Utredning över möjliga förändringar i ansvars- och finansieringsfrågor mellan vägföreningar och Höganäs kommun.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad styrs verksamheten utifrån • Lagen om skydd mot olyckor • Handlingsprogram • Kommunal och förvaltningslag • Verksamhetsplaner • Ekonomistyrning • Avtal.
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Hur gör vi med skolhuset?.  Nuläget i förhandlingarna med Vännäs kommun om eventuellt köp  Fakta om eventuellt köp – kostnader, intäkter, möjligheter,
Talföljder formler och summor
1. Identifiering av problem i uppstarten •Stort rop efter hjälp och samarbete av och med psykiatrin. •Önskan om att få tillträde/komma åt gruppverksamheterna.
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Medicinska indikationer – Kejsarsnitt på moderns önskan
~ Den första mobiltelefonen ~
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Solanderskolan presenterar
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Kommunernas engagemang i enskilda vägar
Grunden i en Förening Stadga Reglemente Instruktioner Policys.
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Demokrati.
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Belysning Sjöglimtens Samfällighet
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Nya balkonger BRF Dragonen 2015 Före Efter
Garantiprogrammen med särskild fokus på fas 3
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Sydlänsträff i Karlstad Björn Lindbom, SGU
ERGONOMI Vad är det?.
Nytt golv av finaste furu
BLI EN BÄTTRE VALBEREDARE SPF – kurs i Vaggeryd Rune Kjernald 1.
Studentbostadsnäten - Ytterst ett ”politiskt” beslut (samma anslutningsmöjligheter för alla?).
Lantmäteriets roll vid Bredband på landsbygden Samverkan mellan grannar och rätten att gräva ner en kabel Sara Andersson Byt ut NN mot namnet.
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Gemensamma anordningar
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Demokrati och hur Sverige styrs
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Finansförbundets motionsskola.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
10 b Motion 2 – Samgående med Svenska båtunionen (SBU) Beslöts att bifalla motionen med följande tillägg: Styrelsen ges i uppdrag att bilda en arbetsgrupp.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
Sveriges 4H – lära genom att göra. Sveriges 4H Internationell organisation: 80 länder 100 år gammal organisation medlemmar i Sverige bred verksamhet.
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Mervärdesskatt En konsumtionsskatt som är EG-rättsligt styrd
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Får jag lov? Om planering och byggande
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Projektekonomi a. Projektering/konsultstöd resultatpåverkande 2011 ( : -) I årsredovisningen 2011 togs en kostnad om : - som projektering/konsultstöd.
Delfinansiering vid begränsat ansvar Staten kan gå in med finansiering när: Verksamhetsutövaren eller fastighetsägaren enligt skälighetsbedömning (10 kap)
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Så tycker småföretagarna om Kassaregisterlagen …eller historien om riktigt kassa register Undersökning FöretagarFörbundets webbpanel oktober 2009.
Budgetunderlag Samrådsmöte,
Lugnet i framtiden ”Lugnetgruppen”: Pelle Granbom, Yvonne Nygårds, Jonny Gahnshag Laila Edholm, Anders Ax, Krister Johansson.
Riksförbundet Enskilda Vägar
Garagegolv Varför Många garagegolv har gått sönder, det samlas vatten och det blir värre och värre Två golv har åtgärdats på prov, det har fungerat bra.
Att hamna i skiten För att förstå hur din ekonomi fungerar måste du ha förståelse för ett par grundläggande begrepp; Inkomster – Det du tjänar eller de.
Risker med förorenade områden i länet
Debattartikel.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Nationell EBH-träff – Osäkerheter och projektrisker Ulf Larsson, Naturvårdsverket.
Gemensamma anordningar Vägar och lokala grönområden VA Vatten och Avlopp (VAD) Fjärrvärme El Tele Fjärrvärme mm.
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
Regler om huvudmannaskap för platser där allmänheten ska ha tillträde
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Kommunalt övertagande av huvudmannaskap för allmän plats och upplösning av vägföreningar ”Vägföreningsprojektet” i Norrköping Anna Kuling, fd.
Kommunalt övertagande av huvudmannaskap för allmän plats
Bostadsplaneringen i Västerås
Arbetsgruppen Ullvi byvägar Byvägar - röda
Presentationens avskrift:

Utredning över möjliga förändringar i ansvars- och finansieringsfrågor mellan vägföreningar och Höganäs kommun.

Uppdraget: Tekniska utskottet beslöt ”att uppdra åt tf tekniska chefen att närmare utreda och se över möjliga och lämpliga förändringar i ansvarsfrågor/finansieringsfrågor mellan Samfälligheter och kommunen främst rörande gatumark/allmän platsmark och redovisa förslag till tekniska utskottet”.

Avgränsning: Redovisningen begränsas i första hand till ansvars- och finansieringsfrågor för vägföreningarna inom kommunen.

Inom Höganäs kommun finns för närvarande 10 vägföreningar som ansvarar för 360 000 kvm gatumark, ca 150 000 kvm parkmark och 860 000 kvm naturmark.   För 2009 erhöll vägföreningarna 1.220 kkr. i driftsbidrag i enlighet med gällande regler från 2003.

Tre principiella alternativ för övertagande av vägföreningarnas ansvar beskrivs i utredningen. Förändring till kommunalt huvudmannaskap. Bibehållande av enskilt huvudmannaskap, driftsavtal. Bibehållande av enskilt huvudmannaskap, bidrag(nuvarande princip).

Kommunalt huvudmannaskap (Intresse från berörd förening är en förutsättning) Fördelar: Argument för dubbelbeskattning upphör  Ett klart enklare och tydligare regelsystem erhålles i fastighetsrättsliga frågor   Nackdelar: Kan innebära högre kostnader pga. högre krav och ambitionsnivåer på utbyggnadsstandard och underhåll.  Engångskostnad för detaljplanering, lantmäteriförrättning, vägföreningens upphörande, upprustning samt markinlösen kan vara betydande.  Närdemokrati och ökat inflytande på närmiljön försvinner  Eventuella statsbidrag upphör

Enskilt huvudmannaskap, driftsavtal Kommunen är beredd att överta eller bibehålla den frivilliga väghållningen, vilket bör regleras i ett avtal. Fördelar Kan i vissa fall vara en lösning om föreningen har förvaltningsproblem   Nackdelar Kan vara svårt för kommunen att erhålla en behörig representant att teckna avtal med. Man uppnår inte fördelarna med kommunalt huvudmannaskap.

Enskilt huvudmannaskap, bidrag(nuvarande princip) Fördelar Lättare att totalt erhålla en lägre kostnadsnivå på väghållningen.   Strävan mot närdemokrati och ökat inflytande på närmiljön bibehålles. Genom kommunalt bidrag kan kostnadsneutralitet erhållas. Om brist på medel uppstår finns direkt en fungerande huvudman. Nackdelar Ett huvudmannaskap bibehålles som ifrågasätts med jämna mellanrum.  Argumentet med dubbel beskattning kvarstår. Kräver merarbete och högre kompetens vid planläggning, exploatering, förrättning m.m

Ekonomi Vid övergång till kommunalt huvudmannaskap avseende tio vägföreningar har kostnaderna bedömts till ca 2 Mkr. Därtill kan komma kostnader för upprustning av vissa gator/vägar till kommunal standard.   Vid bibehållande av vägföreningarna föreslår utredningen en höjning av driftbidragen till en ökad kostnad för kommunen med 287.123 kr/år. Bidragen föreslås i fortsättningen följa kommunens uppräkningsindex.

Sammanfattningsvis: Om enskilt huvudmannaskap bibehålls föreslås årlig indexuppräkning av bidragen. Vid kommunalt övertagande förutsätts vägföreningarna till fullo finansiera åtgärder för övertagande samt ansvara för att gator/vägar och allmänna platser uppfyller de standardkrav kommunen ställer.

ARILDS VÄGFÖRENING Att vara eller inte vara

Det är med stor oro som vi noterar i kallelsen till Extra Stämma den 8 januari 2011, att en enig styrelse är av uppfattningen att skötseln av Arilds vägar bör återgå till kommunen. Det är visserligen förståeligt eftersom man kan konstatera att många fastighetsägare i Arild i bästa fall belönat styrelsen med otack för deras ideella insatser.

En del fastighetsägare förefaller inte heller vara särskilt angelägna om att värna om vår by. Debattinlägg har nästan uteslutande handlat om den egna fastigheten medan förslag till åtgärder för byns bästa och erbjudande av egna arbetsinsatser lyst med sin frånvaro. Ur denna synvinkel är det föga märkligt att styrelsen enats om denna uppfattning.

Hur ser då alternativet ut Hur ser då alternativet ut? Ja att Höganäs Kommun kommit fram till att de är beredda att överta Arilds Vägförenings uppdrag är inte förvånande. De får på detta sätt till skänks ett vägnät som enligt kommunens standard inte behöver något underhåll alls under den närmaste 10 års perioden. Kan man sedan dessutom få fastighetsägarna i Arild att betala för hela lantmäteriförrättningen bortåt 200 000:- så har man allt att vinna. Detta kan innebära bl.a. att: 

Om nuvarande styrelse avgår och ingen ny står att finna tillsätts en interimistisk professionell styrelse som arvoderas fullt ut och notan skickas till Arilds Fastighetsägare tills Höganäs Kommun känner sig redo att ta över rodret.

Höganäs Kommun kommer sedan sannolikt att prioritera Arilds Vägnät på samma sätt som man hittills prioriterat Arilds Hamn dvs. inte alls. Kommunens grundinställning vad det gäller hamnen är att ”om något rasar så reparerar vi det”. Våra vägar och grönområden kommer att gå samma öde till mötes.

Vägverkets vanskötsel av Stora Vägen blir normbildande och kommunen kommer i bästa fall att hålla det övriga vägnätet och grönområdena i samma standard.

Nödtorftig snöröjning kommer man dock kanske att tvingas till men då efter en standard som är i linje med annan kommunal skötsel dvs. avgjort mycket sämre än den exemplariska skötsel vi har idag.

Arildsborna tappar all kontroll över vägnätets och grönområdenas underhåll och möjligheten att påverka kommunen i en för Arild förmånlig riktning blir försumbar. Redan gjorda försök att kommunicera med de ansvariga tjänstemännen på Tekniska Förvaltningen visar tydligt hur stort detta svarta hål är. Ett inte bara svart utan även ett kallt hål där Arilds fastighetsägare med säkerhet kommer att drunkna.

Höganäs Kommun ser i Arild ingen ort som på något sätt behöver prioriteras eftersom den enligt deras uppfattning huvudsakligen bebos under några sommarmånader av fastighetsägare som inte bidrar med några röster eller någonting annat till kommunen och dess kassa.

De 100-150 000:- i bidrag som Höganäs Kommun hittills tvingats betala till Arilds Vägförening står dem nu fritt att disponera på högprioriterade orter i kommunen som Viken, Lerberget, Jonstorp och Höganäs centralort. De nästan 200 000:- som Arilds Fastighetsägare bidrar med försvinner helt och därmed också det underhåll som motsvarar detta värde.

Slutsats. Skulle Arilds Fastighetsägare besluta sig för att lägga ned Arilds Vägförening blir sannolikheten stor för att scenariot beskrivet i ovanstående punkter blir verklighet. Låt oss därför inte sätta punkt för en mer än 50 årig epok under vilken Arilds invånare skött sina vägar och grönområden på ett föredömligt sätt. Vi kan inte heller låta den kanske mest kompetenta styrelse som Vägföreningen haft gå upp i rök.

Ett sådant beslut kan närmast endast liknas vid att skjuta sig själv i foten. Låt oss istället behålla vår Vägförening och därigenom vårt självbestämmande över våra vägar och våra grönområden. Arilds Vägförening är vår bästa garanti för att vi skall kunna fortsätta att hålla vår by levande, välskött och vacker.