Elektronisk service och digitala samhällstjänster

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Kompetensplattform Västra Götaland Westum
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Janne Dicander Koncern IS-IT strateg
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Konferens om den Nationella IT-strategin för vård och omsorg
Janne Söderlund
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
eKörkort Genomförandegrupper 22 maj 2007
Näringsdepartementet Funkas Tillgänglighetsdagar Maria Häll Kansliråd, Enheten för IT-politik april 2010.
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
1 Även små kommuner måste tänka stort ! Biblioteksdagarna 7 maj 2004.
PKI – en del av säkerheten i SSEK
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Omsorg Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Program Genomgång av Synpunkten
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Erfarenheter och leveranser från projekt RIGES
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
MIIS 2003 – User Identity Lifecycle Management
eHälsa Begreppet inkluderar helheten av elektronisk kommunikation
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Ny E-tjänst för Nyps
1 Version Version Dialogseminarium - grundläggande eHälsa Välkommen!
1.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Vilhelmina november 2009 En lång Historia tal 90-tal 00-tal andra halvan bild-telefon telemedicin telestugor tele-commuting infrastruktur.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Breddtjänster – ett nytt skede i IT-politiken Christer Marking IT-kommissionen.
Rätt information till rätt person i rätt tid
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
Kompetenshöjning Öka verksamhetsnyttan av gjorda IT-investeringar Kompetenshöjning.
Uppstartsmöte Testbädd eID 2.0
Umeå kommun vill nu öka tillgängligheten till kommunal service för UmeåRegionens medborgare. Att erbjuda kommuninvånarna, oberoende av tid och plats,
Säkerhetskrav vid informationsutbyte med aktörer inom vård och omsorg
Projekt och Arkitektur
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
1 Standardiserade Nyttomeddelanden med testbänk nyttomedd_testbaenk_ ppt.
Utveckling av lokal service i samverkan SE MEDBORGARNA - för bättre offentlig service.
Välkommen till fördjupning IT
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
NEA Seminarium 7 december 2004
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Bättre företagsklimat
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Vervas finansieringsprogram för e-id Anna Lundbergh November 2006.
Avropsprocessen, del 2 Jan Lundh, Enheten för IT-upphandling.
Regeringens mål Alla tjänster som kan tillhandahållas elektroniskt skall tillhandahållas elektroniskt E-tjänster får inte utestänga enskilda och företag.
Örebro 2.0? Vad innebär 2.0 för offentlig sektor? Medborgar-/användarfokus E-tjänster Internt även effektiviseringar och besparingar Interaktion.
Breddtjänster - ett nytt skede i IT-politiken IT-kommissionen och Region Skåne Lund 26 september 2002.
Sambruk:s projekt.
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

Elektronisk service och digitala samhällstjänster E-government på svenska Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

e-government på svenska Medborgare Näringsliv e-demokrati e-service e-tjänster Politiker Tjänstemän e-förvaltning Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Elektronisk förvaltning Utvecklingstrappa Servicehöjd Nytta för medborgaren 4. Integration Samverkan mellan myndigheter 3. Transaktion- e-identitet 2. Interaktion - dialog 1. Information Teknisk utvecklingsnivå Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

24-timmarsmyndigheten i statligt perspektiv… Regeringens mål: Att förenkla och förbättra samhällsservicen till medborgare och företag Att underlätta för medborgarna att få tillgång till information och aktivt delta i beslutsprocesser i den offentliga förvaltningen Statskontorets uppdrag att för den statliga förvaltningen: Stimulera och stödja utvecklingen av en sammanhållen elektronisk förvaltning så att ”all information och all service som kostnadseffektivt kan tillhandahållas elektroniskt skall göras så”. Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

…och för kommuner och landsting? Några exempel på utvecklingsprojekt Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Exempel: Skellefteå24 Att med en inloggningsrutin kunna använda kommunala tjänster över Internet Aktuella projekt Barnomsorg Anmäla Ändra schema Ändra inkomstuppgift Säga upp plats Alkohol- och serveringstillstånd Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Exempel: Borlänge Att över Internet kunna ansöka om förlängt ekonomiskt bistånd Elektronisk inhämtning av kontrolluppgifter från statliga myndigheter Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Exempel: Sundsvall – en 24-timmarskommun Treårig handlingsplan 80-tal tjänster nätanpassas Alla förvaltningar involverade Nästa steg… Organisation Arbetssätt Samordnade tjänster med andra aktörer Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Exempel: Landstinget i Östergötland Avboka tider, förnya recept och i vissa fall skicka frågor via e-post. Beställ patientkort Sök i Diariet Frågelåda Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Elektronisk serviceinfrastruktur Kanaler Portaler Mötesplatser e-post Sökmaskiner Reception Tjänster Privata Offentliga Offentliga privata Mjuk infrastruktur ”Infratjänst” Certifikat Terminologi Regler Säkerhet Interna system Verksamhetssystem Intranät Applikationer Datalager Organisation och arbetssätt Nytänkande Transparens Ledning Förändringsarbete Fysisk infrastruktur Bredband Aktiv utrustning Sammankoppling Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Statligt stöd - bredband Nationella stomnät Fastighetsområdesnät Fastighetsnät Lokal nod Ortssammanbindande nät Fastighetsområdesnod Kommunstöd Skatteavdrag Områdesnät Ort Områdesnod Områdesnod Områdesnät Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Andel Internetanslutna i hemmet, på arbetet eller i skolan Källa: Statskontoret- SIKA Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Elektronisk serviceinfrastruktur Tjänster Privata Offentliga Offentliga privata Kanaler Portaler Mötesplatser e-post Sökmaskiner Reception Organisation och arbetssätt Nytänkande Transparens Ledning Förändringsarbete Interna system Verksamhetssystem Intranät Applikationer Datalager Mjuk infrastruktur ”Infratjänst” Certifikat Terminologi Regler Säkerhet Fysisk infrastruktur Bredband Aktiv utrustning Sammankoppling Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Elektroniska certifikat Ramavtal Posten, Telia banker Mjuka certifikat PKI : -public -key -infrastructure Identifiering Signatur Krypterat Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Gemensamma regler och normer för elektronisk kommunikation ! Verksamhetssystem A Verksamhetssystem B Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Verksamhetsoberoende gemensamma lösningar CA CA Myndighet Y IT-miljö Bas-funktioner ID WEB- applikationer Internet Statskontoret avser upphandla ”basfunktioner” hösten 2002 WEB- applikationer Verksamhets- system Kommun X? IT-miljö Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Elektronisk serviceinfrastruktur Kanaler Portaler Mötesplatser e-post Sökmaskiner Reception Tjänster Privata Offentliga Offentliga privata Mjuk infrastruktur ”Infratjänst” Certifikat Terminologi Regler Säkerhet Organisation och arbetssätt Nytänkande Transparens Ledning Förändringsarbete Fysisk infrastruktur Bredband Aktiv utrustning Sammankoppling Interna system Verksamhetssystem Intranät Applikationer Datalager Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

E-service idag? Medborgaren – företaget ansöker mm skickar blankett över Internet eller via brev Traditionell ärendehantering med papper – ibland parallellt med datorbaserad hantering Uppgifter från annan myndighet hämtas via telefon eller brev. Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Ansökan anmälan kontakt i dag? E-post Blankett Formulär Internet Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

E-service idag? Medborgaren – företaget ansöker mm skickar blankett över Internet eller via brev Traditionell ärendehantering med papper – ibland parallellt med datorbaserad hantering Uppgifter från annan myndighet hämtas via telefon eller brev. Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Ärendehantering idag E-post Blankett Formulär B A Internet Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

E-service idag? Medborgaren – företaget ansöker mm skickar blankett över Internet eller via brev Traditionell ärendehantering med papper – ibland parallellt med datorbaserad hantering Uppgifter från annan myndighet hämtas via telefon eller brev. Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Hämtande av annan myndighets uppgifter - idag E-post Blankett Formulär Internet Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

E-service i morgon? Medborgaren – företaget ansöker mm skickar blankett över Internet Elektronisk ärendehantering, diarieföring mm – ett ex på ett ställe Uppgifter från annan myndighet hämtas elektroniskt. Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Ansökan anmälan kontakt i morgon? Internet E-post Blankett Formulär Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

E-service i morgon? Medborgaren – företaget ansöker mm skickar blankett över Internet Elektronisk ärendehantering, diarieföring mm – ett ex på ett ställe Uppgifter från annan myndighet hämtas elektroniskt. Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Ärendehantering i morgon? Internet E-post Blankett Formulär Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

E-service i morgon? Medborgaren – företaget ansöker mm skickar blankett över Internet Elektronisk ärendehantering, diarieföring mm – ett ex på ett ställe Uppgifter från annan myndighet hämtas elektroniskt. Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Annan myndighets uppgifter i morgon? Internet E-post Blankett Formulär Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Elektronisk serviceinfrastruktur Tjänster Privata Offentliga Offentliga privata Kanaler Portaler Mötesplatser e-post Sökmaskiner Reception Organisation och arbetssätt Nytänkande Transparens Ledning Förändringsarbete Interna system Verksamhetssystem Intranät Applikationer Datalager Mjuk infrastruktur ”Infratjänst” Certifikat Terminologi Regler Säkerhet Fysisk infrastruktur Bredband Aktiv utrustning Sammankoppling Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Kanaler Sökmaskiner Portaler Personlig vägledning Internet Telefon E-post Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Elektronisk serviceinfrastruktur Tjänster Privata Offentliga Offentliga privata Kanaler Portaler Mötesplatser e-post Sökmaskiner Reception Organisation och arbetssätt Nytänkande Transparens Ledning Förändringsarbete Interna system Verksamhetssystem Intranät Applikationer Datalager Mjuk infrastruktur ”Infratjänst” Certifikat Terminologi Regler Säkerhet Fysisk infrastruktur Bredband Aktiv utrustning Sammankoppling Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Elektroniska medborgartjänster i Sundsvalls handlingsplan Alkoholtillstånd Telemedicin Trafikplanering Feriearbete LSS-ansökan Bokning av tider Gymnasieansökan Bibliotekstjänster Parkeringstillstånd för funktionshindrad Livsmedelslokal Färdtjänst Medborgarenkäter Bokning av tjänster Journaler Barnomsorg schema - ansökan Föreningsbidrag Kommunikation skola-hem Flexibelt lärande Ritningar Kommunikation Äldreomsorg - anhöriga Husutstakning Bygglov Kartor Parkeringsplats Uthyrning Arkivalier Lokalbokning Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

"Fremtidens digitale e-borgerservices” Netborgerundersökningen i Danmark - 19 000 svar Skatteberegning og selvangivelse Aflæsning af forbrugsafgifter m.v. Se ejendomsvurderinger m. klagesags adgang Se valgresultater Skifte læge og sygesikringsgruppe Adresseændring til folkeregistret Se venteliste på sygehus Dialog med skole/institution Institutionsplads (opskrivning venteliste udmeldelse) Ansøge om byggetilladelse Pension (beregning ansøgning) Boligstøtte (beregning ansøgning) SU (beregning ansøgning o.l.) Syge-dagpengeansøgning Underholdsbidrag (beregning ansøgning o.l.) Dialog med ældreplejen Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

Vilka drivkrafter finns för kommunen och landstinget? Personalförsörjning Kompetensförsörjning Demokratiaspekten Samverkan Rörelse från förvaltnings- till service-organisation Kostnadseffektivitet med bibehållen (ökad) kvalitet. Säkerhets- och beredskapsfrågor Konkurrens och bärkraft - näringspolitiska krav Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

? Nyckelfrågor Lagar och regler Kompetens Organisation Standarder Vilja Resurser Samverkan Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundets IT-enhet, Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm