRESS Ca 80% av alla beslut i en kommun har någon form av geografisk koppling Efter det egna namnet är adressen den viktigaste.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
Databaser ©Ulrik Mårtensson, Naturgeografiska Institutionen, Lunds Universitet och StrateGIS, Skåne Län.
Ajourhållning för övrig topografi – så gör du!. Ett fungerande samhälle förutsätter att både din kommun och Lantmäteriet har en korrekt, aktuell och enhetlig.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Regional utveckling möter socialtjänst -lärdomar och reflektioner från utvärderingen av URBAL i Härryda kommun. Anna Johansson FoU i Väst/GR.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
Ajourhållning för övrig topografi – så gör du!. Ett fungerande samhälle förutsätter att både din kommun och Lantmäteriet har en korrekt, aktuell och enhetlig.
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Vad är metadata? Data som beskriver data.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Att lära sig att analysera
ÖP-läget i kommunerna. Den 21 juni tog riksdagen beslut om en ny plan- och bygglag som börjar gälla den 2 maj I och med förändringen stärks översiktsplanens.
Sammanfattande redogörelse
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
nov 06 Samordnad vårdplanering - projektet Ett gränsöverskridande verksamhetsutvecklingsprojekt C. Wisser
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
Powered by Aktuarieföreningens medlemsundersökning Juni 2014.
Pilotlänens rundabordssamtal Sammanfattning av rundabordssamtal om energi- och klimatarbetet.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Regionalt råd – Hooks Herrgård Stabsuppbyggnad och avveckling.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Kurser och underlags-material för rådgivare
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Presentationens avskrift:

Välkommen till en dag då vi skall låta tanken flöda fritt för att få informationen att flöda i planeringsprocessen

Formerna för dagen •Presentation •Bikupediskussion •Redovisning på post-it-lappar (samlas in) •Stickprovsredovisning muntligen •Skriftliga synpunkterna sammanställs och skickas ut

Fråga 1A: Hur fungerar informationsflödet i din kommun eller i en kommun som Du har kommit i kontakt med i jämförelse med Falu kommun? Svar/Kommentarer/Frågor: •Stora skillnader i kommunernas egna processer beroende på storlek, organisation och system. •Lätt att hoppa över formalia i liten kommun. •Mycket energi går åt till kommunikation/möten i stor kommun. •Olika länsstyrelser har olika rutiner. •Olika beträffande upphandling. Kommunen upphandlar. Exploatör upphandlar och kommunen godkänner. •Miljöbedömningar i tidigare skede. •Behovsbedömning klar innan samråd. •Samrådsbeslut sker olika. Tjänstemannanivå eller politisk nivå.

Fråga 1B (sid 1): Vad skulle Du vilja ändra på för att förbättra informationsflödet hos dig (till och från och inom)? Var finns bristerna? Svar/Kommentarer/Frågor: • Beslut om samråd i politiskt forum! Ej tjänstemannaforum. • Ställa krav på konsulter beträffande format på planer (standardisering). • Brister i höjdsättning av planer. •Avsaknad av förprojekteringskompetens i kommunen. Ingen ansvarar. Konsulter är inte insatta i projekten på samma sätt. • Arbeta med en uppdaterad grundkarta. • Grundkarta på landsbygden. Vilka gränser ska man förhålla sig till? • Problem med den interna hanteringen av geografiska data. Pusselarbete. • Infoflödet mellan Plan och Karta kan förbättras. • Undvika att skicka pappershandlingar. • Tydligare ingångar med kontaktpersoner. • Lantmäteriet bör vara med tidigare i processen. • Tydlighet (processkartläggning) för alla handläggare.

Fråga 2A (sid 1): I vilken utsträckning arbetar Du i dag efter en standard för ÖP/DP? Är denna standard väl anpassad för ett digitalt flöde? Svar/Kommentarer/Frågor: • PilotGIS-standard för ÖP. - Mappstrukturen upplevs som krånglig men det går att hitta info. • DP-standard utifrån ”Gröna boken”. - Inte anpassad för digitalt flöde. • Använder Nova Point Samhällsplanering + trädstruktur. Ibland blir det egna planbestämmelser för anpassning. • Saknar standarder för att t.ex. hantera gränsområden mellan kommuner.

Fråga 2B: Vad skulle det innebära för dig om det fanns en nationell standard för ÖP/DP som alla följer? Skulle Du följa den? Svar/Kommentarer/Frågor: • Nja! Egna initiativ kan dö ut. • Man blir ofta hårt styrd men det finns mycket att vinna genom enklare samarbete över kommungränser och på regional nivå. • Standarden skulle kanske kunna ge utrymme för egna beteckningar som går att anpassa till just den egna kommunen. • Det skulle underlätta vid jobbyte. • Det skulle bli enklare vid kontakter med konsulter. Alla skulle veta vad som gäller. • Det finns ingen samordning på kommunen (ingen idé med någon standard). • Det blir mindre tolkningsmån för utomstående.

Fråga 3A: Får Du som arbetar med planer tillgång till regionalt underlagsmaterial i den omfattning och med den kvalitet som behövs? Fråga 3B: Finns det behov av att se över och förbättra informationsflödet från kommunen till länsstyrelsen? Svar/Kommentarer/Frågor: • Självklart vore det bra med mer regionalt underlagsmaterial och bättre metadata. • Det behövs mer samordning kommunerna emellan och även mot Länsstyrelsen. • Kommunen vill gärna få signal om när Länsstyrelsen håller på med revideringar och om hur långt arbetet har kommit, förslagsvis genom e-post till GIS-samordnare. • Ibland saknar vi underlag för en del riksintressen. • Bättre objektbeskrivning önskas. Kvalitet och aktualitet i underlagsmaterialet är ibland bristfällig och ej användarvänligt. • Det skall vara lättare att uppdatera egna databaser med data från länsstyrelsen. • Länsstyrelsen levererar i RT90 men kommunerna har gått över till SWEREF99. • Vi tycker tillgången är OK.

Fråga 4A: I vilket skede i planprocessen sker samråd med Lantmäteriet? Finns det behov av en förändring? Svar/Kommentarer/Frågor: • I samband med Samråd kommer Lantmäteriet in. • Det finns stort behov av att samarbeta med Lantmäteriet. • Tidig genomgång vid upprättande av grundkarta och fastighetsförteckning. Vem som bär kostnader tydliggörs tidigt. • Plan bör bjuda in Lantmäteriet vid tidigt startmöte då projektgruppen bildas. Det är sällan Lantmäteriet är med. • Inbjudan till projektgruppen sker tidigt men närvaron är dålig.

Fråga 4B: I vilket skede i planprocessen sker en kvalitetssäkring av fastighetsinformationen som är underlag till planen? Finns det behov av en förändring? Svar/Kommentarer/Frågor: • Sker inte detta på Lantmäteriet? • Kostnader som måste tas ut initialt. • Beskrivning av kvalitetskrav på geometrisk noggrannhet på grundkarta behövs. Länsstyrelsens ansvar! • Information om den geometriska noggrannheten på grundkarta behöver följa med vid leverans. • Landsbygdsplaner!?

Fråga 5: Har den som bygger det underlag som behövs när byggnationen skall planeras och genomföras? Händer det att större insatser borde gjorts i ett tidigt skede av processen som skulle gett vinster i slutskedet? Svar/Kommentarer/Frågor: • Analysera konsekvenser för planen innan planavtal tecknas. • Stora insatser bör göras tidigt både berörande ledningar och fastigheter. • Mer detaljerat underlag behövs. • Den geometriska kvaliteten måste redovisas. • Byggnader som är fotogrammetriskt karterade efter takliv kan innebära problem för byggnadskonstruktörer. • Med nya PBL och krav på planbesked ges möjlighet?

Fråga 6: I vilken utsträckning förs den information som skapas under planeringsprocessen tillbaka till ”grunddata” så att den kan vara underlag till nästa varv i processhjulet. Svar/Kommentarer/Frågor: • En förutsättning för att grunddata ska återföras är att man har en teknisk plattform som underlättar detta. • I största möjliga mån försöker man föra information tillbaka till grunddata. • Delvis förs nytt data tillbaka till grunddata, delvis sker det inte. • Vore toppen men återkopplingen är nästintill noll! Tyvärr… •Det förs tillbaka alldeles för lite info till grunddata. • Vore bra om det fanns ett lagkrav på inmätning av nya byggnader. • Standardiserat format för dokumentation, koder, attribut, koordinatsystem m.m., underlättar återföringen.