Välkommen till kursen Matematik I

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Advertisements

Gymnasiearbetet p..
Matematik I Föreläsning 2
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Välkommen till Vikenskolan
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Matematik I Föreläsning
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Matematik I Föreläsning
Innehåll ikväll Allmän information i skolstarten (10 min)
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Onsdag Torsdag Vecka 51 Onsdag 19 dec Här och nu! tenta.
Välkomna till Företagets Logistik
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
(CC BY 2.0)
Planering.
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
1DT066 (5c) Distribuerade Informationssystem
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
Eller formativt lärande…
Mattebana i Holmedal.
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
Nya utvecklingssamtal
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
Procentbegreppet Vad är procent? Centikuber.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Introduktion till matematik studierna på LTH
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Läroplansnätverk förskola
ÖS/ÖFS-möte 12 juni 2014 Planeringsmöte 2 Agenda för dagens möte: To-do-listan LTU-kontaktpersoner och tankar från dessa Gemensam riskansvarsplanering.
Föräldrar till elever i åk 6-9.
Läroplansträff fritidshem
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Läroplansträff Välkomna!.
Vägledare Ingela Holmquist (HQ) Tel:
Läroplansträff fritidshem
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
URsmart Innehåll och tankar Attila Szabo Utbildningsförvaltningen Stockholms stad Digitala akademin 12 maj.
Läroplansträff Välkomna!.
Välkomna till klass 3!.
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet Studierådg. Greger Lindén PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Skala ToM Anders Pallin.
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Digitala lärresurser Bakgrund & utveckling - Vad har hänt under de senaste 10 åren? Vad händer nu? Varför? Hur?
Experimentella metoder 2006 Inledning Kerstin Jon-And.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Experimentella metoder 2007 Inledning Kerstin Jon-And.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Nationer, ideologier och folkmord genom
Data och att presentera data
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Presentationens avskrift:

Välkommen till kursen Matematik I Heidi Hellstrand Lars Burman

Presentation lburman@abo.fi rum F517 Jobbat vid Mat. Inst. i Åbo tre år Ämneslärare i matematik och datateknik Matematik och senare datateknik vid Vasa övnings-skola i 10 år Läromedelsförf., gymnasiets långa matematik sedan 1980 Sedan 1989 lektor vid Ped. Fak. + kurser vid Vasa övningsskola Specialområden: Problemlösning Utvärdering av elever lburman@abo.fi rum F517

Föreläsning 1 Enkät + Film Föreläsning 2 Kursinformation Matematisk kunskap och matematiskt kunnande Idag när vi inleder kursen har vi tre delar som vi skall fundera på, för det första innan vi går närmare in på kursinnehållet så ber jag er fylla i en enkät. Varje år ber vi nya studerande att fylla i den. Ni behöver en penna. Ni får 10 min på er och man kan lämna in den i slutet om man behöver mera tid. Sen går vi in på kursinnehållet. Men först enkäten

Vad ser du i bilden? Att kunna skifta perspektiv är kanske det viktigaste ni behöver ha ständigt i bakhuvudet nu då ni inleder studierna. Speciellt när vi tänker på matematik så är det för de flesta av er säkert skolans matematiklektioner ni först tänker på. Men i den här kursen kommer vi att gå in i ämnet utifrån ett lärarperspektiv, ett småbarnsperspektiv, en nybörjarelevsperspektiv, en tonåringsperspektiv, ett forskarperspektiv.

Matematikstudier vid PF Obligatoriska ämnesstudier inom Grundskolans ämnen och ämneshelheter: Matematik 1, 3 sp Matematik 2, 5 sp Inom Matematik som kort biämne: Geometri, 5 sp Algebra och talteori, 5 sp Matematisk problemlösning, 5 sp Diskret matematik, 5 sp Grundskolmatematik, 5 sp Individualiserande matematikundervisning, 5 sp Inom Matematik som långt biämne (ger ämnelärarbehörighet för åk 7-9): Grundkurs i analys 1, 5 sp Med dessa två kurser Grundkurs i analys 2, 4 sp kan man i Vasa få 34 sp Matriser, del 1, 4 sp Matriser, del 2, 4 sp Analys 1, 10 sp Flerdim. analys, 10 sp Ämneslärarbeh. 60 sp Dessutom inom Förskole- och nybörjarundervisning: Matematik och problemlösning, 5 sp Totalt: 8 sp (2,7% av 300 sp) 5 av 6 kurser väljs Första studieåret (för K) har ni kursen Ma1 som fokuserar mest på matematikens delområden, att förstå, upptäcka och undersöka matematiken. I MaII blir det mera fokus på lärandet i matematik (didaktiska frågor, bedömning, matematiksvårigheter etc.). Valfria studier...

Matematiken i era scheman hösten 2013 Matematik I Övningar (9 st) Föreläsningar/seminarier (5 + 1 + 1 st) Tent (5.12 + två tillfällen på vårterminen) Matematik test Inledande test i matematik Måndag 30.9 kl. 10.15 i C302 (Akademisalen) + två tillfällen ht Ta med blyertspenna och suddgummi (linjal) Inga hjälpmedel! Matematik extra övningar Stödkurs: har funnits, nu: se Mattemappen Frivilligt för dem som vill repetera, få extra stöd och övning

MATTEMAPPEN – kurs på Moodle2

Matematik I, 3sp Kursen byggs upp av: Seminarier (föreläsningar) 12 h Övningar 18 h (9 st á 2h) Extra räkneövningar (frivilliga) 2 h Kursplattform: Matematik1 i Moodle2 Kursnyckel: Matte1_2013 Du bör registrera dig på kursen senast 20.9 och själv ladda ner/skriva ut kursmaterial! Seminarierna/föreläsningarnas innehåll kan

Matematik I, 3sp För godkänd kurs krävs det att lärandemålen uppfylls genom: godkänd närvaro godkänt inledande test godkänd tentamen (10 . 3p) godkänt inlämningsarbete (begreppslista, 5p) godkända kursuppgifter (inför och inom övningarna) Kursen bedöms i skalan A-E. Bedömningen baserar sig på tentamen och inlämningsarbete.

Kursens lärandemål Efter godkänd kurs förväntas studerande kunna: Inse matematikens betydelse för den mänskliga kulturen och kunna ge matematiken en historisk anknytning  Uppvisa kunskaper om begreppsbildning och begreppsnivåer för olika delområden i matematik utifrån olika representationsformer  Kommunicera matematik, konkretisera matematiska begrepp och uppvisa förmåga att se samband mellan konkreta modeller och abstrakt symbolspråk  Uppvisa kunskaper om tal och specifika egenskaper hos de fyra räknesätten, deras samband och användning  Uppvisa kunskaper om olika aritmetiska räknemetoder för rationella tal och procent  Uppvisa kunskaper om grundläggande rumsuppfattning, geometriska begrepp samt area- och volymberäkningar  Uppvisa kunskaper om geometriska kroppar och plangeometriska figurer samt deras tillämpningar  Uppvisa kunskaper om längd- massa- area och volymenheter samt principer för mätningar och enhetsbyten  Uppvisa kunskap om och analysera inledande algebraiska tankemodeller för tidiga skolår inom den grundläggande utbildningen 

Matematik I, 3sp Löwing, M. (2008). Grundläggande aritmetik. Lund: Studentlitteratur Löwing, M. (2011). Grundläggande geometri. Lund: Studentlitteratur Emanuelsson, G. m.fl (1996) Matematik – ett kommunikationsämne. Göteborg: Nämnaren. Läromedel i matematik baserade på gällande läroplan, Utbildningsstyrelsen (2004). Matematikdelen i Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. Helsingfors: Utbildningsstyrelsen. Tillgänglig via http://www02.oph.fi/svenska/ops/grundskola/LPgrundl.pdf Övrigt material enligt anvisning (Tillgängligt via Moodle2)

Matematisk kunskap och matematiskt kunnande

Vad är matematik? http://www.grymonpre.com/math/chmath.htm

http://www.nytimes.com/interactive/2008/09/15/science/20080915_NUMBER_SENSE_GRAPHIC.html

V: Kan du räkna? B: Ett, två, tre, fyra, fem, sex, sju, ..., tretton, fjorton, femton, ...

Vad är mest matematik? Things that have to be accepted Ett, två, tre, fyra, fem...

Vad är matematik för en matematiker?

Vem är matematiker? Vad är det FÖRSTA du tänker på då jag ställer frågan? http://www.grymonpre.com/math/chmath.htm

Hur ser följande figur ut i serien?

Matematisera –att skapa matematik ”the process by which mathematics is brought into being” (Wheeler, 1982) Hur möjliggör vi att eleverna ser matematiken? Och framför allt, hur möjliggör vi att eleverna skapar ett intresse föratt vilja se och upptäcka matematiken?

Inlämningsarbete Samla din egen begreppslista med de viktigaste begreppen som berör aritmetiken Listan skall innehålla minst 30 begrepp med tillhörande begreppsförklaringar. Begreppsförklaringen skall vara med ord, bilder kan sättas som tillägg. Namnge listan (”Mina matematikord”, ”Matematikterminologi”, ”Matematikbegrepp”) Valfri utformning (elektroniskt, häfte, papper) Skriv ett förord där du motiverar val av begrepp och utformningen Listan lämnas in senast tisdag 12.11 för respons. Uppgiften är värd 5 poäng. Poängavdrag för förseningar -0,5p/dag

Sammanfattning av föreläsningen Moodle m.m. Registrera dig Kursinfo LÄRANDEMÅLEN Att växla perspektiv Alla är matematiker Att matematisera

Inför nästa föreläsning Föreläsningens tema: Matematikens historia och olika talsystem (Filmen: ”Historien om Ett”) Inför föreläsningen: Läs kapitel 4 (s.101-136) ur kursboken Emanuelsson, G. m.fl (1996) Matematik – ett kommunikationsämne. Göteborg: Nämnaren.

TACK! Jag önskar er en trevlig fortsättning på veckan!