vetenskap + vardag = kvalitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AH febr 2011 Riksdagen har fattat beslut om en ny patientsäkerhetslag Den nya lagen trädde i kraft den 1 januari 2011.
Advertisements

Patientsäkerhetslagen
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Leg sjukgymnast, medicine doktor
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Påbyggnadsutbildning spol- och diskdesinfektorer
Patientsäkerhet i tandvården
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
Landstinget i Östergötland
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för god vård och omsorg
Patientsäkerhetsberättelse
Struktur för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Socialstyrelsens termbank
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
…en del av vård och behandling
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Utb landstingsfullmäktige, feb Britta Svensson - är resultatet av patientsäkerhetsarbetet - ett resultat som speglar vårdskadepanoramat dvs risker,
Vårdhygienisk standard i kommunerna
Vårdhygienisk standard i kommunerna
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Hur gör vi tandvården (mer) hälsoinriktad?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Medicinsk ansvarsfördelning i elevhälsan
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Quality 2011 Stockholm 15 september 2011 Docent Mikael Zimmerman.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Tillsammans för världens säkraste vård
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Normering, tillsyn, kunskap
Detta är God Vård.
Förtroendemannautbildningen
Ändra till startrubrik
Patientlagen och information till patienter och närstående
Lars Asteborg, Medicinteknisk samordnare Tillsynsavdelningen
Nya föreskrifter och allmänna råd
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
1 Anneli Juhlin FP
AVVIKELSER.
Avvikelsekampanj 15 sept -15 oktober inkomna avvikelser Inga händelseanalyser eller Lex-Maria anmälningar I sex ärende (18%) bedöms risk för vårdskada.
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659
Quality 2011 Nationella riktlinjer för vuxentandvård 15 september 2011
Detta är God Vård
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Patientsäkerhet och god tandvård - var är riskerna störst att misslyckas? Iakttagelser och betraktelser från IVO. Svensk förening för vårdhygien 20 april.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
”Patientsäkerhet för Alla” Hur jag som arbetar i vården bidrar till en säker vård! ”Patientsäkerhet för Alla” Grundläggande utbildning ”Patientsäkerhet.
Undervisningsmaterial inför delegering Allmän del Reviderat den 17 mars 2017 Materialet får användas fritt, men hänvisning ska ske till källan.
Lex Maria.
Kvalitetsarbete.
Framtidens elevhälsa Stockholm september
Omställningen av hälso- och sjukvården
Patientsäker vårddokumentation
Undervisningsmaterial inför delegering Allmän del Reviderat den 23 mars 2018 Materialet får användas fritt, men hänvisning ska ske till källan.
Suicidriskbedömning- ansvar och delegation
Till dig som ska utföra arbetsuppgifter på delegering i kommunal hälso- och sjukvård
Presentationens avskrift:

vetenskap + vardag = kvalitet Tandläkarförbundets syn på kvalitet Kvalitet måste ha en koppling till det kliniska arbetet. När hela teamet är med i kvalitetsarbetet blir engagemanget levande. Lotten Bergström 1

vetenskap + vardag = kvalitet Vad är målet för tandvården? Att ge patienten ett bra omhändertagande och en god vård Hur kan vi lyckas med det? att patienten bemöts med omtanke och respekt att vården håller hög kvalitet att alla i tandvårdsteamet kan bidra

vetenskap + vardag = kvalitet Vad menar vi med ordet kvalitet? vetenskap arbeta i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet (med adekvat kunskap och praktiskt erfarenhet) och vardag att uppfylla de krav som lagar och förordningar ställer tillsammans kan teamet utföra en bra tandvård med kvalitet

vetenskap + vardag = kvalitet För att upprätthålla sin kompetens krävs att alla i tandvårdsteamet tar del av nya rön inom odontologin deltar i efterutbildning För att ha kunskap om lagar och förordningar krävs vetskap om reglerna hitta modeller hur de ska tillämpas i vardagen

vetenskap + vardag = kvalitet Tandvårdslagen (1998:125) Patientsäkerhetslagen (2010:659) Patientdatalagen (2008:355) Läkemedelslagen (1992:859) Patientskadelagen (1996:799) Lagen (1993:584) om medicin-tekniska produkter Produktansvarslag (1992:18) Produktsäkerhetslag (2004:451) Lag (2008:355) om statligt tandvårdsstöd SOSFS 2005:12 om ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården ersätts 2012 av SOSFS 2011:9 om ledningssystem för sytematiskt kvalitetsarbete SOSFS 2004:11 om ansvar för remisser för patienter inom hälso- och sjukvården SOS Hygienrutiner i tandvården meddelandeblad 8/2000 SOSFS 2005:26 Hantering av smittförande avfall m m m m

vetenskap + vardag = kvalitet Hur ska alla inom tandvården känna till och förstå alla dessa regler?

vetenskap + vardag = kvalitet Hur ska alla inom tandvården känna till och förstå alla dessa regler? med hjälp av bra kvalitetssystem som är noggrant utformade och heltäckande Men för att komma igång behövs många olika vägar in i ett arbete som bygger på kvalitet

vetenskap + vardag = kvalitet Tandläkarförbundets serie Kunskap&kvalitet tar upp de viktigare områdena och sammanställningen har gjorts så att den är lättillgänglig för hela teamet omskrivning av lagar och förordningar till ”vanlig” svenska samarbete med SoS som sett till att innehållet är riktigt Målet är att engagera alla i teamet Det är när hela teamet är säkra i sina olika roller som det blir god tandvård och bra omhändertagande av patienten

vetenskap + vardag = kvalitet Kvalitetssäkra din journalföring CE-märkta medicin-tekniska produkter Medicinsk riskbedömning för tandläkare Tandläkarens ansvar och skyldigheter Försäkring för patient och tandläkare Hygien i tandvården Avvikelser; lär av misstag, egna och andras Avvikelser; anteckningar Beställ: info@tandlakarforbundet.se medlem 0 kr icke-medlem 50 kr

vetenskap + vardag = kvalitet Patientsäkerhetslagen (2010:659) innebär både nya krav och nya möjligheter. - patientsäkerhetsberättelse ska göras årligen - engagera personalen i arbetet

vetenskap + vardag = kvalitet Patientsäkerhetsberättelsen ska innehålla (1 mars) enligt lagen fördelning av det organisatoriska ansvaret över patientsäkerheten hur har arbetet med patientsäkerhet bedrivits under förra året vilka åtgärder för att förbättra vilka resultat har det gett enligt SOSFS 2011:9 från 2012 ansvaret för att utveckla och säkra patientsäkerheten egenkontroll och hur den visat/ändrat patientsäkerheten samverkan för att tillgodose patienters behov av säker vård hantering av risk för vårdskador samt bedömning av omfattning/frekvens av dessa rapporter för allvarlig vårdskada/risk för allvarlig vårdskada hur många vårdskador har förekommit och hur många allvarliga inkomna klagomål/synpunkter från personal, patienter och övriga och hur dessa hanterats Patientsäkerhetsberättelsen ska finnas tillgänglig som den som vill ta del av den

vetenskap + vardag = kvalitet Egenkontroll tillsammans med hela teamet kvalitetsregister/nationella riktlinjer journaler kommunikation med patienten hygienrutiner odontologiska ämnen avvikelsehantering

vetenskap + vardag = kvalitet Egenkontroll tillsammans med hela teamet Svenskt kvalitetsregister för karies och parodontit www.skapa@liv.se Presentation på OR 2011 18/11 Nationella riktlinjer för tandvården Socialstyrelsen utarbetar dessa på uppdrag av regeringen. Riktlinjerna för vuxentandvård är klara. De går att beställa hos Socialstyrelsen www.socialstyrelsen.se/riktlinjer/nationellariktlinjer

vetenskap + vardag = kvalitet Egenkontroll tillsammans med hela teamet kvalitetsregister/nationella riktlinjer journaler kommunikation med patienten hygienrutiner odontologiska ämnen avvikelsehantering

vetenskap + vardag = kvalitet Vad måste journalen innehålla? patientens identitet kringhändelser: återbud, telefonrådgivning etc sjukhistoria – aktualiserad med jämna mellanrum diagnos; mer detaljerat än det som krävs för tandvårdsförsäkringen prognos undersökningsprotokoll till patienten vid litet större behandling information till patienten om behandlingsalternativ samtycke till behandling komplikationer epikris signering kontinuerligt

Utvärdering journalföring

vetenskap + vardag = kvalitet Egenkontroll tillsammans med hela teamet kvalitetsregister/nationella riktlinjer journaler kommunikation med patienten hygienrutiner odontologiska ämnen avvikelsehantering

vetenskap + vardag = kvalitet Egenkontroll tillsammans med hela teamet Den nya lagen lägger stor vikt vid kommunikation med patienten Patienten ska kunna framföra frågor, klagomål och bli bra bemött Patienten är underläge jämfört med all personal inom tandvården: munnen är mycket privat, man har svårt att förstå hur och varför, det kostar pengar och gör ont Om patienten möts med kontaktskapande empati, vänds klagomål/frågor till något positivt Kommunikation som bygger på empati (giraffmetoden – Nonviolent Communication) att uttrycka sig tydligt att lyssna att möta patienten med empati att återkoppla

vetenskap + vardag = kvalitet Egenkontroll tillsammans med hela teamet kvalitetsregister/nationella riktlinjer journaler kommunikation med patienten hygienrutiner odontologiska ämnen avvikelsehantering

vetenskap + vardag = kvalitet Egenkontroll tillsammans med hela teamet Viktiga punkter beträffande hygien: basala hygienrutiner – handhygien, handskar, lämpliga arbetskläder, vid behov stänkskydd profylax vid endokardit smittspridning – MRSA – tvätta ytor mellan patienter mikrobiell vattenkvalitet i uniten – spola igenom vattensystemet minst tre minuter när arbetsdagen inleds – kontroll minst en gång/år skötsel av instrument – sterilisering och autoklavering – kontroll av rutiner och apparater tandtekniska arbeten – desinfektion när de sänds iväg och när de återkommer avfall – smittförande avfall, amalgamavfall

Utvärdering hygien

vetenskap + vardag = kvalitet Egenkontroll tillsammans med hela teamet kvalitetsregister/nationella riktlinjer journaler kommunikation med patienten hygienrutiner odontologiska ämnen avvikelsehantering

vetenskap + vardag = kvalitet Ständig utveckling inom odontologin alla inom teamet ska vara uppdaterade på sina områden kontinuerlig uppdatering inom odontologins basområden kurser i alla odontologiska ämnen odontologisk riksstämma vetenskapliga artiklar SBU-rapporter, nationella riktlinjer

vetenskap + vardag = kvalitet Egenkontroll tillsammans med hela teamet kvalitetsregister/nationella riktlinjer journaler kommunikation med patienten hygienrutiner odontologiska ämnen avvikelsehantering

vetenskap + vardag = kvalitet Avvikelser; lär av misstag, egna och andras avdramatisera arbetet alla ska delta, trygghet i den lilla gruppen, tandläkare, tandsköterska, tandhygienist vad är en avvikelse = något som vi inte vill ska hända igen allvarliga fel anmäls till SoS, även vardagliga fel ändras kulturen ska vara tillåtande och öppen alla deltar i förbättringsarbetet, kvalitetsarbetet blir deras ansvar den som gör fel ska kunna tala om det; en medarbetare ska säga till om någon annans fel utan negativa konsekvenser det ska vara positivt att rapportera ett fel = möjlig förbättring notera avvikelser i Anteckningsboken, följ upp dem och ta med informationen i patientsäkerhetsberättelsen

vetenskap + vardag = kvalitet Att göra en egenkontroll tillsammans ger en bra insikt om verksamheten för alla Kvalitetsarbete är aldrig avslutat. Det ska upprepas hela tiden. Variera arbetet med olika tema; avvikelser och journal är viktiga delar Ge egna ansvarsområden till olika medlemmar i teamet tillsammans kan teamet utföra bra tandvård med kvalitet

vetenskap + vardag = kvalitet Tandläkarförbundets syn på kvalitet Kvalitet måste ha en koppling till det kliniska arbetet. När hela teamet är med i kvalitetsarbetet blir engagemanget levande. Lotten Bergström 27